Resident Evil 2

Resident Evil 2

Ondskan har äntligen återvänt hem till Raccoon City. Efter 21 år har Mathias fått sätta tänder i (och sätta betyg på) Capcoms tokhypade remake...

Skip

Nu hörs de igen. Fotstegen ekar utifrån korridoren. De där förbannade, tunga fotstegen... Är han här? Är han direkt utanför? Jag tar ett djupt andetag och håller andan. Jag riktar mitt vapen mot dörren. Om han kommer in nu vet jag inte vad som kommer ske, jag kan inte ödsla mer ammunition på honom. Vet han var jag är? Det blir tyst. Jag andas ut. Jag är säker för stunden, men som från ingenstans sträcker en zombie på golvet sig mot mitt ben. I panik avfyrar jag ett skott mot det krälande liket. Det blir olidligt tyst. För tyst. Och sen fotstegen igen - denna gång snabbare och hårdare. Det där förbannande klampandet. Mr. X hörde mig.

Det har gått 21 år sedan Capcom släppte Resident Evil 2, ett av de mest folkkära skräckspelen genom tiderna, och denna vecka släpps äntligen den remake som miljontals fans bönat och bett om. Tillsammans med 2017 års Resident Evil 7 är detta bekräftelsen vi alla väntat på: Resident Evil har hittat tillbaka till sina glansdagar. Ondskan har hittat hem, hem till Raccoon City. Förvaringslådor, gröna krukväxter och bläckpatroner återvänder. Långsamma zombier, vidriga väggklättrande monster med långa tungor och de där förbaskade, klampande fotstegen likaså. Detta är ett kärleksbrev till fansen, men bli inte avskräckt om du aldrig satt fot i Raccoon City förr.

Leon S. Kennedy har den sämsta första-dagen-på-jobbet någonsin när han inser att hans nya hemstad blivit infekterad av zombier och andra styggelser. Tillsammans med motorcykelbruttan Claire Redfield går han till botten med mysteriet. Två spelbara karaktärer innebär olika perspektiv på många av spelets händelser, och endast genom att spela klart med båda kan du få se det riktiga slutet. Här finns det ett flertal olika svårighetsgrader, där det enklaste spelläget lämpar sig till nykomlingar genom att erbjuda ett modernt hälsosystem där man automatiskt återhämtar sig lite från sina skador. De två första svårighetsgraderna har ett checkpoint-systemet, likt senare delar i serien, men sen har vi Hardcore-läget. Här är det klassiska bläcksystemet från originalet återinfört, med ett begränsat antal sparningar.

Resident Evil 2
Kniven är din nya bästa vän i Resident Evil 2-remaken. Den här gången kan de gå sönder, och de kan dessutom användas som en sista utväg ur ett grepp. Se bara till att döda fienden efteråt så att du kan ta tillbaka vapnet.

När spelet frågade mig vilken svårighetsgrad jag ville spela på valde jag faktiskt det sistnämnda, och cirka 30 minuter senare sprang jag tillbaka till huvudmenyn med svansen mellan benen. Jag hade dött och tvingats tillbaka till början. Hardcore-läget är oförlåtande och brutalt, och mängden fiender kontra ammunition är knappast balanserad med detta spelläge i åtanke. Jag gick från full hälsa till snudd på död efter ett enda zombiebett, och om du vill sätta en zombie i graven en gång för alla krävs det två fulla magasin i huvudet med den vanliga puffran. Hardcore är spelläget för självplågarna, och det är en utmaning jag ser fram emot att ta mig an när jag har mer tid på händerna.

Det som på normal svårighetsgrad är ett grymt skräckblandat actionspel blir på Harcore en desperat och ångestfylld kamp på liv och död. När jag stod där vid skrivmaskinen och inte visste om jag skulle spendera mitt sista bläck eller ej var det som att jag reste tillbaka till min barndom. Om du spelat Resident Evil sedan 90-talet kommer du vilja köra detta spelläge, och se då till att slå igång det mästerliga originalsoundtracket - för den nya musiken är dov, anonym och för det mest helt omärklig. Det gamla soundtracket är slående vackert och kusligt, men tyvärr måste det låsas upp genom mikrotransaktioner.

Resident Evil 2
Nästan alla bosstrider från originalet återvänder i Resident Evil 2-remaken, men allt är uppskruvat till 11 denna gång. Mot slutet börjar det kännas lite för mycket som Hollywood, men det är alltid storslaget och välregisserat.

Under mitt recensionsuppdrag var det alltså den normala svårhetsgraden som gällde för mig, men det hände ändå att jag fick slut på både hagel och hälsoföremål. Denna remake må ha ett större fokus på action (likt kultklassikern Resident Evil 4) men detta är i grund och botten fortfarande ett survival horror-spel. Capcom vet att det är här serien hör hemma, och det finns gott om fasansfullt spännande ögonblick i denna remake. Ni som är bekanta med spelet sedan tidigare känner nog till fulingen Mr. X, som patrullerar korridorerna i polishuset på jakt efter huvudkaraktärerna. Det går att sakta ner honom, men inte att stoppa honom helt, och när han ser dig klampar han fram med bestämda fotsteg som ekar genom hela byggnaden. Det spelar ingen roll om du springer in i nästa rum, han följer efter. Han slår in dörrar, knuffar undan zombier och kommer aldrig någonsin ge upp.

Att smyga omkring och lösa pussel och samtidigt veta att han är någonstans i närheten är troligen en av de kusligaste (och bästa) upplevelserna som denna spelserie någonsin bjudit på. Skulle du behöva avfyra ditt vapen kommer han höra dig, och då är det bara att springa och gömma sig tills hans tappat bort dig. Varje gång jag går in i en korridor och se siluetten av hans skugga försvinna bakom hörnet slår mitt hjärta ett extra slag. Glöm Nemesis i Resident Evil 3 och pappa Jack i sjunde delen - giganten i trenchcoat kommer hemsöka dig i både spelet och dina framtida mardrömmar.

Resident Evil 2
Raccoon Citys polishus är en av de mest klassiska platserna från Resident Evil-serien, och att utforska byggnaden rum för rum i jakt på ammo, hälsa och pusselföremål är en storslagen känsla som får oss att minnas survival horror-genrens guldålder. Tyvärr har utomhusmiljöerna inte fått lika mycket kärlek.

Var tyst, var smart och gör absolut aldrig någonsin någonting förhastat - för då går det snabbt utför. Det är ett spelsätt som lämpar sig väl till spelets helt makalösa grafik. Att vandra genom nedsläckta, blodiga korridorer med ficklampa och revolver och höra regnet smattra mot fönstren blir aldrig gammalt. Det klassiska polishuset från Resident Evil 2 har återskapats i fantastisk detalj, och självklart har nya rum tillkommit. Visste ni att byggnaden inte hade en enda toalett i originalet? De flesta pusslen är helt omgjorda från grunden, men det märks att Capcom älskar och respekterar originalet lika mycket som fansen genom att gömma referenser till allt gammalt och leka med fansen förkunskap och ibland vända på steken och överraska.

Skip
Resident Evil 2Resident Evil 2
Resident Evil 2Resident Evil 2