Apex Legends

Apex Legends

Kim "Battle Royale-kungen" Orremark har spelat hundratals matcher i Respawns nysläppta gratisspel, här kommer betyget...

Ett ord jag vill använda för att sammanfatta Apex Legends är wow. Allt från hur spelet släpptes, till den initiala populariteten och givetvis produktionen överlag. Wow. Nu verkar det ju märkligt att sammanfatta ett helt spel i det inledande stycket i en recension kanske, och det är det, men jag vet inte hur jag annars ska formulera mig och starta upp det här. Apex Legends är inte en regelrätt uppföljare på Titanfall, det utspelas i den världen men där slutar också likheterna. Spelet är ute nu, det är gratis och spela och jag tänker delge varför jag tycker du absolut ska testa det omgående.

Jag var och spelade Apex Legends drygt en vecka före den hemliga utannonseringen, i cirka åtta timmar, och har efter spelet släppts hunnit trycka in ungefär 15 timmar till. Det är vad den här recensionen byggs på, över 20 timmars battle royale-slaktande. Jag kommer dock inte gå igenom alla aspekter av spelet i den här texten, vill du fördjupa dig kan du läsa om det i vår feta (och färska) förhandstitt. Här kommer istället anledningarna till varför jag tycker Apex Legends är det bästa spelet i genren, hittills.

Apex Legends
Kartan är utformad med många olika nivåskillnader vilket gör att sammandrabbningar med andra spelare kan te sig på helt olika sätt från gång till gång, även om det är på samma plats.

Tänk dig att Overwatch och Rainbow Six: Siege fick en bebis. Den bebisen växte upp, tog examen och träffade Fortnite på en fest hos PlayerUnknown's Battlegrounds. Efter stadigt häng föddes en till bebis, den döptes till Apex Legends. Det är det absolut lättaste sättet att försöka beskriva hur Apex Legends och klassystemet känns och påverkar spelet. I skrivandes stund finns det åtta "Legends" att välja på, alla med sina egna förmågor och styrkor. Wraith kan exempelvis förflytta sig mellan dimensioner och tillkalla portaler, Lifeline kan se till att laget alltid har fullt liv och Bangalore kan skina både offensivt och defensivt. Även om klasserna är balanserade och det inte finns en som är det tydliga valet för att vinna (än så länge, åtminstone) skänker systemet en otrolig variation till genren och en helt ny nivå av taktiska element. Efter att ha spelat Apex Legends känner jag personligen det klassbaserade systemet är första anledningen till varför jag skulle ha svårt att gå tillbaka till någonting som bara känns statiskt och samma-lika.

Eftersom du endast kan spela i lag om tre krävs det också att du verkligen samarbetar med dina två medspelare, annars kan du kyssa den där vinsten hej då. Direkt. Att möta ett sammansvetsat lag där en påkallar uppmärksamhet och två flankar som hungriga små illrar går inte att kontra om du inte kan kommunicera med dina lagkamrater ordentligt. Vi vet ju att majoriteten av spelarna där ute sällan använder sig av röstfunktioner i andra syften än att andas väldigt tungt, klargöra för dig vilket kön du föredrar att bli kär i eller storleken på din kära mamma. Det här var givetvis ett problem som Respawn Entertainment behövde lösa för att kunna bevara strukturen med tremannalag och samtidigt se till att det känns som du har en chans att vinna trots att dina medspelare verkar vara ute och joggar i mycket blåsigt väder med sitt headset.

Jag vill också passa på att hylla hur Respawn har valt att hantera permanent död i Apex Legends. Vanligtvis när du dör i ett spel i genren är du ute. Helt och hållet. Händer det i matchens första strid kan det betyda att du måste vänta i upp mot 20 minuter innan du kan spela med ditt lag igen. En upplevelse som snällt sagt är megatråkig. Dör du i Apex Legends kan en lagkamrat plocka upp din "banner" och lubba mot närmsta återupplivningsstation och vips är du tillbaka i matchen igen. Alla vapen du lyckats samla på dig är borta, men det känns som ett ganska rimligt pris att betala. Även det här systemet lägger till ett nytt lager av strategi till spelet, det gäller att hålla koll på när ett motståndarlag kanske har säkrat en banner och är på väg att återuppliva en fallen kamrat. "Håll koll på liken" blev snabbt ett uttryck som vi använde oss av för att säkerställa att vi hade kontroll på situationen. Att ständigt veta att det finns en väg tillbaka in i spelet (så länge ditt lag överlever) är andra anledningen till varför jag skulle ha svårt att gå tillbaka till något där effektiv väntetid kan överstiga speltid.

Apex Legends
"Say hello to my little friend" - det finns en mångd roliga vapen i Apex Legends.

I Apex Legends finns det ett pingsystem och det fungerar utmärkt. Nej, bättre än så; det är det bästa systemet av den här typen jag någonsin har sett i ett spel. Nästan allt går att markera; loot, fiender och flyktvägar markers med ett litet snabbt knapptryck och genast ser alla i laget vad du har markerat. Men det stannar inte där. Varje gång någonting markeras berättar även den karaktären som pingat någonting exakt vad det är. Exempelvis "body armor, level tre". Det gör det lätt att urskilja om det är någonting du faktiskt behöver eller kan strunta i. Det går också att svara på markeringar om du exempelvis vill paxa ett vapen eller något annat, på det sättet vet alla att du vill ha den. Systemet är så briljant (som sagt) att det till och med är nödvändigt att använda även om du och laget sitter och tuggar chips i en röstchatt tillsammans eftersom det adderar viktig information på skärmen. Tredje anledningen till varför jag skulle ha extremt svårt att gå tillbaka till något annat spel i genren.

Det allra, allra, allra (allra), viktigaste i ett battle royale är vapenutbudet. I Apex Legends finns det såklart vapen, kanske inte överdrivet mycket, men alla som finns har sin plats och känns balanserade och väl avvägda för de situationer där de ska användas. Det gäller också att kombinera vapen med sin Legend för att komplettera sin egna spelstil. Jag spelar mest med Gibraltar. En stor herre med supportfunktion. En vanlig set-up jag har kommit att älska är en G7 Scout med moddat snipersikte på tillsammans med hagelgeväret Peacekeeper. Då kan jag effektivt spela mellan- och långa avstånd samt smaska loss i ansiktet på stackars motståndare. Det känns som en fin balans mellan precisionsvapen och de som är gjorda för att skjutas från höften, beroende på hur du gillar att spela. Fler vapen kommer läggas till i framtida säsongsskiften och räkna med gamla Titanfall-favoriter utöver de som redan finns.

Många skulle kanske inte hålla med om att vapen är viktigast, utan istället vilja peka på kartan och dess utformning. Visst, kartan i ett battle royale är superviktig. i Apex Legends heter den Kings Canyon och där huserar det varierad miljö med allt från stora militärkomplex till ett nedbränt skogsparti. Respawn leker mycket med vertikaliteten med stora nivåskillnader på relativt små slagfält, något som är extremt kul (och tillfredsställande) att experimentera med. Eftersom det i grund och botten är byggt på Titanfall-motorn känns karaktärerna väldigt mobila (även om det inte går att springa på väggar) och det känns snabbt och smidigt att navigera sig runt omkring i miljöerna och spelkontrollen sitter som en smäck, hela tiden.

Apex Legends
Dyra mikrotransaktioner till trots, Apex Legends är ett otroligt välkomponerat spel.

Nu har jag hyllat spelet i en halv evighet, jag vet. Jag är inte helt odelat positiv dock, jag har en sak som jag vill gnälla på; mikrotransaktionerna. Jag vet, det är som att misshandla en död gammal häst vid det här laget och jag förstår (och har inget emot) att Respawn och EA måste tjäna pengar på något sätt när spelet är gratis. Mitt problem är inte att mikrotransaktionerna existerar, det är priset på sakerna som går att köpa för riktiga pengar. 200 riksdaler får du slanta för kränga på din favoritkaraktär nya paltor. En hiskelig summa kosing. Det går dock utmärkt att spela sig till valuta som krävs i spelet, även om det kommer gå långsamt, vilket gör hela grejen till ett icke-problem egentligen. Men finns det en sak jag inte gillar i Apex Legends är det just prissättningen, och jag tycker den är värd att nämna.

Som du märker gillar jag verkligen Apex Legends. Jag älskar det - dyrkar det, till och med. Precis som i fallet med Call of Duty: Black Ops 4 och spelläget Blackout känns det polerat på ett sätt som andra spel i genren inte brukar göra. Något jag uppskattar ordentligt. Min slutgiltiga anledning till varför jag tycker det är överlägset allt annat just nu är variationen i spelbarheten som klassystemet tillåter och att fokus faktiskt ligger på samarbete och kommunikation. Visst hade det kunnat vara trevligt med ett sololäge för den som vill det, men det är ingenting som jag saknar personligen. Gillar du genren lär du gilla det här och avskyr du genren tycker jag definitivt du ska ge Apex Legends en chans.

9 / 10
+
Suveränt lagspel, roliga förmågor på karaktärerna, välbalanserade klasser, varierade vapen, utmärkt ping-system, tight spelkontroll, spännande karta