Svenska
Gamereactor
recensioner
Destiny 2

Destiny 2: Black Armory

Det första innehållet till Destinys årliga content-paket är här och lämnar en hel del att önska för den som inte älskar att grinda...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Destiny har genomgått en hel del olika faser i hur uppdateringar och innehåll ska spridas ut under åren. Bungie och Activision har nu valt att gå ifrån expansionerna som har lagt till mer story, strikes och loot till förmån för ett årligt paket där innehållet istället ska spridas ut mer jämnt och förhindra långa perioder av total torka. Black Armory är först ut och lämnar en något bitter eftersmak.

Jag tror på konceptet, leverera en ordentlig expansion per år i samma anda som The Taken King eller Forsaken och fyll resten av året med mindre uppdateringar och sprinkla ut innehållet. För oss som spelar dagligen är det uppfriskande att känna att mer innehåll alltid finns på horisonten och att vi slipper sitta och vänta månader på sandbox-uppdateringar. Däremot måste innehållet som väl kommer också vara utformat på det sätt att det går att avnjuta på ett smidigt sätt. Black Armory låste praktiskt taget ur alla spelare från det nya innehållet de första dygnen på grund av allt för högt satta krav på power level.

Destiny 2
Ada-1 är den enda nya karaktären i Black Armory och hon är mest där för att dela ut små uppdrag

Den största spelmekaniska nyheten i Black Armory är den nya Forge-aktiviteten. Bungie kallar de för något Hoard Mode-liknande men det är egentligen inte alls vad det är. Det är en kort aktivitet där två vågor av fiender ska besegras samtidigt som bollar ska kastas in i en... ugn? Tredje rundan består av en boss och när den är besegrad kan du alltså se fram emot nya exklusiva Forge-vapen, om du har plockat upp uppdraget från den nya karaktären Ada-1 i tornet. Det är exakt lika simpelt som det låter och absolut inte dåligt, bara kort och över innan det ens börjar. Fler Forge kommer att läggas till under säsongen men i skrivandes stund finns det två och det är knappt någonting som skiljer dem från varandra. Det går i alla fall att spela med matchmaking, något som vi ändå får se som positivt.

Detta är en annons:

I början var power level-kravet alldeles för högt satt men lyckligtvis tonade Bungie ner det snabbt, för oss som var heta på gröten innebar det dock flera timmars spelande av gammalt innehåll för att lyckas öka i nivå. Är du en av dem som kanske slutade spela Destiny 2: Forsaken efter du var klar med raiden och var på power level 560-580 måste du alltså grinda upp nivån avsevärt för att kunna ge dig in i det nya innehållet. Bungie säger att man effektivt kikar på sätt att göra den resan smidigare, men som det ter sig nu kan det vara avskräckande för de icke initierade spelarna.

Destiny 2
Just nu finns det två Forge, en på European Deadzone och en på Nessus

Trots att jag alltid förespråkar att Bungie måste bli bättre på att förlänga end game-innehållet blir det aningen snopet (som Mäki skulle utryckt sig) när inte ens jag och mitt Fireteam, som är maxlevel och väl insatta, kan ha en suck i den nya Forge-aktiviteten i Black Armory första dygnet och tvingas att grinda innehåll vi redan har gjort de senaste månaderna. Black Armory skulle behövt mer nytt innehåll direkt vid lansering för att verkligen kännas som någonting vi faktiskt har betalat för och inte bara en halvhjärtat säsongsuppdatering. Inga nya kartor i multiplayer, inga storyuppdrag, inga strikes - det gör att det känns gapande tomt. Sättet de nya uppdragen fungera på är också oerhört banalt där det mest handlar om att skjuta en viss typ av fiende i plytet och repetera.

Den största behållningen med Black Armory blir, föga förvånande, den nya raiden "Scourge of the Past" och även om jag inte tänker spoila innehållet här kan jag meddela att det är en fartfylld resa som bjuder på det mesta vi förväntar oss av dessa sexmanna-aktiviteter. Inte alls lika komplex som "The Last Wish" från Forsaken, men en klar utmaning komplett med Bungies fantastiska design och som sagt höjdpunkten.

Detta är en annons:
Skjut alien i nyllet, kasta boll få loot - repetera

Black Armory kommer förmodligen successivt att leverera mer innehåll under den pågående säsongen och när vi närmar oss slutet kanske det känns mer komplett än vad det gör nu. Bungie provar att ändra sättet de levererar innehåll på och även om jag kan ha överseende med det och respektera att man faktiskt försöker få Destiny att kännas nytt och fräscht vid varje vecko-reset känns det som att det faktiskt saknas saker i början, speciellt om du inte är i närheten av att vara max i power level. Utan den nya raiden inkluderad hade betyget inte alls passerat godkänt.

06 Gamereactor Sverige
6 / 10
+
Nya raiden rockar, mer att göra för den inbitna spelaren
-
Hög tröskel för de som inte är maxlevel, Forge-mekanikerna lämnar en del att önska, skralt på nytt innehåll, banal uppdragsdesign
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

2
Destiny 2: ShadowkeepScore

Destiny 2: Shadowkeep

RECENSION. Skrivet av Kim Orremark

Kim snörade på sig rymdpjucken och återvände till månen för att ta sig an starten av det tredje året i Destiny 2...

4
Destiny 2: Black ArmoryScore

Destiny 2: Black Armory

RECENSION. Skrivet av Kim Orremark

Det första innehållet till Destinys årliga content-paket är här och lämnar en hel del att önska för den som inte älskar att grinda...



Loading next content