Gamereactor Close White

Ace Combat 7: Skies Unknown

Ace Combat 7: Skies Unknown

Den evighetslånga väntan är över, Ace Combat 7: Skies Unknown är äntligen här och Kim Orremark har satt betyg...

Facebook
TwitterReddit

Det finns få saker jag verkligen avskyr, väldigt få faktiskt. Ett par exempel är extremism, fiskbullar, snöslask och flygplan. Nu är det kanske inte direkt själva flygplanet i sig det är fel på utan snarare själva grejen med att befinna sig 10 000 meter upp i luften i en stålbuss med vingar på. Jag gillar inte att flyga, har aldrig gillat att flyga och kommer förmodligen aldrig gilla att flyga. I verkligheten alltså. Jag gillar att flyga i Ace Combat 7: Skies Unknown. Väldigt mycket.

Jag har spelat Ace Combat-serien förut men om jag ska vara helt ärlig vet jag inte ens vilket spel det var eller ens vilket år. Jag har alltså inte riktigt hängt med i utvecklingen som serien har gjort genom åren, hur storyn har utspelat sig eller vad som har tillkommit och försvunnit mellan de olika delarna. Det var länge sen jag spelade Ace Combat nu och det känns som om vi har väntat i evigheternas evighet på att sjuan ska komma. Efter att ha tillbringat ett par veckor med recensionsversionen på PC kan jag inte påstå att jag har kommit någon vart med min flygrädsla men jag har däremot väckt en gammal kärlek till arkadgenren till liv.

Ace Combat 7: Skies Unknown
Ace Combat 7: Skies Unknown är äntligen här, hela 12 år efter det sjätte spelet.

Ace Combat 7: Skies Unknown utspelas under 2019 och i rollen som flygarässet Trigger opererar jag sinnessjukt snabba stridsplan utrustade för att sprida död omkring sig. Det är stundande konflikt mellan de fiktiva stormakterna Osean och Erusea och det är för de förstnämnda jag har äran att flyga för. Själva berättelsen kommer dock från ett annat perspektiv också, Avril Mead berättar om sin farfar, hur det är att bygga flygplan av skrot och vilken inverkan krig kan ha på ett land. Ett par händelser senare blir jag anklagad för presidentens död och hamnar på flygbas 444 som bestraffning, samma ställe som Avril råkar befinna sig på.

Jag förväntade mig inte att få en berättelse i Ace Combat 7: Skies Unknown som ger mig kontext på det sättet som jag faktiskt får. Jag skulle inte påstå att storyn är den bästa eller den bäst berättade i ett spel som jag har upplevt men, för att ge mening åt uppdragen och liv till de karaktärerna jag slåss med och mot är det trevligt att den finns. Det skadar inte heller att mellansekvenserna är direkt makalöst snygga och en fröjd att kolla på.

Ace Combat 7: Skies Unknown
Berättelsen och kriget mellan Osean och Erusea tar oss till en mängd olika platser.

Det viktiga då? Hur känns det att flyga? Kort och gott: toppen. Om jag får ett frikort på att använda en urgammal kliché; Ace Combat 7: Skies Unknown är superenkelt att komma in i men svårare att bemästra. Det går att plocka upp handkontrollen och snabbt förstå vilka knappar som gör vad och hur olika olika manövrar ska utföras eftersom spelkontrollen både är logisk och reagerar korrekt på minsta spakrörelse. Det finns två olika alternativ för styrning att välja på, normal eller expert, skillnaderna handlar mest om hur komplicerade rullningar eller snabba vändningar du kan göra. Den normala gör det lättare att inte helt tappa kontrollen men jag rekommenderar dig att vänja in dig med expertkontrollen direkt, det kommer löna sig i det långa loppet.

Att lära sig hur man bäst väjer undan för målsökande missiler eller snabbt lyckas överrumpla en motståndardrönare genom att kasta sig bakåt och peppra sönder plåten snabbare än vad Tompa Cruise skulle säga "I feel the need ..." är tillfredsställande, pulshöjande och exakt lika roligt varje gång. Jag har spelat med en Xbox One-handkontroll på PC eftersom jag tycker att dubbla spakar gör flygandet mer rättvisa än mus och tangentbord men har du en joystick är det såklart ännu bättre. Ace Combat 7: Skies Unknown är ett arkadspel och inte en flygsimulator och det återspeglas verkligen perfekt i spelkontrollen.

Ace Combat 7: Skies Unknown
Ace Combat 7: Skies Unknown