Mutant Year Zero: Road to Eden

Mutant Year Zero: Road to Eden

En muterad anka och ett vildsvin på äventyr i ett postapokalyptiskt Sverige. Kan det verkligen vara något?

• Text: Bengt Lemne, GR EU (Översättning: Jonas Mäki)

Facebook
TwitterReddit

Hur ser en mutant ut? Det är naturligtvis svårdefinierat eftersom de kan ha alla möjliga färger, former och attribut. I populärkulturen har vi stött på både onda och goda, och i Mutant Year Zero: Road to Eden är det den sistnämnda typen vi stiftar bekantskap med. Här får vi följa protagonistduon Dux och Bormin (en muterad anka och vildsvin) som besöker katastrofområdet Zone för att rädda Ark (som är den sista spillran av mänskligheten) från Ghouls och leda dem till paradiset Eden.

Mutant Year Zero: Road to EdenMutant Year Zero: Road to Eden
För alla som spelade Mutant-rollspelet på 80-talet är detta lilla julafton, och för alla andra är det "bara" ett mycket bra spel.

Lite väl vågat valde jag att spela Mutant Year Zero: Road to Eden på svårighetsgraden hard (det finns bara normal, hard och very hard att välja på) inför recensionen. Det ska sägas att det här är ett svårt spel, så jag har fått ladda om sparfiler flera gånger, verkligen tänka igenom min utrustning och försöka om och om igen. Men faktum är att jag gillar det. Spel av den här typen (tänk Xcom i Fallout-miljöer) vinner på utmaningen och gör striderna intressanta där det hela tiden gäller att maximera gruppens synergieffekter för att ha en chans att komma vidare. Faktum är att mina bästa stunder med detta spel är just de gånger då jag tvingats tänka om helt och provat en annan lösning, kanske satsa allt på strid, dela slagfältet med en rökgranat eller försöka mig på att nyttja granater mer taktiskt.

Grunderna i spelet kommer kännas bekanta för alla er som spelat Xcom tidigare, du har två handlingar per karaktär och runda, där varje attack eller stor mutation avslutar handlingsfasen för just den karaktären direkt. Du behöver exempelvis hushålla med ammunitionen (ladda om) och flytta runt för att optimera skadevinklar/skydd, samt att varje mutant även kan mutera (vilket är att jämföra med förmågor) med en större, en mindre och en passiv sådan aktiverad.

Mutant Year Zero: Road to EdenMutant Year Zero: Road to EdenMutant Year Zero: Road to Eden
Spelet utspelar sig på västkusten och bland annat besöker man en skola i Kungälv, svensk polis komradio-ljud används, liksom vissa varningsmeddelanden som är på svenska.

Ett exempel på en mindre mutation är Bormins Hog Rush som låter honom rusa in i en fiende och slå ut denne i två hela rundor. En annan av dessa mindre mutationer är de malvingar vissa karaktärer kan få och flyga till högre avsatser för att få bättre överblick och bättre träffprocent. De större mutationerna är däremot mer kraftfulla och matchavgörande som att du får attackera två gånger (med försämrat sikte dock), göra dig immun mot skada under en runda, avfyra en EMP-smäll och så vidare. Det finns inte så väldigt många mutationer per mutant, men det handlar fortfarande om att välja den bästa för varje specifikt givet tillfälle och matcha med lagkamrater och utrustning. Det går att skräddarsy saker för att fungera maximalt, men förr eller senare ställs du inför tillfällen då allt hänger på ett 50/50-skott och dessa ögonblick är så rysligt spännande att man baxnar.

Det är ett system där precis allting spelar roll och inget finns där bara för skojs skull. 25% extra träffsäkerhet eller marginellt högre skada kan vara skillnaden mellan vinst och förlust. Det viktigaste vapnet du har till ditt förfogande är dock stealth. Genom att hela tiden se till att du möter så få fiender samtidigt som möjligt, maximerar du dina chanser att överleva. Systemet är inte jätteavancerat, men välj rutter där du inte syns och ta dig an motståndarna en och en, gärna med tysta vapen så fiendens kumpaner inte uppmärksammar dig.

Det synth-doftande soundtracket är helt underbart med flera låtar som är riktigt medryckande.

Varje bana blir därmed något av ett pussel där du klurar ut hur du bäst tunnar ut flocken utan att alla ska attackera er samtidigt. Oftast måste du dela upp din lilla grupp och gömma er på smarta ställen för att slå ut patrullerande ruskprickar, och jag måste säga att det är direkt fascinerande hur mycket speldjup det faktiskt finns här på så enkla premisser. Men ibland är det ändå öppen strid och komplett vansinne som är bästa lösningen på ditt problem, och även då finns massor av strategi. Det finns flera egenskaper som gör att du kan minimera mängden skada du tar samt maximera skadan som delas ut. Fullgod variation, med andra ord.

Mutant Year Zero: Road to EdenMutant Year Zero: Road to EdenMutant Year Zero: Road to EdenMutant Year Zero: Road to Eden