Spike Volleyball

Det har släppts något så ovanligt som ett volleybollspel. Johan har undersökt om det kan bli en oväntad smash-hit i sportspelens värld.

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annons

Vi är vana att varje år se de stora sportserierna så som FIFA, NHL, Madden NFL och NBA 2K. Ibland får vi också chansen att prova på lite mer ovanliga sportspel, som Wii Table Tennis, Rugby 15, Handball 17 och Casey Powell Lacrosse 18. Problemet med dessa spel är att de vanligtvis är riktigt dåliga. Kan Spike Volleyball rädda de små sportspelen? Volleyboll har varit en ganska bortglömd sport när det kommer till tv-spel. Visst, det finns Dead or Alive Xtreme och volleyboll i Tekken 3, men när det kommer till spel som försöker efterlikna den riktiga varan är det rätt tomt i spelkatalogen.

Så, var det en bra idé att släppa Spike Volleyball för att fylla tomrummet? Nej, absolut inte. Spelet är fyllt av så många problem att det känns som att det borde finnas en "beta"-text någonstans. Men vi kan väl börja med de få saker som faktiskt är bra med det här spelet. Arenorna ser faktiskt helt okej ut och spelarnas animationer när de slänger sig, dyker efter bollen och smashar ser bra ut. Där var det slut på det roliga.

Spike Volleyball
Arenorna är en av få aspekter som kommer upp i ett okej betyg.

Det känns inte som att man spelar med ett lag fullt av landslagsspelare utan lagen beter sig snarare som när en gymnasieklass, som är dåliga på idrott, får testa volleyboll för första gången på skolgymnastiken. Jag stör mig något otroligt på att spelarna aldrig tittar på bollen, utan de tittar alltid bara rakt fram. Ibland vill ingen ens ta bollen som istället faller ner mellan fem olika spelare som bara står och tittar och undrar vem som egentligen är närmast bollen och borde göra någonting. Jag förstår att det måste vara mycket svårare att designa ett spel där spelarna inte har så mycket rörelsefrihet, jämfört med till exempel fotboll, och har sina bestämda platser på banan, men det kan göras mycket bättre än så här. Och det här är synd, för när det under ett fåtal gånger faktiskt fungerar utan problem kan det bli spännande bolldueller.

Det finns dock ett problem som är helt ofattbart är det har missats eller ignorerats under testfasen. Bollen träffar nämligen aldrig händerna på spelarna. När någon smashar träffar bollen vanligtvis armbågen eller ännu värre, ingenting. En spelare behöver inte ens vara i närheten av bollen för att slå den. Det har hänt så många gånger att bollen varit ungefär fem meter ifrån närmaste spelare, men den ändå beter sig som att det varit en spelare där. Detta händer när bollen är på väg ut från banan efter en räddning och nästa spelare ska lägga upp den för en smash. Spelaren springer inte efter bollen, men han har magiska krafter som gör att han kan nå bollen fem meter bort. Det händer också vid nätet. Jag har skrattat många gånger, tillsammans med ett "va f*n hände?!" när någon lyckas smasha en boll som är två meter bort. Tänk dig att du spelar online med extremt mycket lagg, sån är känslan här - offline! Oförlåtligt!

Spike Volleyball
Låt mig smasha den här bollen som är två meter bort.

Jag ska nu göra mitt bästa för att ändå beskriva hur spelet fungerar om du fortfarande, av någon anledning, skulle vara intresserad av att testa det här spelet. Du kan välja mellan 50 olika landslag att spela med, manliga och kvinnliga. Det finns ett karriärläge, om man nu kan kalla det för det. Du får där välja ett av de tidigare nämnda landslagen, Finland är det enda nordiska landet, och därefter designa ditt klubbmärke och dress från några redan skapade designer. Sedan kan du i princip bara göra två olika saker; spela nästa match i en turnering eller skicka en scout för att hitta dig bättre spelare. Efter några spelade matcher kommer sedan scouten tillbaka med en spelare denne hittat under sin resa. Du kan så klart även ställa in speciell taktik inför nästa match eller byta ut dina spelare, men inget av detta behövs egentligen. Det finns inte heller någon anledning för dig att byta ut någon av dina spelare under matchens gång då spelarna inte kan bli trötta. Varför skulle du då vilja byta in en spelare med sämre egenskaper om du inte tjänar något på det?

Spike Volleyball