Spider-Man

Spider-Man: The City That Never Sleeps

Fortsättningen på huvudberättelsen får oss att längta efter ännu mer Spider-Man, men kommer med få nyheter...

Vi är knappast de enda som ansåg att Spider-Man var ett av fjolårets bästa spel, och vi ser verkligen fram emot uppföljaren. Lyckligtvis behövde vi inte vänta särskilt länge på mer innehåll efter spelets lansering utan fick ganska snabbt lägga vantarna på första episoden av expansionen The City That Never Sleeps. Just då ställde många sig frågan om det inte likaväl kunde ha varit en del av spelet från början, medan andra bara såg det som välkommet extrainnehåll. Vi fann oss själva någonstans i mitten av den debatten, men har samtidigt alltid haft en kul stund tillsammans med spindeln.

Vi har tillbringat ungefär tolv timmar med expansionen, och då räknar vi med allt som erbjuds utöver den fantastiska berättelsen som onekligen är det bästa med expansionen. Visst känns början av Turf Wars ganska stel och händelselös, men i övrigt är det mesta toppen. Att bli introducerade för Felicia Hardy, bättre känd som Black Cat, i första episoden och få bekanta oss mer med hennes komplicerade relation till Peter är utan någon som helst tvekan bland det bästa av berättelsen. Deras humor, flirtande samt hur de interagerar med varandra är klockrena exempel på hur spelets manus och karaktärer från originalspelet bör användas i speltillägg.

Spider-Man
Nya bekantskaper i Spider-Man: The City That Never Sleeps.

Att kunna hantera drama och humor är en konst i sig och något få utvecklare lyckats bemästra. Insomniac Games visar oss dock hur det ska gå till och vi fann oss njuta rejält av Silver Lining med Hammerhead och Silver Sable. Hammerhead får kanske inte tillräckligt med tid för att bli så intressant som Mister Negative eller Doctor Octopus men känns ändå som en tillräckligt bra skurk vars motiv är tydliga. Bland de bästa sakerna med Silver Lining är hur Insomniac Games bygger upp inför en uppföljare och det börjar verkligen klia efter mer. Tyvärr tvingas vi även uppleva en hel del repetitiva strider och brottsbekämpande.

Har du ännu inte spanat in den sista episoden men ändå är nyfiken så borde du vara förberedd på få överraskningar. Varken spelmekaniken, uppdragen eller det generella uppdraget har förändrats. Utöver huvud- och sidouppdragen är den tredje delen mer eller mindre en upprepning av det vi redan tillbringat flera timmar med i huvudspelet och de två andra episoderna. Varje episod har erbjudit en ny fiendetyp, tre nya kostymer utan speciella förmågor, några få förändringar i de vardagliga brotten och Taskmaster-liknande uppdrag nu hanterade av pratglada Screwball. Som tidigare påpekades har vi alltid haft kul med spelet, men dessa aktiviteter har känts upprepande och gjorde det därför svårt för oss att orka nå 100% av varje episod. De enda nyheterna är några få sekvenser där vi tvingas leta efter bomber med vår spider-bot och försvara områden från vågor av fiender.

Att rensa fiendebaser kändes inte särskilt nytt alls när endast en ny fiende per episod bidrog till variation. Trots detta fick fienderna oss dock att ändra vår spelstil. De stora hantlangarna utrustade med kulsprutor gjorde det mycket svårare att undvika kulor och hantlangarna med jetpacks med elektrifierade sköldar fick oss att försöka undvika strider i luften. Dessa nya fiender är knappast banbrytande men får åtminstone episoderna att kännas något uppdaterade i jämförelse med huvudspelet.

Spider-Man
Om du gillade Spider-Man så kommer du gilla detta.

Tidigare episoder har varit underhållande och har etablerat berättelseelementen väl. Till den tredje, och sista, episoden känns det till och med som man har lagt i en högre växel och vi anser verkligen att det är värt att hänga kvar till slutet, även om du upplever att vissa delar har varit tröttsamma. Silver Lining får dig inte bara att tycka om Silver Sable mer utan innehåller även några av de mest minnesvärda sekvenserna från hela spelet där allt kulminerar i en bombastisk (men enkel) bosstrid. Fortsättningsvis passar Insomniac Games på att ge oss en hum om vad som kommer hända i uppföljaren, vilket fans troligtvis kommer älska.

För att summera passar den klassiska låten ganska väl in på expansionen. ''Spider-Man, Spider-Man, does whatever a spider can.'' Varken mer eller mindre. The City That Never Sleeps är definitivt värt pengarna om man gillade huvudspelet och dess spelmekanik, och bara vill ha mer av samma. Peter är precis lika lätt att fatta tycke för som tidigare, men rampljuset stjäls ofta av både Black Cat och Silver Sable. Peters relation till dem gör det hela ännu mer intressant, samtidigt som man lämnar en del trådar i luften som man definitivt kan spinna vidare på framöver. Väntan på fortsättningen kommer vara olidlig.

Vårt huvudsakliga problem med expansionen är att vi hade hoppats på något nytt och fräscht, och blev således besvikna på samtliga episoder. Det är lite som att titta på Marvels TV-serier precis innan en storslagen Marvel-film går upp på biograferna. Varken berättelsen eller striderna når våra önskemål, men de ger åtminstone en smak av det som ligger framför oss. Hur som helst är vi övertygade om att denna nya vända till Manhattan kommer tillfredsställa de flesta behov.

7 / 10
+
Spännande berättelse, Black Cat är suverän, nya fiendetyper