Gamereactor Close White

Katamari Damacy Reroll

Katamari Damacy Reroll

Namcos 14 år gamla feberdröm har piffats till och finns nu till Switch och en flunsasjuk Hegevall har myst tillsammans med världens bästa prins...

Facebook
TwitterReddit

Jag minns hur mycket jag och gamla kollegan Jonas Elfving skrattade år det första spelet i denna mysiga spelserie för lite drygt 14 år sedan. Vi skrattade så vi blev alldeles svettiga åt hur virrigt härligt, charmigt och framförallt originellt denna japanska tramsets verkligen var. Ingen av oss trodde nog att spelserien skulle leva och frodas 14 år senare, dock. Inte ens i våra vildaste fantasier. Men så är det. I allra högsta grad. Det har släppt en rad uppföljare till Takahashis färgsprudlande original och i det här fallet så handlar det om en uppumpad nyversion av 2004-spelet, nu konverterat till Nintendo Switch.

Katamari Damacy Reroll
Designen är sådär japanskt bisarr och alldeles, alldeles underbar.

Upplägget är supersimpelt och fortfarande lika underhållande och för dig som slumrat sött under stor sten de senaste 14 åren kommer här en mycket kort och nonsensproppad sammanfattning om vad denna spelserie handlar om. Du axlar rollen som en ljusgrön, kosmisk prins (med ett väldigt avlångt och märkligt huvud) som på uppdrag av sin far, galax-kungen himself, bombat ned till jorden för att samla prylar. Allt går ut på att rulla en Katamari (en slags skrotboll) med hjälp av analogspakarna och utmaningen ligger i att få bollen att växa i så rapp takt som möjligt. Varje gång du rullar upp större saker än du redan äger växer den och du kan fortsätta genom att rulla upp ännu större prylar. Det är lika simpelt som det är genialiskt och på samma sätt som Pac-Man eller varför inte Tetris - är det den banala enkelheten i detta som gör det så otroligt givande.

Katamari Damacy Reroll
Efter ett tag går det alldeles utmärkt att rulla upp hus och flygplan i sin skrotboll.

Det här spelet är på flera sätt lite grann som en mycket njutbar feberdröm proppad med så mycket japanska bizarro-inslag att det ofta inte går göra annat än att gapskratta. Bara en sådan sak som att jag bland annat rullat upp en hel hop solbadande, halvnakna män på en strand som legat i min boll och sett allmänt missnöjda ut, gör att jag vill älska det här spelet mer än vad jag vet att jag borde. Banorna är precis som i originalspelet bara platta flak fyllda med allehanda prylar och designmässigt ärt det ju mer estetiskt märkvärdigt än gamedesign-fantastiskt. Enkelheten, återigen, är det som gör detta så beroendeframkallande. För om man lyckats knåpa ihop ett originellt spelkoncept med en verkligt annorlunda grundmekanik i dagens spelklimat, då är det inte supersvåra att stå ut från mängden med tanke på hur likformade och strömlinjeformade många av dagens storspel verkligen är.

Katamari Damacy Reroll
Upplägget är superenkelt och utmaningen rätt låg, och det är ju naturligtvis en stor del av tjusningen.

Det finns inte särskilt många egentliga nyheter här förutom att det går att spela med hjälp av "motion controls" i Switch-dosan. Detta fungerar såklart precis som det låter, att prinsen av kosmos rullar sin färgsprudlande skrotboll åt det håll som du lutar din Switch och även om jag föredrar att spela Katamari Damacy med två traditionella analogspakar är det ju bara med möjligheten att kunna skifta.

Katamari Damacy Reroll
Kosmos-kungen är inte alltid nöjd med sin ljusgröne sons insats nere på jorden.

Katamari Damacy är fortfarande ett enkelt spel där utmaningen enkelt trumfas av yngre spelare, också. Att rulla sin boll riktigt stor och på det sättet klara sig igenom äventyret utan större bekymmer är ingen egentlig prestation som bör berömmas/hyllas, men det är också där som en liten del av tjusningen ligger. Det här gamla originalet har under de senaste veckorna gett mig en välkommen andningspaus från hysteriska eldstrider i Call of Duty: Black Ops 4 samt superseriösa hästbataljer i Red Dead Redemption 2) för att inte prata om det surmulna dödsallvaret som God of War fyllt till brädden av) och för det, vill jag tacka Bandai Namco.

Katamari Damacy Reroll
Katamari Damacy Reroll
Katamari Damacy Reroll