Final Fantasy XI

Final Fantasy XI

Sophie har spenderat mycket tid i Vana'diel, tillsammans med kattkvinnor, människor och dvärgalver. Läs hennes reseskildring här

Alla känner vi till Final Fantasy XI, spelet som fick oss att tro att Square hade blivit fullständigt galna av hybris och längtan efter att styra onlinerollspelens förlovade land. Spelet släpptes för närmare fyra år sedan i hemlandet och ungefär ett år efter i USA. Vi européer fick aldrig ta del av denna avstickare från det klassiska Final Fantasy-konceptet, annat än till PC då spelet lanserades hela två år efter sin japanska premiär. Redan då kändes spelet rätt gammalt, och andra superba alternativ som Guild Wars och World of Warcraft gjorde valet enkelt för de flesta onlinerollspelare. Final Fantasy XI floppade ganska styggt i Europa och inte hjälptes försäljningen upp av att de som kunde tänkas ha varit intresserade redan importerat sig ett amerikanskt exemplar.

Under förra årets E3-mässa berättade Square Enix att de fallit för Microsofts enträgna uppvaktning, och som resultat skulle de släppa Final Fantasy XI till Xbox 360. Om jag ska vara helt ärlig var jag kluven till dessa nyheter. Trots att onlinerollspel är en av mina absoluta favoritsysslor, med tusentalet timmar spenderade med Phantasy Star Online till Dreamcast och Xbox och ett hundratal timmar med World of Warcraft i ryggsäcken, var det ändå svårt att hetsa upp sig över att få spela gammal skåpmat. Att Xbox 360 skulle få ett fyra år gammalt onlinerollspel kändes mest som en insinuerad dissning av konsolen, blandat med en portion lathet från de två inblandade megaföretagen.

Final Fantasy XI är, tvärtom vad man tror vid första anblick, ett extremt djupt onlinerollspel. Förvånansvärt bra balansering mellan klasserna och fräsch design talar för spelet, men det mycket invecklade systemet att tillverka saker är i mitt tycke ändå spelets starkaste kort. Att det finns så många parametrar som spelet är beroende av under just tillverkning av saker, såsom veckodagar, månader och till och med vilket stjärntecken man står riktat mot på himlen är en helt fantastisk del av spelet. Dessvärre har Final Fantasy XI en mycket lång och stundtals direkt tråkig startsträcka. För att vara riktigt krass kan man säga att spelet börjar ta fart först när man nått nivå 20 eller något sådant då sekundära jobb och chocobo-ritter introduceras, men vägen dit är kantad med en hel del frustrationer. Som svagt litet blåbär är det till exempel lätt att bli nedslagen, och om man inte passar sig kan man tappa erfarenhetspoäng och gå ner en eller flera nivåer, om det vill sig så illa.

Final Fantasy XI tar plats i Vana'diel, en vidsträckt värld där öknar och snölandskap avlöser varandra. I Vana'diel utspelas ett landvinningskrig mellan de tre regionerna Windhurst, San D'oria och Bastok. När du skapar en karaktär ansluter du dig till ett av dessa länder och kämpar om att göra ditt land till det mäktigaste - allt genom att sno land från de andra regionerna. De karaktärer som finns att välja på är människorasen Hume, alvrasen Elvaan, den kattlika rasen Mithra, den björnliknande rasen Galkan och de små alvdvärgarna Tarutaru. Dessvärre är det svårt att få en helt unik karaktär i Final Fantasy XI, eftersom parametrarna är så få. Den medföljande expansionen, Treasures of Aht Urghan, avhjälper dock detta med de tre nya yrkena som finns med.

Square Enix har verkligen tagit till sig konceptet med att skapa grupperingar i onlinerollspel, och att spela ensam är en näst intill omöjlig uppgift på högre nivåer. Detta är naturligtvis både positivt och negativt, men de som är vana att skrota runt ensamma som man kan göra i till exempel World of Warcraft får tänka om och att knyta kontakter är viktigare än i något annat onlinerollspel jag någonsin spelat. Folk som spelar Final Fantasy XI är lyckligtvis generellt mycket vänliga, och man kan lugnt räkna med att bli väl omhändertagen när man besöker Vana'diel för första gången.

Som Xbox- och Xbox 360-ägare är det ytterst enkelt att bli bortskämd tack vare Xbox Live. Säga vad man vill om Microsoft, men Xbox Live är tidernas bästa uppfinning efter chokladgodiset Maltesers och tysta akvariepumpar. Att bli påtvingad Square Enix egna onlinelösning, kallad PlayOnline, är minst sagt en skymf eftersom systemet är så mycket sämre. Att tvingas installera patrasket och de tillhörande uppdateringarna tar dessutom hela fem timmar, om inte mer, som borde ha blivit aktivt spenderade med själva spelet istället. Hela kalaset tar även mycket plats på din hårddisk.

Dumheterna stoppar inte där, ty Final Fantasy XI har inte något reellt stöd för lättsam kommunikation. Att det krävs äldre metoder för att nå ut till PC- och Playstation 2-spelarna som man delar servrarna med är självklart, men att det ska vara så knöligt att nå sina Xbox 360-medspelare känns inte bra. Man tvingas använda Xbox Lives chattsystem eller knappande på tangentbord, vilket inte känns så enkelt som jag vill ha det när jag spelar spel online till Xbox 360. Sade jag att spelet dessutom inte har en enda Achievement att lägga vantarna på?

Något som fungerar överraskande bra trots spelets ålder är spelkontrollen. I och med att spelet är förhållandevis okomplicerat på de lägre nivåerna när det kommer till strider, kan den kännas simpel och näst intill självgående. Det är enkelt att styra sin karaktär över de vida områdena, enkelt att vrida och vända på kameran för att få överblick och lätt att ställa in siktet på vänner eller fiender. När man kommer upp sig i nivåerna kan man däremot bli mer aktiv i striderna tack vare kombinationsattacker, vilket gör att spelkontrollen växer något.

Problemet med Final Fantasy XI är att det inte passar sig för vem som helst. Man skulle kunna tro att det är ett lättillgängligt spel, vilket samtliga Final Fantasy-spel innan detta har varit, men så är inte fallet. Spelet kommer bäst till sin fulla rätt i händerna på en sann fantast av genren som är beredd på att få slita för att nå de riktiga belöningarna och fördelarna som Final Fantasy XI har att erbjuda, eftersom spelet är så otroligt komplext. De som ser sig som Final Fantasy-fantaster men som inte har rört ett onlinerollspel bör faktiskt passa sig för Final Fantasy XI. Spelet är svårtillgängligt från start och kravet på spelaren ökar dessutom oroväckande snabbt. Utan kontakter är man som en liten försvarslös chocobo-kyckling, och att Xbox Lives funktioner inte har tillgodosetts gör Final Fantasy XI till en svårspelad, men stundtals ändå givande, historia.

Final Fantasy XIFinal Fantasy XIFinal Fantasy XIFinal Fantasy XI
6 / 10
+