Dead or Alive 6

I fightingserien som mest är känd för annat än fighting, har det nu blivit dags för den sjätte delen. Vi har hårdtestat för att se om det håller måttet 2019...

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Det fanns en tid då jag betraktade Dead or Alive som en av mina absoluta favoritserier när det kom till tredimensionell fighting. Jag föll pladask för Dead or Alive till Playstation, dyrkade Dead or Alive 2 till Dreamcast, var upp över öronen förälskad i Dead or Alive 3 till Xbox samt imponerades av hur nyskapande onlinestöd Dead or Alive Ultimate hade till samma konsol. Därefter började kvaliteten tyvärr dala.

Dead or Alive 4 kändes som trean i HD och Dead or Alive 5 var helt enkelt föråldrat i samma stund som det släpptes. Trots det blev sistnämnda en stor framgång, inte minst tack vare att det släpptes i flera olika versioner (däribland som 'free to play') till totalt sju olika format. Inför Dead or Alive 6 hade Team Ninja till synes ändå hörsammat åsikterna att serien hade stagnerat och blivit ifrånsprungen, och därför har de nu lassat på med flera nyheter.

Dead or Alive 6
Dead or Alive är tillbaka, och för den som kan serien kommer mycket att kännas välbekant.

När jag nu har hårdtestat spelet, slår det mig att det är väldigt få av dessa nyheter som faktiskt är nyheter. De är definitivt nya för Dead or Alive 6, men att Team Ninja år 2019 lagt till skador på kämparna under pågående matcher samt den halvt automatiserade attacken Fatal Rush - som med ett vältajmat knapptryck gör combos som visas upp ur spektakulära vinklar med inzoomningar och liknande - är svårt att hetsa upp sig över när spelserier som Street Fighter, Mortal Kombat och Tekken haft det länge. Dessutom är det en funktion jag personligen inte är speciellt förtjust i eftersom det hackar upp matcherna, så för min del hade detta gärna fått slopas, i synnerhet som Dead or Alive-serien redan hade en egen variant på dessa när någon slås ut från banorna.

En annan sak som Team Ninja stolt berättat om på förhand är att spelet nu har möjlighet att låta oss skräddarsy karaktärernas utseende. Flera profiler går att spara för att du ska kunna ekipera alla med de frisyrer, attiraljer och kläder du vill. Men även detta är något som andra serier haft sedan urminnes tider och för min egen del hade detta gärna fått stanna kvar i Dead or Alive: Xtreme Beach Volleyball-serien. Dead or Alive-serien har alltid dragits med tveksamt rykte på grund av den pubertala synen på sexualitet, och att klä på och frisera de Barbie-dockeliknande kämparna gör knappast underverk för en mer vuxen känsla.

Dead or Alive 6Dead or Alive 6
Storyn i fightingspel brukar inte vara något extra, och här är den stundtals direkt pinsam.

För att adressera bröstgrejen direkt (något jag ogillar, men Dead or Alive är inte som andra spel på området - det är verkligen tänkt som ett av dragplåstren), så ska det ändå sägas att utvecklarna även snackat om detta på förhand och uttalat sagt att det kommer tonas ner denna gång. Följaktligen slåss Kasumi, Tina och gänget i aningens mer praktiska kläder den här gången - men brösten lever annars fortfarande sitt eget liv. Har detta stört dig i tidigare delar så kommer Dead or Alive 6 inte ändra på den saken heller.

Ett av de uttalade målen med Dead or Alive 6 har annars varit att göra spelet mer nybörjarvänligt. När jag hörde detta blev jag direkt orolig. Dead or Alive-serien har tillsammans med Soul Calibur och Tekken varit den mest nybörjarvänliga serien av all seriös fighting. Och träningsläget i denna serie är klart bättre än konkurrensen, och har så alltid varit. Dead or Alive 6 är inget undantag och i singleplayer-spellägena kan du rent av bli hänvisad till att träna på en specifik grej för att komma vidare, varpå du sedan slussas till träningsläget med ett knapptryck och tillbaka till singleplayer när du känner dig klar. Detta är riktigt smidigt gjort.

Dead or Alive 6Dead or Alive 6
Grundmekaniken i Dead or Alive är fortfarande följsam och lättspelad.

Singleplayer består i huvudsak av två spellägen, Story och DoA Quest, där förstnämnda är den sedvanliga fightingspelsstoryn som känns totalt ologisk. Just Dead or Alive har gjort detta till något slags konstform där alla måste sparras och slåss innan de kan prata och dialogen är infantil på ett sätt som får Game Boy-Pokémon att framstå som tungt teaterdrama. För mig kändes det stundtals direkt outhärdligt och förde tankarna till dejtingsimualtorer när i synnerhet de yngre kvinnliga kämparna umgås.

Dead or Alive 6Dead or Alive 6
Dead or Alive 6Dead or Alive 6
Dead or Alive 6Dead or Alive 6