Below

Below

Efter en längre produktionstid är Below äntligen här. Johan har djupdykt in i grottan och är redo att delge sin upplevelse...

Lyssna, speja, trippa fram på tårna. Lagom till juletiden har jag i sann tomtenisseanda tagit mig an Capybara Games senaste äventyr. Eller nja, kanske inte riktigt på det viset. Dock är det viktigt att vara oerhört försiktig, samt ha en god dos av skicklighet och envishet för att lyckas ta sig igenom hela kalaset. Så låt bli att bjuda in tomtefar och tomtemor till denna upplevelse då det minsann inte är någon dans på gröten. Hur som helst, nu lovar jag att sluta med julreferenserna och låt oss först börja med att backa bandet. Below annonserades nämligen för första gången redan på E3-mässan 2013. Efter en utdragen utvecklingsprocess är det nu äntligen här till Xbox One. Det såg onekligen intressant ut redan då och äventyrsfantasten inom mig var mer än redo att ge sig ut på en spännande upptäcktsfärd. Och vilken resa det ha varit, både på gott och ont.

Below
Bara de allra modigaste av äventyrare vågar ge sig in här.

Below är ett toppstyrt överlevnadsäventyr där målet är att ta sig ner så långt som det bara går. Allt börjar med att din karaktär seglar i land på en ö. Därifrån drar spelet igång utan att ge dig ett knyst av information. Tanken är att du själv ska experimentera dig fram och lära dig av dina framgångar så väl som dina misslyckanden. Det enda du får till din hjälp är ett svärd, en sköld, en pilbåge samt en lykta. Lyktan är en ytterst väsentlig kompanjon då den agerar som nyckel och kan vara skillnaden mellan att trampa i fällor eller ej i de mörka omgivningarna. Det går inte att dumdristigt försöka skynda sig igenom resan för då blir du snabbt straffad. Lyktan drivs av ljus vilket ackumuleras genom att döda vissa monster och det är viktigt att bunkra upp på då ljus också används som valuta.

Jag får tidigt lära mig att det kommer bli tuffare än jag ursprungligen anat att överleva denna resa. Below är nämligen hänsynslöst oförlåtande. Det är en skoningslös värld där fiender samt fällor döljer sig i den mörka dimman på varje våning. Utöver detta är det vitalt att du regelbundet äter, dricker och undviker kyliga miljöer för att bespara hälsa. Det enda sättet att återfå hälsa är med bandage som är sällsynta att komma över. Lyckligtvis kan du skapa dessa med material du hittar längs vägen. Detta är dock lättare sagt än gjort i och med att du måste själv lära dig vilka material som behövs. Men det är nödvändigt att du tidigt inser vad som krävs för att kunna hela dig själv eftersom när du väl dör, så är din karaktär permanent avliden. Istället får du börja om från början och se nästa äventyrare segla in till ön utan alla föremål du tidigare samlat ihop. Och eftersom det endast finns en lykta på ön, måste du nu återvända till platsen du stupat på för att återfå den så väl som alla dina förlorade ägodelar. Summa summarum är det essentiellt att du tidigt gör en vana av att vaksamt observera din omgivning för att kunna hitta material, mat, vatten, och i slutändan överleva.

Below
Endast vid brasor som denna kan du laga mat. Dessa kan även agera som Check-points du enkelt kan transportera dig till från en annan brasa.

Låt mig först ta dig igenom de saker Capybara Games gjort väl. Först och främst är det en alldeles fantastisk atmosfär de lyckats skapa. Det är rättvist småobehagligt för en mörk grottupptäcktsfärd och kryper lite lagom mycket under skinnet på ett Stranger Things-maner. Även designen är lysande. Jag älskar den grafiska stilen, de mörka blågråa färgtonerna, samt att varje karaktär är unikt designad. Små designval som verkligen hjälper att göra världen mer levande och ihop med musiken och ljudet formas atmosfären på ett fantastiskt vis. Troligtvis kommer somliga uppleva miljön som ihålig och tom, men faktum är att jag gillar det. Istället för att ständigt slänga på mig en massa monster är de mer sparsamt placerade vilket ökar spänningen och mättar inte actionupplevelsen.

Below
Below