New Super Mario Bros U Deluxe

New Super Mario Bros U Deluxe

Ännu en gammal titel gör entré på Nintendo Switch, Kim har svettats, skrikigt, hoppat och dött konstant. Här kommer betyget...

Hur enkelt är det egentligen att bli exalterad för ett sidoscrollande Super Mario, år 2019? En deluxeutgåva av ett redan släppt spel, dessutom. Den frågan är givetvis högst personlig, jag vet, men jag kom på mig själv med att sitta på min ändalykt och verkligen toklängta efter New Super Mario Bros U Deluxe (vilket namn) här för några veckor sedan, trots att jag har spelat det tidigare. Jag vet inte exakt vad det är, kanske är det bara själva grejen med att spela fullvärdiga titlar på en bärbar konsol, men då kommer jag på att jag knappt spelar Nintendo Switch i bärbart läge.

Kanske är det bara den starka längtan efter ett sidoscrollande äventyr med den hängelsprydda kungegubben i huvudrollen som lockar, men både originalspelet (alltså det allra första i serien) och Super Mario Bros. 3 finns tillgängliga på Eshop och är på alla möjliga sätt bättre spel. Sen slog det mig. Det som lockar mig mest är det överdrivna samarbetsläget, källan till ilska och frustration, så jag kan få briljera bredvid kidsen i soffan. Jag ska återkomma till just samarbetet och briljerandet lite senare i texten, först vill jag bara gå igenom snabbt vad New Super Mario Bros U Deluxe egentligen är (och inte är för den delen).

New Super Mario Bros U Deluxe
Att spela som Toadette gör spelet betydligt lättare, perfekt för yngre förmågor i familjen.

New Super Mario Bros U Deluxe är alltså New Super Mario Bros U och New Super Luigi U i ett och samma paket, till Nintendo Switch. Det handlar om 164 banor (på riktigt) av totalt vansinne som du kan spela själv eller med upp till tre vänner. Nytt i den här versionen är inkluderandet av två karaktärer, Toadette och Nabbit. Båda två är riktade till lite mer ovana spelare, Toadette kan exempelvis förvandlas till Peachette vilket gör spelets alla hinder något lättare att överkomma och Nabbit är praktiskt taget odödlig, eller snarare oförmögen att ta någon som helst skada från spelets fiender. Utöver det vanliga banorna finns det återigen utmaningar där du verkligen får testa dina egenskaper som Mario-spelare i olika tids- och hopputmaningar. Överlag är det proppat med roligt innehåll, men det saknas egentliga spelbara nyheter utöver de lättare karaktärerna. Jag tycker även att banorna varierar kraftigt i kvalité, vissa känns superba, nästan klassiska, medan andra mest är tradiga, tråkiga och oinspirerade.

New Super Mario Bros U Deluxe absolut bäst när du inte spelar själv, och Toadette och Nabbit blev som en skänk från ovan när jag tryckte ner pojkspolingen Frank (sex år) i soffan för lite redig far-och-son-co-op. Han valde Nabbit och sprang helt sonika rakt igenom alla fiender, utan att ta skada, samtidigt som han dödskrattade som en ordentligt elak slutboss medan saliven sakta skapade luftbubblor i tapeten. Samarbetet i New Super Mario Bros U Deluxe tar spelet till helt andra nivåer jämfört med om du spelar själv, samtidigt som det fundamentalt förstör spelupplevelsen också, dock inte i en helt negativ bemärkelse.

Säga vad man vill om att spela fyra personer och alla skrattattacker det framkallar, det är praktiskt taget omöjligt att försöka spela någorlunda seriöst eftersom spelarkaraktärerna konstant blockerar varandra och förstör hopp, snor svampar eller kastar skal på en (något Frank tyckte var världens bästa idé, cirka 6000 gånger). Ja, hela grejen blir mer av ett partyspel än någonting annat, men jag kan inte låta bli att muttra när jag för tredje gången missar det stora guldmyntet för att någon medspelare inte vill hjälpa till. Min chans, som ändå spelat Mario i cirka 30 år, att briljera uteblir alltså helt, på grund av andra spelare. Det gör mig definitivt mer arg än vad jag vill erkänna. Man kan säga att det är en... upplevelse, om jag skulle sammanfatta det med ett ord, och det är faktiskt kul, även om jag låter bitter här.

New Super Mario Bros U Deluxe
Nabbit är perfekt anpassad för de allra yngsta och kan lätt skrikspringa igenom hela banor utan att ta skada.

Precis som i fallet med de andra Wii U-spelen som har letat sig över till Nintendo Switch är New Super Mario Bros U Deluxe kanske främst riktat till alla som inte spelade det när det begav sig. Jag uppskattar att det är nybörjarvänligt, det är den bra ingång i plattformandet för ungarna som endast vet hur man studsskjuter någon med hagelgevär i Fortnite, och faktiskt även för yngre barn tack vare de nya karaktärerna. Super Assistant är också med (såklart) och även om den inte tillför något för mig är det ytterligare ett verktyg för de yngre spelarna, vilket är bra. Utmaningarna passar perfekt för det bärbara spelandet dock, om du är en av dem som gärna slungar upp din Switch på pendeln för lite speltid innan jobb eller skola. Däremot finns det inga direkta nyheter som gör att du måste spela det igen om du gjorde det på Wii U, om det inte är så att du verkligen längtar efter ett portabelt Super Mario, men då finns det som sagt bättre alternativ via Nintendos onlinetjänst.

7 / 10
+
Extremt kaotiskt samarbete, passar de allra yngsta, roliga utmaningar