Hellfront: Honeymoon

Ett svenskt actionstrategispel med ljuvlig 80-talsestetik? Det låter nästan lite för bra för att vara sant... Inte sant?

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Det är alltid extra kul med svenskproducerade spel. Patrioten inom mig blir lite sådär extra stolt. När jag fick möjligheten att recensera Göterborgsbelägrade Skygoblins senaste spel Hellfront: Honeymoon blev jag därför onekligen lite extra sugen. Hellfront: Honeymoon är ett toppstyrt actionstrategispel med starka 80-tals vibbar. Omedelbart när jag startar det dundrar den patenterade 80-talssynten igång som får mig att vilja slänga på läderjackan, dra på solbrillorna och prata högljutt om hur fet den nya bergsprängaren från Technics är. Samtidigt skimrar de blåa och röda neonfärger på klassiskt retromaner som gör mig nostalgisk trots att jag inte ens upplevde den perioden (jag var då inte ens påtänkt). Varför var allt så mycket coolare på 80-talet? I alla fall, allt ser väldigt snyggt ut förutom menyerna som är lite tråkiga i sin enkelhet. Men uppskattar du stilen och ljudet från vårt svenska filmmästerverk Kung Fury kommer du definitivt trivas här.

Hellfront: Honeymoon
Bara mina tankar som förs till Hackerman-memen när man ser menyn?

Men hur är det då att lira? Det tar endast ett par minuter att sätta sig in i spelkontrollen och förstå spelmekaniken. Målet är att eliminera motståndarnas baser och varje runda tar omkring två till fem minuter. Styr din karaktär, skjut, bygg baser i form av stationära kanoner eller baracker för att skaffa trupper, och led ditt lag till seger. Lätt som en plätt kan det låta, vilket det var till en början, men efter lugnet kom stormen. Banorna är trånga och tempot högt, så om du inte har hjärna och fingrar i styr dör du illa kvickt. Som ett strategispel sig bör är det alltså rätt svårt att bemästra och möter du en duktig motståndare kan du räkna med att åka på rejält med däng. Med fyra lag på spelplanen urartar det sig snabbt på vissa banor och tillsammans med en vän eller fler kan det bli riktigt skoj i kaoset som uppstår.

Hellfront: Honeymoon
Bygg baser på de lysande hexagonerna. Men var försiktig för när en bas förstörs kravlar en massa monster upp.

Spelkontrollen är lättillgänglig men ibland känns den inte helt exakt, speciellt när jag försöker bygga baser. Knapptrycket för att skapa en bas tycks inte registreras och ibland har det tagit fyra försök innan jag lyckats få till det. En petitess kanske men i ett actionlir med högt tempo där det är essentiellt att kapitalisera på varje moment som ges kan detta bli ganska frustrerande. Men det är likväl imponerande hur Skygoblin lyckas hålla bilduppdateringen konstant även i de mest extrema situationerna.

Hellfront: Honeymoon
Miljöerna är förstörbara vilket kan öppna upp kartan och leda till galna kamikaze-bataljer.

Dock så kan du nästan låta bli att pröva detta om du är ensam. Jag började ta mig an uppdragen själv för att lära mig grunderna vilket gick bra. Men ungefär halvvägs in bland de sextio uppdragen blir svårighetsgraden så hög att jag ger upp. Istället ropar jag till mig vännen vilket underlättar avancemanget och gör hela upplevelsen betydligt mer intressant. Att köra Singleplayer kan visserligen vara kul för den som söker en ordentlig utmaning, men du tappar oerhört mycket spelglädje. Dessutom saknas Onlinestöd vilket de förhoppningsvis adderar med en framtida uppdatering. Tyvärr så blir även samarbetsläget snabbt ganska tråkigt då uppdragen är repetitiva och allt blir i slutändan tårta på tårta. Sextio uppdrag är mycket men variationen mellan dessa är inte särskilt stor. När målet med varje mission är det andra identiskt, samtidigt som många spelar ut sig på ett liknande vis började jag tröttna efter ett par dussin.

Hellfront: Honeymoon
Avvägningen mellan att skapa baracker eller kanoner är central. Hittar du balansen kommer du alltid ut segrande.

Hellfront: Honeymoon är som sagt ett väldigt multiplayer-betonat spel och får därför skina som allra mest när du ställs mot andra - såklart. Upp till fyra personer kan spela lokalt samtidigt, men en 1v1-match kan också bli riktigt intensiv. Flerspelarläget är mer galet än uppdragen och här kan din skicklighet verkligen sättas på prov. En match kan befinna sig i ett harmoniskt kaos där man till slut inte förstår vad som försiggår men man har riktigt kul ändå. Dessvärre är banorna i Multiplayer-delen väldigt ojämna. Vissa är betydligt roligare än andra och det återspeglas verkligen i atmosfären hos oss i soffan. Ibland så spårar vi ut i takt med att kaoset utvecklas på spelplanen, i andra stunder så rycker vi knappt ens till. Och även här blir det snabbt för mycket av det goda då jag efter endast ett par matcher känner mig mätt på upplevelsen.

Hellfront: Honeymoon
Påminner denna bana dig om något? Ja, kanske för att den liknar banorna från tidigare bilder.

Jag vill gilla Hellfront: Honeymoon mer än vad jag gör. Inte bara för att det är svenskt, men eftersom jag har genuint roligt i långa stunder och jag uppskattar verkligen Skygoblins balans mellan lättillgänglighet och skicklighetskrävande djup. Priset motiverar även mig att vilja älska spelet, men det gör jag inte. Uppdragen blir kvickt enformiga och multiplayer-läget skapar variation endast för stunden. Söker du en tempofylld actionstrategiupplevelse att kunna plocka upp lite då och då med ett par vänner förtjänar detta din uppmärksamhet. Men förvänta dig inget mästerverk.

7 / 10
+
Härligt tempo, riktigt skoj emellanåt med vänner, bra balans, mycket intuitivt