Youtubers Life OMG! Edition

Youtubers Life OMG! Edition

Andreas har försökt leva ut sin dröm om att kunna betala räkningarna genom att enbart sitta framför en skärm och säga vad han tycker om saker och ting i ett "mobilspel" portat till konsol - Youtubers Life...

"What's up, guys? It's your boy, The FroBro and in today's review, we are going to talk about this new game, Youtuber's Life OMG Edition! But before we begin, don't forget to comment, like, share and subscribe! Let's get into the review!"

Nog har väl majoriteten av oss någon gång snuddat vid tanken på hur våra liv skulle ha sett ut om vi försörjde oss på Youtube? Att spela in, redigera och ladda upp videor som vi sedan gör allt för att sprida till Internets alla hörn? Men, som fallet är med många av de Youtubers som idag lever på att producera rörliga stillbilder, vaknar man inte upp en dag och har allt serverat. Utan man måste jobba sig upp. Till toppen. Till den absoluta toppen. Och det är här Youtuber's Life (som i och med konsolversionen fått suffixet "OMG Edition") kommer in i bilden.

Youtubers Life OMG! Edition
Du får skapa din egen karaktär och sedan välja vad din kanal ska handla om samt vad den ska heta. Det blev, klyschigt nog, The FroBro för egen del.

Spelet behöver väl egentligen ingen närmare introduktion bortom namnet. Du börjar med att skapa din karaktär (på äkta avskalat mobil-Sims-manér) som du sedan startar en U-tube-kanal med. Vad din knappt precis-tillräckligt-omskriven-för-undvikande-av-stämning-för-plagiat-kanal ska handla om är upp till dig. Så länge du önskar bli bäst inom antingen spel, musik eller matlagning. Jag förstår att det kanske inte går att stoppa in möjligheten om att driva en kanal om precis vad som helst, men tycker ändå att de tagit den något lata (och säkra vägen) då de valt de kanske mest trendande och populära områdena. Jaja, jag valde, inte helt oväntat, spel och satte igång.

Från start är ditt rum i din ömma moders lägenhet ditt kontor, plugghörna, mötesplats, sovplats och i mitt fall - spelhåla. Och redan från start framgår det rätt tydligt att den som satte dig på denna jord inte delar din syn på prioriteringar. Denne tycker att studier är viktigare än att sitta framför datorn, trots att jag försökt med "gediget spelande och dedikerat redigeringarbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund varpå en lyckad U-utbekarriär vilar. Man måste göra sin plikt här i världen, förstår du, mamma."

Youtubers Life OMG! Edition
Under inspelningarna väljer du olika respons som påverkar de olika kategorierna.

Medan jag faktiskt inte märkte någon direkt fördel med pluggandet (för detta spels ändamål(!)) så kom en annan sidoaktivitet väl till pass - jobb. Genom deltidsjobb tjänar du in lite stålar som du sedan kan använda till att uppgradera din utrustning, köpa nya spel och när du väl investerat ett godtyckligt startkapital i ditt kommande kändisskap - flytta ut. Bättre utrustning ger förhoppningsvis bättre kvalitét på videorna och nya spel hjälper dig att hålla dig hipp i dina kräsna prenumeranters ögon. Målet är som sagt att i slutändan kunna försörja sig på videoproduktion, men i början måste pengarna komma från ett annat håll.

Så mitt tips är att jobba/plugga medan videon renderas, publiceras och sist men inte minst - dissekeras av nättroll vars kommentarer osar av klyschiga och lagom trovärdiga tolkningar av något som en Internet-millenial med en Redbull-överdos kunde ha sagt. Det som saknas här är dock den inkonsekventa användningen av StoRa blandAT med SmÅ b0kStävEr samt mer eller mindre korrekt grammatik som uppkommer då man är ytterst ivrig att yppa sin åsikt.

Youtubers Life OMG! Edition
Lyckligtvis är dessa väntetider inte i realtid, men ger nästan samma känsla och för tankarna mer till ett mobilspel.

Det blir snabbt en trevlig utmaning att balansera pluggandet (för om du inte pluggar ordentligt kan din mamma få för sig att plocka in datorn), jobbandet och videoproducerandet. Något som tyvärr mister sin charm så fort du flyttat ut och pluggandet inte längre gäller. Låt mig förklara lite snabbt - en video (inom spel) går ut på att du väljer vilket spel du ska spela, följt av typ (ex. Let's Play, "Walkthrough", recension, "First impression"), följt av inspelning och redigering (i ett gränssnitt som skulle få gamla Windows Movie Maker att framstå som Adobe Premiere). Denna inspelning går till på så sätt att du får välja mellan olika reaktioner till vad som visas på skärmen. Väntar på att en match ska starta - vill du svara med att kritisera, höja medspelare eller tillrättavisa?

Dessa kort har olika poäng som sedan tilldelas inom olika kategorier (manus, presentation, videoredigering, ljud och postproduktion). Dessa är i princip de grunder varpå ditt omdöme som kändis bedöms och som tur är, kan finslipas genom att göra fler videos eller, då du kommit en bit, gå kurser.

Det var i och med min första lägenhet som spelet hoppade igång. Jag köpte en ny mobiltelefon som låste upp applikationen Pipper (japp, det heter så). Och med det kom den konstanta pressen av att hela tiden berätta för mina fans vad jag gör. Kombinerat med en notis för varje gång någonting händer och du har känslan (eller ångesten?) av att vara konstant uppkopplad som i en liten ask. Jag hade videor, uppdateringar och sociala event att dyka upp på så att det räckte och blev över. Men det var i och med detta som jag också kände att spelet började gå på autopilot och tappa i utmaning.

Youtubers Life OMG! Edition
Genom att gå på evenemang av olika slag (som ökar kvadratiskt med din status) så kan du knyta nya kontakter eller skämma ut dig när du blir schasad från röda mattan för "ingen känner dig".

Så länge du kraxar ut några, för en influenser klyschiga ord, är fansen nöjda och så länge du producerar videor så kommer det, enligt min erfarenhet, landa fler positiva omdömen än negativa. Detta ledde till att jag ganska snabbt tröttnade på att lägga någon större omtanke i valet av min reaktion, då jag inte behövde frukta förluster av prenumeranter bara för att jag inte lade så mycket energi på säg, postproduktion (läs; införtjänade poäng) i en video. Så länge du producerar videor om ett spel som är någorlunda populärt kommer sidvisningarna ramla in. Detta är ett litet minus då inlevelsen tar lite stryk. Men jag antar att det är tillgängligheten som puttat ner inlevelsen och den fullskaliga innebörden av att driva en egen kanal som ett företag.

Du kan också hjälpa andra personer att göra videor åt dem, i utbyte mot stålar. Detta är att likställa med sponsorskap och något jag uppskattar att de inkluderat (även om moralen i att väga betalning för att yttra en viss sorts åsikter mot dina egna aldrig blir påtaglig). Spring på event och du kommer kunna knyta nya kontakter som kan leda till samarbete och nya möjligheter. Eller få spel skickade till dig i utbyte mot ett omdöme... Och så här håller du på - event, videor, sociala nätverk... Fram tills att du står på en yacht, omgiven av fans och viftar med den inramade silver-play-knappen (varför just en yacht? Är det, det ultimata beviset på att man är rik, berömd och har lyckats?).

Youtubers Life OMG! Edition
Spelet blir snabbt självspelande och du behöver inte lägga allt för stor uppmärksamhet till detaljerna i videorna.

Det är i själva upplägget som spelet tappar mycket. Eller tröttar ut, rättare sagt. Har du någon gång spelat The Sims eller mobilversionen av valfritt stadsbyggarspel, så kommer du känna igen dig. Du navigerar genom att trycka på platsen du ska till och interaktion med objekten sker också genom att klicka på dem (för att sedan välja alternativ). Då jag spelade det här på konsol (Playstation 4) så känns det ännu klumpigare än om jag hade haft mus och tangentbord. Sen är det ju vida känt att det är svårt att få till kontroller för den här typen av spel på konsol, men det här spelet gör ingen ansats till att försöka förbättra.

Upplägget påminner också mycket om The Sims (speciellt då EA just lanserade den senaste expansionen Get Famous till The Sims 4, som i mångt och mycket kretsar kring just innehållsskapande online). Du köar upp olika handlingar och aktiviteter och försöker sedan efter bästa förmåga balansera dessa för att hålla diverse mätare välfyllda. Nackdelen här att det aldrig blir ingående nog att hålla mig engagerad längre än tjugo minuter, en halvtimme i stöten. Dels med allt runtomkring men också videoredigeringen.

Jag kan köpa att man kanske inte kan implementera klippning nere på sekundnivå, djupgående greenscreen-arbete eller inspelning av voice-over med fyrtio filter utan att lättillgängligheten stryker på foten, men det hela känns lite som ett mobilspel som är tänkt att spelas på bussen hem från jobbet eller när man avlägger en kabel på porslinstronen. Faktum är att det även bygger på väntetider, lyckligtvis inte lika långa som de free-to-play-spel använder sig av. Vilket i mitt tycke dödar intresset rätt fort.

Youtubers Life OMG! Edition
Det märks att det här ska tilltala massan; mer än så här avancerat blir inte redigeringen.

Grafiken och de tekniska aspekterna stärker bara den känslan. Det påminner om ett gammalt Facebook-spel eller den senaste demonstrationsvideon för Samsungs avancerade Emojiis mer än ett spel. Gränssnittet känns även som det är anpassat efter just mobiler och det skulle nog gå snabbare att spela om du kunde trycka på skärmen med fingrarna istället för att tvingas använda den rätt så sega handkontrollen. Bitvis känns det nästan som man tagit ett mobilspel, portat det till konsol och tvingat in ett halvgenomtänkt kontrollschema.

Jag ska ta och avsluta nu, då närmare plus sjutusen tecken också kan börja trötta ut. Det roar, absolut. En rätt komisk tolkning av hur vägen till toppen kan se ut, skrattframkallande namn på olika fiktiva företag och produkter samt kommentarerna från fansen. Spelet är säkerligen inte tänkt att spelas flera timmar i sträck, men jag kan samtidigt inte se hur mycket tid jag kan tänka mig spendera med det utöver den här recensionen. Upplägget, det ganska enkelspåriga avancemanget (som oftast tenderar till att bara generera tummar upp), den sirapsbadande handkontrollen och automatlådan till spelande gör det till det perfekta tidsfördrivet. I mobilt format under tillfällena beskrivna ovan. Och inte sittandes i vardagsrummet på TV:n... I alla fall inte i längden.

With that you have it, guys! Don't forget to stick around here, we publish new stuff - news, previews and reviews every day! Thank you for reading and I'll see you guys in the next piece!"

6 / 10
+