Mario och Luigi slår denna gång sina påsar ihop med självaste Bowser för att försöka besegra en mystisk ruskprick...

• Kieran Harris, GR EU (Översättning: Jonas Mäki)Kieran Harris, GR EU (Översättning: Jonas Mäki)

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Två Mario-spel på bara en månad?! Januari har verkligen varit bra för fans av Nintendos mustaschprydde rörmokare som alltså både skuttat runt i New Super Mario Bros U Deluxe samt i en remaster av Bowser's Inside Story. Sistnämnda har fått uppdaterad grafik och ett helt nytt tillägg till storyn där Bowsers arvinge, Bowser Jr, står i centrum. Denna del i Mario & Luigi-serien släpptes ursprungligen år 2009 till Nintendo DS och får väl i det närmaste betraktas som höjdpunkten för den serien. Men det var trots allt tio år sedan det kom, så hur står det sig idag?

Originalet kom för trio år sedan till Nintendo 3DS.

Bowser's Inside Story startar med en mystisk sjukdom kallad Blorbs som drabbar Svampriket och får de drabbade att svälla upp som ballonger (bokstavligt talat). Prinsessan Peach är såklart mån om undersåtarna och drar i panik igång ett möte för att tala om saken - men döm om allas förvåning då Bowser dyker upp oinbjuden. Lyckligtvis finns de båda karlakarlarna Mario och Luigi på plats för att hantera grejen. Bowser flyr och blir senare lurad att äta en märklig svamp av en mystisk försäljare kallad Fawful. Det får Bowser att äta allt han andas in och olyckligtvis drabbas Svampriket samt Mario och Luigi av detta, och äventyret utspelas alltså inuti Bowser där fienderna nu måste samarbeta i fajten mot Fawful.

Precis som i de tidigare Mario & Luigi-spelen Partners in Time och Superstar Saga, innehåller även den tredje delen i serien en blandning av plattformshoppande, pussellösande och turbaserade strider. Du styr båda Mario-brollorna samtidigt där A-knappen påverkar Mario och B följdaktligen Luigi. Dessutom finns kartmoment där du faktiskt även får styra självaste Bowser med X-knappen. Striderna handlar till stor del om att trycka in respektive actionknapp vid precis rätt tillfälle, där bra tajming ger mer skada och möjlighet till kontringar. Det finns till och med möjlighet till duoattacker inspirerade av plattformsspelen som fungerar oväntat bra även som rollspel. Det kan exempelvis handla om att sparka gröna skal och använda eldblommor.

Originalet är bästa spelet i Mario & Luigi-serien.

Bowsers Nose Deck och Flame Pipe samt andra lite udda kroppsdelar utgör regionerna vi får utforska, och givetvis är dessa rejält mycket annorlunda mot vad vi vant oss vid i Svampriket tidigare. Det är en kul twist i berättelsen att få se exakt vad den illasinnade gröna ödlan faktiskt käkat upp, och det används faktiskt även spelmässigt, så det handlar inte bara om roliga detaljer. Det faktum att du kontrollerar tre karaktärer används smidigt med de dubbla Nintendo 3DS-skärmarna. Vid ett ställe dricker exempelvis Bowser vatten från en dryckesfontän, vilket möjliggör för rörmokarbröderna att simma upp till högre avsatser. Det finns till och med en superattack där Bowser andas in mindre fiender så bröderna inuti kroppen kan assistera med striderna.

Utöver ett par mindre uppdateringar, är den största nyheten det grafiska lyftet i Bowser's Inside Story, men jag är inte helt säker på att jag tycker att det blev bra. Nintendo DS-originalet hade mer charm med sin tecknat, pixlade stil och det motstår tidens tand bättre (på samma sätt som Super Mario World fortfarande är osannolikt vackert). Den nya designen känns mer tecknad, och att se en infekterad Toad flyga genom sovrumsväggen har aldrig sett bättre ut rent tekniskt. Men eftersom originalet också finns spelbart till Nintendo 3DS via dess bakåtkompatibilitet, hade jag hoppats på mer nyheter än detta.