Startsidan
The Division 2

The Division 2

The Division 2 är till mångt och mycket en försiktig utveckling av det första spelet, men lika roligt och lika beroendeframkallande som förra gången. Andreas har patrullerat Washington D.C och försökt rädda de som räddas kan...

The Division har sedan det släpptes 2016 fått både en expansion och ett riktigt levande community, som än idag blomstrar, lever och frodas. Många av oss vill ha mer och det är något som Ubisoft fattat i allra högsta grad. Och som alltid när det kommer till en uppföljare till något mycket åtråvärt och älskat av många, gäller det att balansera mängden nyheter och inte försaka det som gjorde ettan uppskattad. Lyckligtvis är The Division 2 rätt likt sin föregångare i både utförande och upplägg (zoner, checkpoints och sightseeing vid välkända monument). Ja, nästan kopierat. Men det är inte något negativt. Tvärtom.

The Division 2
Möjligheten att skräddarsy sin egen karaktär är imponerande sett till omfång. Du kommer även låsa upp mer ju mer du spelar.

Storyn är ungefär samma som förra gången; du spelar en tyst agent som, medlem i medborgarrättsgardet 2.0, har tagit på sig uppgiften att rädda det som fortfarande återstår av civilisationen (då viruset från första spelet ännu inte utrotats). På ytan har befolkningen reducerats till två grupper - de som pickar och de som blir pickade på. Olika gänggrupperingar har alla tagit kontroll över Washington D.C:s olika distrikt och vad gäller förhandlingar har de mer eller mindre stängt dörren.

The Division 2
Grafiskt är det lite grönare, riktigt snyggt och påminner mycket om The Last of Us.

Så därför krävs det gammal hederlig tuktning och det ensam eller tillsammans med andra. The Division 2 är som bekant ett onlinespel som helt och hållet utspelar sig uppkopplat och detta reser då frågan; är samarbete obligatoriskt? Svar nej. Du kan spela igenom kampanjen helt solo, men förbered dig på svårare motstånd. Spel tillsammans går ut på att du antingen ansluter via klassisk matchmaking eller svarar på en agents nödanrop. Det sistnämnda skickas ut av en annan spelare som antingen behöver hjälp, eller just har skadeskjutits illa nog att denna inom kort dör (det vill säga, behöver hjälp). I praktiken är det en inbjudan till sagda spelares omgång och, skulle du välja att acceptera, ansluter du och ni lirar tillsammans. Detta var något som jag ofta tog hjälp av och som gjorde mycket för upplevelsen. Och nog är spelet som bäst då du rullar i grupp (helst med nära polare).

The Division 2
Trots att det finns flera agenter därute kan det i vissa passager kännas lite ensamt. Men kom ihåg att det alltid finns någon i närheten.

Med det sagt fungerar det lika bra att spela själv. Något jag också gjort (då jag inte behöver bry mig om andra och bara ha stadens alla uslingar, som alla vill se mig däckad, i åtanke). Medan det är fullt möjligt är den en märkbart större utmaning som i så fall väntar dig. Detta då fienderna i The Division 2 tillhör några av de smartaste jag sett på länge. En typisk sammandrabbning kan se upp såhär; jag kommer gående längst en väg täckt av vegetation och strösslad med utbrända fordon, då jag får syn på en patrull längre fram. Säg tre.

Tre stycken som jag, efter att ha tagit skydd bakom en omkullvält sopcontainer, rätt snabbt sänker två av. Medan mitt totala fokus ligger på den kvarvarande, slår plötsligt ett svall av kulor in i den rostätna plåten bredvid mig. Bakifrån. Det visar sig att dessa tre amigos hade några kumpaner inte långt ifrån och som antingen hörde skotten eller låg i bakhåll. Eftersom jag var ensam och inte hade backup att ta till (rygg-mot-rygg a'la Army of Two). Och då förbandslådor är lite av en bristvara då både sjukhus och apoteks öppettider är icke-existerande, dog jag rätt fort.

The Division 2
Bättre begagnat regeringskansli och nuvarande agenthuvudkvarter. 32 toaletter, ett ovalt rum, rymlig planlösning, garage. Renoveringsobjekt. Utropspris 2 miljoner.

Och vad händer då du dör? Jo, tillbaka till baslägret. Dessa kommandocentraler är inte bara ställen att fylla på lagren och lägga upp fötterna på, utan även platsen där du får alla uppdrag och kan smycka din karaktär. Du kan även köpa nya vapen och tillbehör (eller sälja det du samlat på dig ute i det vilda), tillverka nya kombinationer av komponenter du införskaffat eller uppgradera lägret för ökad effektivitet och inkassering av erfarenhetspoäng. Och här kommer dels min första synpunkt på spelet som såväl ytterligare ett exempel på den tidigare nämnda högre utmaningen.

Synpunkten är den som tyvärr är lite av ett moment 22 i onlinespel. I samma stund som du släpps fri i världen blir du introducerad till alla dess möjligheter och system. Vi pratar flera tips som ploppar upp var tredje sekund och som förklarar hur allt med uppdrag, uppgradering, samling, samarbete, specialiteter, nivåer och mer därtill fungerar. För den inbitne onlinespelaren är det här vardagsmat, men för den som inte har lika många timmar loggade kan det lätt bli övermäktigt. Men hänger du inte med på hur allting fungerar, ja då blir det ju svårt att faktiskt spela spelet tillsammans med andra (därav 22:an). Hur som haver är det här en mindre kommentar och ingenting som jag känner sänker suget (eller höjer inlärningströskeln).

The Division 2
När du når en ny nivå låses vad som känns som enormt mycket upp.

Utmaningen ligger i att det kommer ta lite tid ("lite" beroende på hur mycket flyt/skicklig du har/är på sådant här) att utforska Washington D.C. Staden är indelad i olika områden som alla kontrolleras av olika gäng och som alla har sin rekommenderade nivå som du bör ha uppnått innan du rusar in. Men att stegvis trycka fram är ett måste om du vill komma någon vart. Medan din hembas (vilken är Vita Huset, förresten) ligger ganska precis i mitten och följaktligen rätt central, råder jag dig att erövra några checkpoints runt om. Dessa agerar, efter ockupering av dig (och ditt eventuella gäng), som mindre baser och gör att du kan starta om där om du skulle dödas i strid. Vilket är trevligt, för innan jag kom över de första utposterna, blev det mycket vandring (jag kastades tillbaka till Vita Huset varje gång). Och för er som kan staden (vilken är en mycket trovärdig tolkning) så är det ju en rätt diger promenad mellan Vita Huset och Capitol Building.

Den största skillnaden jämfört med det första spelet måste ändå vara vädret. Istället för ett frostbitet, genomfruset, vitt New York i ångest och utdött hopp, har vi här ett grönt Washington som för tankarna mer till The Last of Us än till... Insnöade spel... Och även om grafik inte är dessa spels topprioritet, måste jag lyfta på hatten och berömma Ubisoft för deras arbete. Jag spelar förvisso på Xbox One X (vilket kan ha sina randiga rutiga) men färgerna, skärpan och detaljrikedomen är med väl godkänd. Ett minus skulle väl vara att tomten som rullar upp alla texturer då, då verkar sova på sin post; det hände att majoriteten av dessa saknades (vilket turligt nog löste sig med en omstart).

The Division 2
The Division 2
The Division 2