GRIS

Gris

I en livlös och grå värld blir det nu din uppgift att sätta lite färg på tillvaron i ljuvliga indie-pärlan Gris...

I spelvärlden är det vanligtvis via indies vi får de mest unika och djärvaste idéerna. Bara de senaste månaderna och åren har vi kunnat frottera oss med titlar som Gorogoa och The Gardens Between samt mycket annat i höjdare som tagit spelmediet i nya riktningar. Inte bara spelmässigt eller grafiskt, utan även rent emotionellt. Nu har Nomada Studio bjussat på ytterligare en sådan upplevelse - Gris.

Nomada Studio har tidigare sagt att ordet Gris betyder flera saker, men framför allt är det färgen grå på spanska, vilket faller sig naturligt för den Barcelona-baserade utvecklaren. Det känns logiskt med tanke på att resan startar i en svartvit värld med gråtoner. Det är endast genom att ta sig framåt i detta tre-fyra timmar långa äventyr som världen återfår sin kulör.

GRISGRIS
En makalöst vacker spelvärld väntar dig.

Och det är just här som du kanske anar att detta visuellt är något annat än vi är vana vid. Att sakta gå från en monokrom upplevelse (tjusig på egna meriter) till en mer färggrann är en direkt mäktig upplevelse. Kulörena läggs till som en vattenfärgeffekt och undan för undan blir det allt mer livligt och inbjudande att utforska. Den första färger som adderas är rött, och den följs sedan av grönt och blått. Som att se en målas skiss går från just skiss till ett fullödigt konstverk.

Jag vill dock slå fast direkt att det inte bara är färgerna som gör Gris till den unika upplevelse det faktiskt är. Det finns en hel del fascinerande inslag, men jag vill även lyfta fram de skarpa och kantiga objekten i plattformsvärlden, vilka gör det lätt att navigera samt bidrar till en säregen visuell stil. Allt från nedgångna ruiner till mäktiga korridorer med pampiga pelare ser distinkt skarpa ut på ett sätt som får dem att kännas som hämtade ur en arkitekts anteckningsblock.

Skala är ett annat viktigt element som bidrar till Gris fräschör. Utan att vilja spoliera nöjet för någon, så är tanken att du ska känna dig lite i denna spelvärld, och kameraarbetet bidrar verkligen till detta redan från start. Du kan exempelvis gå över en bro eller klättra mot himmelen när kameran plötsligt backar något och avslöjar vilken liten varelse du trots allt är i den stora, vida världen. På motsatt sätt kan kameran flyttas närmare när du träffar någon som hjälper dig för att förstärka det intima uttrycket.

GRISGRIS
Räkna med en speltid på strax under fyra ljuvliga timmar.

Kort sagt, det är en underbar värld Nomada Studio bjuder på. Men hur kul är Gris att faktiskt spela då - vilket ju inte är en helt oviktig faktor? I grund och botten är detta ett tvådimensionellt plattformsspel, men det handlar inte bara om horisontella äventyr utan det vankas mycket vertikalitet också. Det är hela tiden också precis lagom tydligt vart du ska, utan att spelet känns påträngande eller ensidigt med framtvingade rutter.

GRISGRIS
GRISGRIS
GRIS