GRIS

Gris

I en livlös och grå värld blir det nu din uppgift att sätta lite färg på tillvaron i ljuvliga indie-pärlan Gris...

I spelvärlden är det vanligtvis via indies vi får de mest unika och djärvaste idéerna. Bara de senaste månaderna och åren har vi kunnat frottera oss med titlar som Gorogoa och The Gardens Between samt mycket annat i höjdare som tagit spelmediet i nya riktningar. Inte bara spelmässigt eller grafiskt, utan även rent emotionellt. Nu har Nomada Studio bjussat på ytterligare en sådan upplevelse - Gris.

Nomada Studio har tidigare sagt att ordet Gris betyder flera saker, men framför allt är det färgen grå på spanska, vilket faller sig naturligt för den Barcelona-baserade utvecklaren. Det känns logiskt med tanke på att resan startar i en svartvit värld med gråtoner. Det är endast genom att ta sig framåt i detta tre-fyra timmar långa äventyr som världen återfår sin kulör.

GRISGRIS
En makalöst vacker spelvärld väntar dig.

Och det är just här som du kanske anar att detta visuellt är något annat än vi är vana vid. Att sakta gå från en monokrom upplevelse (tjusig på egna meriter) till en mer färggrann är en direkt mäktig upplevelse. Kulörena läggs till som en vattenfärgeffekt och undan för undan blir det allt mer livligt och inbjudande att utforska. Den första färger som adderas är rött, och den följs sedan av grönt och blått. Som att se en målas skiss går från just skiss till ett fullödigt konstverk.

Jag vill dock slå fast direkt att det inte bara är färgerna som gör Gris till den unika upplevelse det faktiskt är. Det finns en hel del fascinerande inslag, men jag vill även lyfta fram de skarpa och kantiga objekten i plattformsvärlden, vilka gör det lätt att navigera samt bidrar till en säregen visuell stil. Allt från nedgångna ruiner till mäktiga korridorer med pampiga pelare ser distinkt skarpa ut på ett sätt som får dem att kännas som hämtade ur en arkitekts anteckningsblock.

Skala är ett annat viktigt element som bidrar till Gris fräschör. Utan att vilja spoliera nöjet för någon, så är tanken att du ska känna dig lite i denna spelvärld, och kameraarbetet bidrar verkligen till detta redan från start. Du kan exempelvis gå över en bro eller klättra mot himmelen när kameran plötsligt backar något och avslöjar vilken liten varelse du trots allt är i den stora, vida världen. På motsatt sätt kan kameran flyttas närmare när du träffar någon som hjälper dig för att förstärka det intima uttrycket.

GRISGRIS
Räkna med en speltid på strax under fyra ljuvliga timmar.

Kort sagt, det är en underbar värld Nomada Studio bjuder på. Men hur kul är Gris att faktiskt spela då - vilket ju inte är en helt oviktig faktor? I grund och botten är detta ett tvådimensionellt plattformsspel, men det handlar inte bara om horisontella äventyr utan det vankas mycket vertikalitet också. Det är hela tiden också precis lagom tydligt vart du ska, utan att spelet känns påträngande eller ensidigt med framtvingade rutter.

Som det plattformsspel det alltså är, vankas såklart en hel del hoppande mellan plattformar och över diverse hinder. Grishar dock mer att bjuda på än så. Ett sådant är att du kan förvandla din flygdräkt till ett solitt block för att krossa ömtåligare omgivningar. På så sätt får du utforska banorna på ett lite annat sätt än vi är vana vid samt försöka hitta nya områden. Annars har du mer traditionella lösningar som dubbelhopp, möjlighet att simma och en funktion jag väljer att inte berätta om trots att det är höjdpunkten. Allt spelas för övrigt med de fyra knapparna på framsidan av handkontrollen, vilket bidrar till att göra allt intuitivt.

GRISGRIS
Sakta men säkert får världen färg.

Under resans gång kommer du även att interagera med spelvärlden på olika sätt. Fjärilar kan till exempel ge dig förmågan att superhoppa, men det finns även andra inslag som på olika sätt bistår dig med att färglägga världen. Världen är för övrigt heller inte statisk utan ändras konstant, och du kommer flera gånger förundras över vad du ställs inför, inslag som helt enkelt saknar motstycke i spelvärlden.

En sak du kanske inte kommer uppmärksamma direkt är hur fantastiskt väl musiken samarbetar med storyn och grafiken för att på så sätt skänka extra känslor till allt som sker. Smäktande pianotoner sätter snyggt an stämningen, men här finns även annat som när en röd stormar blåser iväg dig och undan för undan bygger upp en kakafoni av ljud. Det fungerar lite som i stumfilmer där ljudet liksom lever sitt eget liv och behövs för att förstärka och förmedla det som händer.

GRISGRIS
En upplevelse som går utanpå det mesta.

Jag har ytterst medvetet varit väldigt vag denna recension och det är av den enkla anledningen att narrativet är något du faktiskt måste få uppleva själv. Det har massor av beståndsdelar som är makalösa var för sig, men som tillsammans blir något ändå större. Jag vill även lyfta fram slutet som verkligen, verkligen är fint.

Om du liksom mig gillar indie-spel som griper tag i dig, visar nya sätt att förmedla känslor och nyskapar i berättande - så är Gris något du faktiskt inte bör missa. Det är inte långt, men gör bästa tänkbara av tiden och Nomada Studio kan vara mäkta stolta över sin skapelse. Den här upplevelsen kommer stanna kvar i ditt sinne långt efter att du lagt ifrån dig handkontrollen.

9 / 10
+
Smart användande av färg, superb design, ljudbilden är otroligt, nyskapande berättande, fräsch spelmekanik, känslosam story