Lemmings

Lemmings är tillbaka igen och den här gången har Sony skickat de dödsföraktande krabaterna på smartphone-äventyr. Vi har recenserat...

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Lemmings har länge hört till mina favoriter, även om jag aldrig hade någon Amiga 500 så kom det även till Super Nintendo. Visst märktes det att ett digitalt styrkors inte var direkt lämpat som ersättning för muspekare, visst blev lämlarna ohyggligt små på en 28-tums 4:3-TV med Super Nintendo ansluten via antennkabel och visst tusan höll hela konsolen på att explodera och hänga sig när 100 lämlar kollektivt exploderade över skärmen (det flöt bättre till Mega Drive - men hämmades istället kontrollmässigt av att L/R-knappar saknades).

Men skitsamma, kul var det, och när jag något senare fick chans att spela det och uppföljarna till PC så var lyckan fullständig. Konceptet är ju egentligen skitenkelt och kanske är det även därför det motstått tidens tand så bra. I grund och botten handlar det om att rädda små lämlar (lymlar!) iförda realistiskt gröna Gustav Vasa-frisyrer samt blå särkar från en säker död. Enligt uppgift går ju lämmeltågen obönhörligt framåt tills de ramlar över klippor.

LemmingsLemmings
Lemmings är tillbaka igen i ett mer retrodoftande pusselspel som påminner om originalen.

Detta fick vi lära oss i Disney-dokumentären White Wilderness, bara det att Disney hade fångat in lämlar själv och kastade dem levande mot en säker död över stupet för att illustrera dessa lämmeltåg. Rent hittepå, med andra ord, och lämlar är lika rädda om livhanken som andra levande varelser. Men det är en tacksam förutsättning för ett spel dock.

Det krävs snabbt hysteriskt högt tempo på fingrarna för att bygga broar, fixa med fallskärmar och sätta ut stoppklossar som hindrar kamikaze-krabaterna från att i sakta mak, och med de gröna frisyrerna fladdrande, marschera in i döden. Trots det genialiska grundkonceptet har Sony experimenterat med Lemmings under snart två decenniers tid utan att riktigt få till något som är lika roligt som de tidigaste spelen (vilka för övrigt utvecklades av DMA Design - idag en smula mer kända som Rockstar North, tillverkare av Grand Theft Auto).

LemmingsLemmings
Miljövariationen är bättre än någonsin.

Ofta har man försökt göra snyggare lämlar och tillfört saker ingen egentligen frågat efter och på kuppen har man samtidigt förstört den enkla kärnan. Men nu har Sony, som äger rättigheterna till serien, bestämt sig för att ge ut spelet till smartphones, både Android och Ios. Och det känns helt rätt tänkt.

LemmingsLemmings
Lemmings