Command & Conquer: Rivals

Command & Conquer: Rivals

EA har plagierat Clash Royale och släppt ifrån sig det minkigaste strategispelet vi testat i år. Chefredaktör Hegevall är inte särskilt imponerad..

Jag önskar att marknaden för mobilspel inte hade förstörs fullständigt av free-2-play-upplägget som utnyttjats och expanderats till den milda grad att de allra flesta storspel idag inte går att njuta av, alls. Och detta enbart på grund av att det mer eller mindre krävs pengar för att slippa sitta och vänta i timmar (totalt sett) mellan omgångarna. EA har sedan tidigare släppt ett antal mobiltitlar som verkligen varit dränkta av de mest giriga av mikroköps-krav (Real Racing 3, framförallt) och inför den hett efterlängtade premiären av Command & Conquer: Rivals hade jag befarat det värsta. Lyckligtvis är det här spelet inte alls sådär påträngande vidrigt gällande "kravet" att pula in riktig kosing för att slippa vänta i tio minuter mellan varje omgång, även om Command & Conquer: Rivals rent strukturellt hela tiden uppmanar mig som spelare att skynda på upplevelsen genom att vräka upp portmonnän.

Command & Conquer: Rivals
Allt handlar om att kontrollera en missilavfyrningsramp på världens minsta RTS-karta. Überminkigt? Javisst...

Jag kommer nog aldrig att glömma min första kontakt med Command & Conquer. det var min storasysters dåvarande sambo som hade köpt det på releasedagen och installerat det på sin jobbdator som han kånkat hem över helgen bara för att få chans att fördjupa sig i det han beskrev som ett vanvettigt efterlängtat spel. Detta var i september 1995 och Command & Conquer var det första realtidsstrategispelet jag verkligen fördjupat mig i. Sen var det kört. Westwoods ikoniska milstople förändrade mig som gamer, gjorde en spattig actiontorsk med klent tålamod till en djupt beroendekrigsstrateg och även om jag såhär 23 år håller Starcraft (originalet) högre är min kärlek till denna spelserie fortfarande stark.

Om du, liksom jag, hade hoppats på att Iphone-spelet Command & Conquer: Rivals (som också finns till Android, såklart) skulle innehålla samma typ av detaljerade, strategiskt krävande, upplägg som de andra delarna i denna spelserie kommer att bli rätt ordentligt besviken. För även om EA gjort ett rätt stabilt arbete med att förminska och förenkla det som gör denna speltyp speciell, har jag ändå svårt att begripa varför det inte bara skulle fungera att släppa ett fullfjädrat realtidsstrategispel till våra just nu rätt perverst kraftfulla telefoner? Argumentet för att denna genre alltid endast varit riktigt bra till PC och inte passat särskilt väl allas till några andra plattformar har ju alltid handlat om att det krävs en mus för att verkligen kunna ringa in sina trupper och detaljstyra dem som sig bör. Men med touch-kontroll och en stor Ipad-skärm vore det ju kanske till och med ännu enklare att slunga runt både infanteri och artilleri i Command & Conquer: Rivals än vad det skulle vara med mus och tangentbord. Får jag i alla fall för mig.

Command & Conquer: Rivals
Grafiken är snygg och musiken kanon. Synd bara att spelbarheten känns klaustrofobisk.

Men jag tror inte riktigt att EA haft några sådan ambitioner. Istället har de sneglat både en och 11 00 gånger på finska Supercells überpopulära Clash Royale och kopierat i stort sett varenda beståndsdel. Slutresultatet är ett minkigt litet bantat Command & Conquer Light där det handlar om att på en mikroskopiskt liten spelplan försvara tre punkter runt en missilplattform. Det gäller att bygga förutbestämda trupper enligt ett förutbestämt mönster för att så snabbt som möjligt komma ut till plattformen och mota undan fienden, som i de flesta fall består av en annan mänsklig spelare (ibland hoppar datorn in och fightas men tanken är ju att Rivals ska spelas mot mänskligt motstånd).

Den enda egentligen utmaningen här är att bygga rätt trupper för att på ett så effektivt sätt som möjligt kunna krossa fiendens enheter innan de når plattformen och börjat gräva ned sig ordentligt. Var annan minut avfyras en missil och det laget som vid det tillfället kontrollerar de tre punkterna runt avfyrningsbasen kan luta sig tillbaka och bevittna hur missilen träffar rakt i plytet på fiendernas huvudbas. I grunden är det enkelt. I grunden är det aldrig särskilt tråkigt men det lyfter aldrig heller. Mycket eftersom musiken och grafiken osar Command & Conquer vilket får mig att längta efter något mer.

6 / 10
+
Överskådligt, smidigt upplägg, trevlig grafik, enkelt att begripa men svårt att bemästra