LIVE

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Live broadcast
Annonsera
logo hd live | Shenmue III
Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
recensioner
Below

Below

Efter en längre produktionstid är Below äntligen här. Johan har djupdykt in i grottan och är redo att delge sin upplevelse...

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Lyssna, speja, trippa fram på tårna. Lagom till juletiden har jag i sann tomtenisseanda tagit mig an Capybara Games senaste äventyr. Eller nja, kanske inte riktigt på det viset. Dock är det viktigt att vara oerhört försiktig, samt ha en god dos av skicklighet och envishet för att lyckas ta sig igenom hela kalaset. Så låt bli att bjuda in tomtefar och tomtemor till denna upplevelse då det minsann inte är någon dans på gröten. Hur som helst, nu lovar jag att sluta med julreferenserna och låt oss först börja med att backa bandet. Below annonserades nämligen för första gången redan på E3-mässan 2013. Efter en utdragen utvecklingsprocess är det nu äntligen här till Xbox One. Det såg onekligen intressant ut redan då och äventyrsfantasten inom mig var mer än redo att ge sig ut på en spännande upptäcktsfärd. Och vilken resa det ha varit, både på gott och ont.

Below
Bara de allra modigaste av äventyrare vågar ge sig in här.

Below är ett toppstyrt överlevnadsäventyr där målet är att ta sig ner så långt som det bara går. Allt börjar med att din karaktär seglar i land på en ö. Därifrån drar spelet igång utan att ge dig ett knyst av information. Tanken är att du själv ska experimentera dig fram och lära dig av dina framgångar så väl som dina misslyckanden. Det enda du får till din hjälp är ett svärd, en sköld, en pilbåge samt en lykta. Lyktan är en ytterst väsentlig kompanjon då den agerar som nyckel och kan vara skillnaden mellan att trampa i fällor eller ej i de mörka omgivningarna. Det går inte att dumdristigt försöka skynda sig igenom resan för då blir du snabbt straffad. Lyktan drivs av ljus vilket ackumuleras genom att döda vissa monster och det är viktigt att bunkra upp på då ljus också används som valuta.

Jag får tidigt lära mig att det kommer bli tuffare än jag ursprungligen anat att överleva denna resa. Below är nämligen hänsynslöst oförlåtande. Det är en skoningslös värld där fiender samt fällor döljer sig i den mörka dimman på varje våning. Utöver detta är det vitalt att du regelbundet äter, dricker och undviker kyliga miljöer för att bespara hälsa. Det enda sättet att återfå hälsa är med bandage som är sällsynta att komma över. Lyckligtvis kan du skapa dessa med material du hittar längs vägen. Detta är dock lättare sagt än gjort i och med att du måste själv lära dig vilka material som behövs. Men det är nödvändigt att du tidigt inser vad som krävs för att kunna hela dig själv eftersom när du väl dör, så är din karaktär permanent avliden. Istället får du börja om från början och se nästa äventyrare segla in till ön utan alla föremål du tidigare samlat ihop. Och eftersom det endast finns en lykta på ön, måste du nu återvända till platsen du stupat på för att återfå den så väl som alla dina förlorade ägodelar. Summa summarum är det essentiellt att du tidigt gör en vana av att vaksamt observera din omgivning för att kunna hitta material, mat, vatten, och i slutändan överleva.

Below
Endast vid brasor som denna kan du laga mat. Dessa kan även agera som Check-points du enkelt kan transportera dig till från en annan brasa.

Låt mig först ta dig igenom de saker Capybara Games gjort väl. Först och främst är det en alldeles fantastisk atmosfär de lyckats skapa. Det är rättvist småobehagligt för en mörk grottupptäcktsfärd och kryper lite lagom mycket under skinnet på ett Stranger Things-maner. Även designen är lysande. Jag älskar den grafiska stilen, de mörka blågråa färgtonerna, samt att varje karaktär är unikt designad. Små designval som verkligen hjälper att göra världen mer levande och ihop med musiken och ljudet formas atmosfären på ett fantastiskt vis. Troligtvis kommer somliga uppleva miljön som ihålig och tom, men faktum är att jag gillar det. Istället för att ständigt slänga på mig en massa monster är de mer sparsamt placerade vilket ökar spänningen och mättar inte actionupplevelsen.

Fiender du möter är dock starka och svårighetsgraden blir snabbt hög. Jag skulle vilja säga att det är allt och allas fel att jag dör, men ödmjukt tänker jag medge att så inte är fallet. Jag är tyvärr kass och det fick jag ständigt sota för. Striderna i Below är väldigt inspirerade av Zelda-äventyren med influenser från Dark Souls-serien. Lär du dig bemästra när du ska attackera, använda din sköld och hoppa undan motståndarens slag kommer du definitivt klara dig bättre än mig. Men när du eventuellt tar stryk går det tyvärr inte att smidigt återfå hälsa med ett enkelt knapptryck. Du måste istället öppna den något bökiga menyn, som varken kan sorteras eller har föremålsbeskrivningar, och bläddra dig fram till det du söker. Spelet pausar inte ens när du öppnar menyn och därför bli det kolossalt svårt att återfå hälsa under en sammandrabbning.

Below
När du kommit ner ett par våningar dyker riktigt tuffa fiender upp. Ibland försöker jag desperat att fly men oftast hinner monsterna ikapp och hugger ner mig bakifrån.

Men efter att jag dött ett par gånger börjar jag känna mig frustrerad och uppgiven. Jag förnekar inte att det finns en viss charm i ambitiösa svårighetsgrader, men när det utvecklas till ett Trial-and-error till denna oförlåtande grad blir spelet långrandigt. Jag får varken kontext, vägledning, eller någon som helst form av hjälp för att kunna utvecklas. Vissa pussel tog evigheter för mig att lösa, jag förstår fortfarande inte elixireffekterna, och eftersom att jag frekvent dör och börjar om blir det mycket upprepning. Det går inte heller att försöka memorera kartan och rusa igenom. Layouten kastas om varje gång du dör och nya fiender samt fallgropar dyker upp som tvingar dig mer eller mindre att alltid vara lugn och metodisk. Tack och lov finns några få upplåsbara hissar spridda runt grottan vilket gör att jag snabbt kan ta mig till en viss våning när jag dött istället för att köra om rubbet. Det finns även små tricks och hemligheter jag lärde mig under äventyret som underlättade resan, men dessa ska jag inte avslöja för den som funderar på att ge sig på Below.

Fortsättningsvis hade jag verkligen uppskattat att få kontrollera kameraavståndet. Kameran är konstant väldigt utzoomad vilket gör att allt ser oerhört litet ut. Du vet när du försöker ta en bild av månen med din mobilkamera? Mobilkameror idag är fantastiska och visst syns månen på bilderna, men alla vi hade nog gärna velat ha alternativet att kunna fånga månen lite bättre. Kameran i Below är densamma. Det är inte så att jag tycker den är dålig, men det hade varit uppskattat att kunna fokusera och tydliggöra det som sker kring min karaktär så väl som i menyerna. Jag har lyckligtvis bra syn men kan föreställa mig att det verkligen kan bli jobbigt för de som inte har det.

Below
Below är fantastiskt stämningsfullt och i vissa stunder blir det rent av artistiskt.

I slutändan så ligger inte problemet i svårighetsgraden eller premissen att jag själv får experimentera och pröva mig fram. Tvärtom faktiskt. Jag tycker att det är en extremt fascinerade och tillika rolig spelidé. Känslan jag får är att det hade hjälpt så otroligt mycket om Capybara Games hade tagit mig vid handen och lett mig in i världen istället för att ganska bokstavligen lämna mig strandsatt. Den kompromisslösa riktningen de tagit när de utvecklat Below är alldeles för säregen. Dock kan jag mycket väl se att vissa kan uppskatta denna resa mer än mig själv. Miljöerna är vackra och atmosfären sagolik. Gillar du att konstant försöka finslipa din spelstil och experimentera dig fram så kommer du att trivas här. Jag föredrar dock upplevelser som inte tvingar mig att behöva söka svar online och som inte straffar mig så hårt för mina misstag på det vis Below gör. Det blev för mycket fokus på att överleva vilket tillslut sög bort glädjen och upptäckarlusten inom mig.

06 Gamereactor Sverige
6 / 10
+
Fenomenal atmosfär, ljuvlig design, kul spelidé, unikt upplägg
-
Hänsynslöst oförlåtande, hög inlärningskurva, oflexibel kamera, svårtillgänglig meny
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

BelowScore

Below

RECENSION. Skrivet av Johan Jolin

Efter en längre produktionstid är Below äntligen här. Johan har djupdykt in i grottan och är redo att delge sin upplevelse...

GRTV intervjuar teamet bakom Below

GRTV intervjuar teamet bakom Below

NYHET. Skrivet av Petter Hegevall

Det känns lite som ett evigt evighetsprojekt, detta. Below alltså. För sedan utannonseringen för snart sex år sedan har det försenats och fallit i glömska bara för att...



Loading next content