Startsidan
The Lego Movie 2 Videogame

The Lego Movie 2 Videogame

Lagom till premiären av Lego Movie 2 släpper TT Games spelet med samma namn och låter oss hänga med Emmet och Lucy på en räddningsaktion som ämnar nå dit ingen kloss nått förut. Allt är fantastiskt, eller?

Lego-filmerna går hem med buller och bong hos mig. Det är min typ av humor och ända sedan jag först såg den första Lego-filmen (efter Lego Batman Movie, roligt nog) har de etsat sig fast och avverkats flertalet gånger. Således blir nog ingen förvånad över att tvåan är rätt eftertraktad i min mening, eller att jag villigt skulle tackade ja då jag fick frågan om att recensera spelet baserat på den. Som jag ser det så har Lego-spelen alltid osat av charm, lekfullhet, skratt och lättillgänglighet. Vem som helst ska kunna plocka upp ett och lira utan att behöva ägna minuter åt att först sätta sig in i hur det fungerar. Och så även i det här fallet. Så, låt oss fortsätta.

The Lego Movie 2 Videogame
Spelet må ha en boss här och var, men så fort du lärt dig mekaniken är saken biff. Awesome!

Som namnet antyder är det här en ganska skamsen kopia av filmen. Emmet och Lucy befinner sig i Apocalypseburg (en av totalt sju världar i Systar-systemet) och ska precis till att sätta igång med dagens bestyr, då ett gäng färgglada Duplo-klossar kraschlandar mitt i gatan, börjar äta upp saker och innan båda anat det - kidnappat Lucy, Batman och i princip hela gänget. Utom, påpassligt nog, Emmet. Så det blir upp till denna tafatta herre att rädda hela bunten.

The Lego Movie 2 Videogame
Spelare med epilepsi eller "förkärlek" till psykedeliska mönster varnas. Laddningstiderna är olidligt långa.

Spelmässigt påminner det väldigt mycket om (för att inte säga, är identiskt med) föregående upplagor. Spring runt och slå på allt som existerar för att bryta dessa i småbitar och inkassera guld och silver, hjälp andra plastsjälar med småbestyr och då, då plocka isär en boss eller två. För att sedan börja om och repetera. Och repetition är lite av det här spelets styrka... Och svaghet. Definitivt lätt upplägg för att tilltala en så bred massa som möjligt, men också ett som lätt kan bli långtråkigt under längre sessioner. Snabbt taget består progressionen i att du samlar in lila klossar genom att erbjuda dina tjänster (slå sönder den där stenen eller bygg hus X på plats Y). När du snott åt dig ett visst antal lila bitar öppnas en portal upp någonstans på banan och via denna kan du sedan resa till de andra världarna. För att göra samma sak där.

The Lego Movie 2 Videogame
I'm Batman! Let's get nuts mix. Awesome!

Det är rätt roligt att spela, om än lite automatiskt. När du utför våghalsiga hopp asteroider emellan eller klänger dig fast på utsidan av en boss, blir det sällan svårare än att trycka på X vid rätt tillfälle för att klättra vidare. Och din karaktär verkar också ha en kondition från himmelen, då denna inte har några som helst problem att hänga kvar i evigheter. Spelet tar även vid flera tillfällen till det mycket hatälskade quick-time-event-konceptet. Dessa kommer oftast då det är slagsmål och resulterar, om rätt kombination tryckts in, i häftigt överdrivna avslutningsmoves. Allt detta gör att det rätt ofta känns väldigt automatiskt i sitt utförande.

The Lego Movie 2 Videogame
The Lego Movie 2 Videogame
The Lego Movie 2 Videogame