Skip
logo hd live | World War Z

DayZ

DayZ

Har sex år i Early Access gjort Bohemia Interactives överlevnadssimulator gott? Mike borta på Gamereactor EU har testat (och vi har översatt)

Skip

Om man tänker efter har DayZ varit ett viktigt spel för Player Unknown Battlegrounds och battle royale-genren i stort, men även gett inspiration till en hel drös andra överlevnadsspel. Men det är inte helt utan att det känns som Bohemian Interactive skjutit sig lite i foten här med tanke på framgångsvågen nyss sagda spel surfat på de senaste åren medan DayZ varit fastfruset i Early Access.

Den här recensionen ska inte bli någon historielektion, men det vore ohyggligt att inte ge lite kontext till det senaste påståendet. DayZ såg först dagens ljus i form av en mod till Arma 2 utvecklat av Dean "Rocket" Hall. Det modvänliga community som byggde runt Bohemians skärmade militärskjutare blommade snabbt ut och blev Halls zombiefyllda överlevnads mod. Och snart skulle det visa sig att massor av spelare köpte Arma 2 enbart för att få spela den hyperpopulära modden. De hoppade in i servrarna i nyfikenhet över hur lång tid de kunde överleva i apokalypsglaset till bredden fylld med inälvsslafsande zombies som modden erbjöd. Lite längre fram i tiden nåddes Arma-studion av uppgifter hur populär modden hade blivit och bestämde sig för att rekrytera Hall med uppgiften att göra sin mod till ett eget spel. Detta var 2012. Om vi spolar fram några år till spelets slutgiltiga släpp i slutet av 2018 sitter vi här, några veckor senare, med det färdigsläppta DayZ. Då är frågan, vad hände under dessa sex år som spelet befunnit sig i Early Access? Svaret är: inte särskilt mycket, och precis allting.

DayZ
Bara en av många zombies i DayZ som vill göra slarvsylta av dig

Det första som märks när du startar spelet är att det visuella fått sig en del upprustning. Däremot ser det inte så bra ut som vi förväntar oss av ett spel som spenderat så lång tid i utveckling och fått rejält med finansiell uppbackning under åren i early access. Det kanske är resultatet av för höga förväntningar blandat med problemen Bohemian stött på under utvecklingen. Spelet blev ombyggt en tid in i utvecklingen eftersom utvecklarna bestämde sig för att använda en ny motor. Över åren som gått har DayZ fått sig några förbättrade funktioner såsom ljudeffekter, dynamiskt väder och en förfinad överlevnadssimulation. Och det har blivit en del ändringar med kartan. Med det sagt känns det dock inte fundamentalt annorlunda trots de ändringar som gjorts.

Missförstå mig rätt; jag hade inte förväntat mig någon berättelse-del i startmenyn, men det faktum att inget har gjorts för att formalisera scenariot DayZ blivit baserat på är väldigt förvånande. En liten berättelse som förklarar platsen du satts på eller vad som framkallat apokalypsen hade varit ett superbt sätt att ge spelet en välbehövlig känsla av något nytt med tanke på att DayZ puttrat runt i Early Acces i närmre sex år. Spelet är menat att vara ett blankt papper för spelaren att fylla i på sitt eget sätt, så en enspelarkampanj med filmsnuttar hade inte känts rimligt, men att lämna ett sånt stort blankt papper känns som ett snedsteg, tycker vi.

Det handlar om att komma undan utan en definierad övergripande berättelse. För DayZ är i sitt esse att skapa sin egen historia med zombieapokalypsen som bakgrund och ger din historia vikt och konsekvenser. Du har inget slutgiltigt mål. Ditt mål är snarare att överleva. Det får kosta vad det kostar. När du reducerat DayZ till denna grundkärna så har Bohemians överlevnadssimulator sitt sätt att skapa intressanta spelsekvenser. Det sägs att många som spelar DayZ inte spelar spelet för att ligga och kravla i lera och överleva zombierna. Utan de spelar för basbyggande och ser de gående döda som ett nödvändigt ont. Lite som en mygga i örat när du ligger och ska somna under sommartiden.

DayZ