Gamereactor Close White

Fitness Boxing

Fitness Boxing

Adrian har hoppat runt framför TV:n och boxat i luften som en idiot och han är inte imponerad av Nintendos senaste...

Facebook
TwitterReddit

Jag är ingen vältränad herre. Tyvärr. Så upprymd och exalterad var jag sannerligen inte när jag fick i uppdrag att recensera ett träningsspel till Nintendo Switch. Men har man gett sig in i leken får man leken tåla, heter det ju. Med de lataste av steg lunkade jag ned för trappen och hämtade mitt Nintendo Switch och knappade in koden för att ladda hem detta spel.

Fitness Boxing

Själva idén att röra på fläsket samtidigt som man spelar känns ju klockrent - åtminstone på pappret, men hur funkar det i praktiken? Det första jag slås av är hur svårt det faktiskt är att hålla koll på allt man ska göra. Stå i rätt "stance", gunga i rätt rytm och sedan stå och slå i luften på rätt sätt. Allt ska vara rätt. Alltid. rätt, rätt, rätt och rätt. Aldrig fel. Just det, man får heller inte glömma att andas ut med varenda slag. Det är viktigt. Allt är ska ju vara rätt. Jag var lite rädd att någon skulle höra mig under tiden jag spelade, för då hade någon misstänkt att undertecknad haft ett normalgammalt vildsvin med svår astma i vardagsrummet.

Fitness BoxingFitness Boxing

Det första som ställs framför mig är en instruktör som ska guida mig igenom mina träningspass. Här blir jag faktiskt förvånad över hur pass bra han är. Han pratar på ett pedagogiskt sätt så att man enkelt förstår vad man ska göra, och hur man ska göra det. Först ska du stretcha ordentligt och det är här jag verkligen känner hur mycket jag behöver det här spelet. Varenda position jag ska stretcha i stramar till rejält i kroppen, det var nästan så illa att jag trodde att jag skulle tappa lemmar där ett tag. Väldigt effektivt. När man stretchat färdigt visar instruktören hur du ska stå, för att sedan brodera ut vilket sätt du ska gunga fram och tillbaka på och rytmen du ska hålla. Nu kommer det roliga - att veva med knytnävarna så hårt du kan mot TV-apparaten och försöka tajma rätt i dina slag. Lättare sagt än gjort - att hålla reda på allt man ska göra samtidigt som man måste komma ihåg att andas. Hade någon filmat mig under mina spelsessioner med Fitness Boxing hade jag hållit personen under pistolhot för att få videon raderad.

Fitness Boxing

Den här instruktören får man möjlighet att byta ut sen, när man klarat de första minuterna av träning, men jag ser detta som en högst onödig funktion. Ännu onödigare blir det att du kan låsa upp olika kläder till din instruktör. Det här känns bara som ett försök att fylla ut spelet lite och till vilken nytta har jag ingen aning om. Det är ju inte så att hela spelet kretsar kring din instruktör.

Fitness BoxingFitness Boxing
Fitness Boxing