Dark Quest 2

Vi har tagit oss an en neslig trollkarl som förpestat en hel fantasyvärld i Hero Quest-inspirerade strategirollspelet Dark Quest 2...

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annons

Det är något visst med klassiskt turbaserade rollspel där jag får tiden på mig att optimera mina drag så långt det någonsin går, och där jag efter att ha besegrats tvingas tänka om mina drag och prova en ny strategi. Det är i just denna skola vi hittar Dark Quest 2 som just släppts till Xbox One efter att ha ha funnits till PC (Steam) sedan 2016.

Det tycks vara mer än lovligt inspirerat av brädspelet Hero Quest, vilket i sin tur är inspirerat av Dungeons & Dragons. Nu är inget av detta något negativt såklart, och faktum är att resultatet är tämligen underhållande. I Dark Quest 2 slungas vi rakt ut i en enkelt rättfram historia som egentligen inte spelar någon ytterligare roll än att fungera som orsak till att få dräpa orcer, häxor och goblins. Här har den gode kungen över ett fantasy-rike dött, varpå en ond trollkarl och dennes horder av ondskefulla varelser flyttat in i slottet.

Dark Quest 2
Många rum blir snabbt kluriga där du måste förutse flera karaktärers agerande.

Ditt jobb blir såklart att agera flyttfirman som får ruskpricken (med anhang) att flytta ut igen. Och det gör du genom att gå från rum till rum, lösa enklare pussel och framför allt besegra de fiender som inväntar dig. Sistnämnda är ofta lättare sagt än gjort och efter två inledande banor där du får bekanta dig med spelkontrollen, så blir det snabbt svårare. Redan på tredje banan tvingas jag tänka mig för och på bana fyra biter jag rent av i gräset första gången av många.

Till skillnad från många andra svåra spel, har utvecklarna Brain Seal Entertainment dock inget till övers för pennalism och du får tämligen enkelt livet tillbaka och kan göra nya försök. Du har viss valfrihet i vilka uppdrag du vill göra härnäst, och du kan även spela om vissa banor för att exempelvis samla resurser. Svårighetsgraderna ökar dock för varje gång du spelar om banor, och bara för att det gick bra första gången, betyder det alltså inte att det kommer gå lika lätt nästa gång.

Grundupplägget för spelet är tämligen enkelt; varje rum du går in i består av ett antal rutor. På dessa kan det sedan stå monster, olika typer av skatter, fällor och liknande. Sedan gäller det att lugnt och sansat komma på en bra strategi för att överleva och ta sig vidare. Dör en karaktär, får resten fortsätta utan att ha tillgång till de färdigheter eller den utrustning den fallne kamraten hade.

Dark Quest 2
I staden finns flera olika ställen att ta hand om och förbättra din karaktär.

Eftersom jag inför varje uppdrag valt exakt de karaktärer jag tror mig behöva, blir varje avbräck väldigt kännbart. Plötsligt står jag där utan helare, pilbågsskytt eller liknande och allt blir otroligt mycket svårare. Karaktärerna samlar du på dig undan för undan genom att göra uppdrag. Vissa befriar du i spelvärlden, andra låser du upp i den stad som fungerar som spelets hubbvärld. Där kan du även köpa magiska drycker, liva upp döda figurer, fixa med din utrustning och levla upp karaktärerna.

Dark Quest 2Dark Quest 2
Dark Quest 2