Tales of Vesperia: Definitive Edition

Tales of Vesperia: Definitive Edition

Hur bra står sig egentligen ett japanskt rollspel som var riktigt bra och fantastiskt vackert för tio år sedan? Johan har, med nypolerade Definitive Edition, tagit reda på om Tales of Vesperia är lika bra nu som då...

För tio år sedan var Tales of Vesperia otroligt bra och vackert. Men hur bra är en finputsad version i en tid när vi blivit bortskämda med grymma japanska rollspel?

Om du tyckte att spelet var vackert för tio år sedan kommer du inte ändra åsikt efter att ha spelat det polerade nysläppet kallat Definitive Edition. Jag skulle överdriva om jag säger att någon revolutionär uppdatering gjorts av grafiken, men visst är allt mycket skarpare nu. Karaktärerna ser bättre ut, städerna ser mer stadslika ut och träden är mer... träiga? Som tur är har Tales of Vesperia, likt många äldre japanska rollspel, inget större behov av en total remake, det såg nämligen redan tillräckligt bra ut.

Precis som de allra flesta japanska rollspelen är även detta väldigt dialog- och textfokuserat. Som tur är har Tales of Vesperia: Definitive Edition, för det mesta, bra röstskådespelare (både på engelska och japanska. Du kan växla fritt mellan de båda varje gång du startar spelet) och dialogen fungerar både när den försöker vara rolig och när den är mer allvarlig. Vid flera tillfällen skrattade jag över karaktärernas skämt och trams. Det poppar också upp dialoger från ingenstans, som är valfria att se genom ett knapptryck, med jämna mellanrum. Dessa dialoger sker i typiska Tales of-rutor där samtliga deltagande karaktärers ansikten endast syns i en ruta var medan de pratar med varandra. Jag rekommenderar att lyssna på dessa då de ger bra bakgrundsberättelser, men du kan som sagt skippa dem.

Tales of Vesperia: Definitive Edition
Dialogen mellan karaktärerna är absolut en av spelets höjdpunkter.

Det är väldigt lätt att tycka om karaktärerna, med huvudpersonen Yuri i spetsen. Nya karaktärer introduceras med jämna mellanrum och tid ges för att få en bra bild av vilka samtliga är. För att ingen ska känna sig utanför tvingar spelet dig att använda alla karaktärer då vissa är otillgängliga i några fajter.

Du börjar med tidigare nämnda Yuri, en före detta soldat i huvudstaden Zaphias som nu lever i stadens fattiga kvarter och är något utav en bråkstake. Med sig har han den piprökande och dolkviftande hunden Repede. På sina äventyr får de med sig en hel drös av underhållande kamrater, från den pålästa adelsflickan Estelle till den lättskrämde pojken Karol.

I typisk japanskt rollspelsanda ger de sig ut på samma resa, trots att alla gör det av olika anledningar. Tyvärr är inte storyn de upplever en av spelets starkaste sidor. Den är inte dålig, inte alls, men den är inte speciellt intressant eller något som man funderar på när man ska sova på kvällarna. De intressanta karaktärerna, och relationerna dem emellan, lyckas dock lyfta storyn.

Tales of Vesperia: Definitive Edition
Ett gäng intressanta karaktärer i Tales of Vesperia: Definitive Edition.

Det som sätter igång hela berättelsen är när den fattiga delen av huvudstaden blir översvämmad då någon stjäl kvarterets blastia. Blastia är en stor del av Tales of Vesperia och du kommer få höra rejält mycket om det under spelets gång. Det är nämligen vad som får världen att snurra, typ. Nåja, det magiska föremålet används för att skydda städer mot monster, genom att omringa staden med en magisk sköld som monster inte kan passera, få träd att växa och i detta fall ge en stadsdel tillgång till vatten och hålla en bra vattennivå.

Yuri och hans rökarvovve Repede försöker jaga ikapp tjuven, som lyckas fly. Detta leder till något större, som leder till något ännu större (snöbollseffekt delux) och helt plötsligt har du gått från att försöka fånga en tjuv till att påverka världspolitiken. För det är självklart att det ska finnas politisk intrig.

Tales of Vesperia: Definitive Edition
Tales of Vesperia: Definitive Edition