Kingdom Hearts III

Kingdom Hearts III

Efter 14 långa års väntan är Square Enix snordyra evighetsprojekt äntligen här och Gamereactor har delat ut vårt högsta betyg till Kingdom Hearts III...

• Text: Andreas Juul, GR DK (översättning: Petter Hegevall)

Facebook
TwitterReddit

Vissa spel kommer mest troligt aldrig att få se dagens ljus. Vi vet alla hur det kan se ut. Half-Life 3, Star Wars 1313 och Tecken X Street Fighter är bara några av dem som flera av oss längtat krampaktigt efter, men aldrig kommer att få klämma på. Ett tag kändes det som om vi aldrig skulle få spela Kingdom Hearts III, heller. Men istället för att låta detta superambitiösa rollspelsäventyr hamna i "utvecklingshelvetet" och likt Half-Life 3 aldrig dyka upp, har Square istället samlat sig, tagit i från tårna och levererat ett av de mest noggrant utformade rollspelen på många år. Låt mig förklara, i detalj, varför det här spelet levererar mer än vad varenda Kingdom Hearts-fanatiker kunnat förvänta sig.

Kingdom Hearts III
Final Fantasy-karaktärerna lyser med sin frånvaro i Kingdom Hearts III, istället har Disney strösslat med mycket mer klassiska figurer från sina filmer samt från Pixars mästerliga bibliotek.

Äventyret hinner knappt börja innan Square Enix är tydliga och noggranna med att belöna återkommande spelare som vid flertalet tidigare tillfällen tillbringat tid med föregångarna. Efter de obligatoriska logotyperna under anslaget från Square, Disney och Pixar spelas en vacker version av Hikaru Utadas temasång "Dont Think Twice" vilket sedan följs av ett montage av viktiga mellansekvenser från samtliga av de föregående spelen. De som avnjutit allt som denna fantastiska spelserie haft att erbjuda genom åren kommer mest troligt att drabbas av samma härliga rysningar som jag gjorde.

Kingdom Hearts III är ett lite annorlunda spel än vad jag tror att många har förväntat sig på det sättet att det aldrig försöker tilltala en särskilt bred målgrupp. Det är, som sagt, återkommande spelare som belönas mest (såklart) och de första fyra timmarna kommer garanterat att skrämma bort en del nya spelare med tanke på hur extremt långsamt tempot är. Det som känns som en kraftig förbättring för egen del under spelets inledande timmar, dock, är det faktum att berättandet i sig är mindre fläckigt och obegripligt i det här spelet än tidigare och på flera sätt har Square valt att sakta ned och reda ut den något tjorviga, egna mytologin som spelserien innehåller.

Kingdom Hearts III
Röstskådespeleriet är fullständigt briljant, rakt igenom. Precis som manuset.

Äventyret kretsar som vanligt kring Sora, Kalle och Långben som fortsätter sitt magiska äventyr genom en förtrollad rollspelsvärld befolkad av alla möjliga ting och tingestar. Det märks snabbt att Square arbetat etta hårt på att skapa djup och mänsklighet/karaktär i de tre huvudkaraktärerna och den här gången är relationen mellan framförallt Sora och Kalle Anka en mer givande sådan med en vänskap som känns mer trovärdigt äkta än någonsin tidigare. Det märks även att sidofigurerna som poppar upp med jämna mellanrum givits mer kärlek och skrivits med en bättre fingertoppskänsla än i föregångarna. Buzz och Woody från Toy Story-följetongen känns exempelvis som om de slitits ut direkt från Pixars mästerliga filmer och slungats in i Squares rollspelsvärld, något som kanske inte riktigt var fallet i de föregående Kingdom Hearts-spelen. Åtminstone inte i denna utsträckning.

Mycket av detta har ju såklart med röstskådespelarna att göra, förutom ett vettigt manus proppat med nyanser och djup. James Woods (Getaway, Salvador), Zachary Levi (Lost, Star Trek) och Deadpool-stjärnan TJ Miller (bland andra) är alla tillbaka och gör alla ett strålande arbete här. Musiken är dessutom den kanske bästa i hela serien och som soundtrack betraktat vore det direkt tjänstefel att inte kalla detta för ett magiskt sådant. Rakt av. Här blandas gamla klassiker med nya stycken och helheten är verkligen fantastisk. Till exempel är det för egen del helt omöjligt att inte bli genuint lycklig när Toy Story-klassikern "You Got a Friend in Me" börjar spelas under ett särskilt moment i spelet. Det finns så mycket charm, historia och så mycket inbakade känslor i dessa låtar att det ibland nästan blir otäckt.

Kingdom Hearts III
Sora är mer välskriven som karaktär än någonsin och det finns nyanser i berättandet här som samtliga av de föregånende äventyren saknat.

I början av denna uppskattade spelserie handlade Kingdom Hearts om en fusion mellan Final Fantasy och Disneys mest klassiska skapelser men under årens lopp har Square valt att fasa ut Final Fantasy-biten ur Kingdom Hearts och i det här äventyret lyser de klassiska rollspelen helt med sin frånvaro. Samtidigt är spelserien närvarande tack vare ett finurligt formulerat manus och vissa moment som refererar till Square Enix långlivade rollspelsföljetong. I övrigt antar jag att de verkligen vill särskilja de båda spelserierna nu och ge dem mer av en distinkt, egen personlighet för att inte förvirra fansen. Vilket jag tror är helt rätt väg att gå.

Kingdom Hearts IIIKingdom Hearts IIIKingdom Hearts III
Kingdom Hearts IIIKingdom Hearts IIIKingdom Hearts IIIKingdom Hearts III