God Eater 3

God Eater 3

Med God Eater 3 gör sig Bandai Namco redo att ta upp kampen med Capcoms senaste Monster Hunter-äventyr...

• Text: Stefan Briesenick, GR DE (Översättning: Jonas Mäki)

Den veka mänskligheten i dödlig strid med överlägsen biologisk livsform står i centrum i God Eater 3. Den senares celler arbetar oberoende av varandra och blotta beröringen orsakar totalt förruttnelse. Av den en gång så gröna jorden består nu nästan bara aska. Dessa celler kan tyvärr dessutom samarbeta som större organismer, vilka är om möjligt ännu mer överlägsna, och det säger sig självt att det inte ser direkt ljust ut för livet på vår en gång så kära planet. Lyckligtvis finns en lösning. De överlevande har skapat Age - Adaptive God Eaters - en grupp elitsoldater som kommit till efter ohyggliga experiment, och det är naturligtvis som en sådan vi spelar i Bandai Namcos senaste äventyr.

God Eater 3God Eater 3
Episka strider så det räcker och blir över. Men det är också allt som finns.

I grunden är det en rättfram, men episk science fiction-historia, vilket dock inte utforskas närmare i spelet. Istället vankas ganska gammaldags upplägg som för tankarna till tidiga Monster Hunter-spel med bara en typ av uppdrag som i grunden saknar variation. Det gör det svårt att bry sig om människor, offer och allt som står på spel, eftersom allt jag gör är att dräpa monster (kallade Aragami) på löpande band.

Narrativet hackas slumpvis upp av jaktuppdrag som måste spelas igenom innan jag får fortsätta med storyn, något jag skulle ha upplevt som frustrerande om det inte vore just för hur obetydlig storyn faktiskt är. God Eater 3 hade verkligen vunnit på att det faktiskt känts som att jag slagits för något viktigt och som det är nu är spelbarheten helt frikopplad från berättelsen., Därför blir det heller aldrig spännande och jag känner aldrig att det jag gör är viktigt. Jag tvivlar på att ens seriens fans kommer vara helt nöjda med detta.

God Eater 3God Eater 3
Grafiken känns tyvärr gammal men musiken är bra.

Lyckligtvis är spelets "gameplay" bra och jag kastas slumpmässigt in på en av de lite snålt tilltagna tio banorna för att döda slumpmässigt utvalda monster. Det finns förutbestämda områden med resurser och en timer som tickar ner. Lyckas jag, kan jag se fram emot att få modifiera och/eller utöka min arsenal av vapen.

God Eater 3God Eater 3
God Eater 3
God Eater 3