12 is Better Than 6

12 is Better Than 6

Adam har pangat gringos i 12 is Better Than 6...

Efter en vår av svulstiga AAA-spel är det skönt att sätta sig ner med något som kanske är mindre bombastiskt i skala men fortfarande kvalitativt och tillfredställande. 12 is Better Than 6 är kanske inte det mest revolutionerande av spel, det är klart inspirerat av titlar som Hotline Miami, men det lyckas ändå hitta sin egna identitet.

Spelet utspelar sig 1873, vilket många vet kanske inte var en av världshistoriens mest humana tidseror. Vår protagonist är The Mexican, en slavarbetare med minnesförlust men med en blodtörst för hämnd, som sakta rör sig genom de oförlåtande ökenlandskapen. Vi tar oss an mängder med moraliskt tvivelaktiga gringos som står mellan oss och vårt... ärligt talat så är storyn kanske inte det mest intressanta spelet har att bistå med. Men den är ganska vackert presenterad med sin handritade stil som plockad från en begåvad rackares anteckningsbok.

12 is Better Than 6
12 is Better Than 612 is Better Than 6
Berättandet är i sig inte mycket att hänga i granen.

Denna grafiska stil har sina fördelar och nackdelar. Det är ett slående utseende med små detaljer av personlighet som hur The Mexican ibland kan spotta lite tobak på marken eller hur den enda faktiska färgen är de röda pölarna av blod från vår framfart. Men det kan också vara lite otydligt under spelets ganska många stunder av smygande och försök till planering. Om vi jämför med det ovan nämnda Hotline Miami så känns 12 is Better Than 6 väldigt krampaktigt. "Kameran" som sitter ovanför vår karaktär under hela resan är ganska intimt nära och det är svår att se var fienderna kan vara. Det leder ofta till stunder där jag gång på gång dör för att jag måste lära mig banan och vart fienderna är istället för att försöka ha en bättre översyn med planering. Det kan också ibland vara svårt att se vad exakt vi kan gömma oss bakom även om det är något vi lär oss under spelets gång.

Smygandet är i sig något som mer särskiljer spelet från andra liknande titlar, för ofta är det inte att springa in med revolvrarna (som har sällskap av pilbågar, dynamiter, hagelgevär och wincheters) i högsta hugg som är det lättaste. Detta är ett oförlåtande spel där en illasinnad kula är skillnaden mellan liv och död så att kanske dra fram kniven och som en skugga likvidera motståndet är ofta ett bättre alternativ. Det betyder inte att eldstrider inte är otillfredställande dock, inte det minsta. Det känns givande att lyckas vinna i ett utbyte av bly, speciellt då det är ett lite mer involverande system. Hanarna på revolvrar måste dras igen mellan varje skott vilket kräver lite mer koreografi under våra bataljer.

12 is Better Than 6
12 is Better Than 612 is Better Than 6
Spelets brutalitet och grafiska stil är en vacker kombo.

Vi kan också införskaffa lite uppgraderingar under spelets gång med de handfull av dollars vi hittar på banorna. Dessa uppgraderingar kan vara bröstplåt för att hjälpa en möjligt överleva strider, snabbare omladdning eller varför inte bara binda en dynamit till en råtta som söker upp närmsta mål? Spelet är i sig ganska kort så det är inte extremt mycket att låsa upp och experimentera med men jag fann det ändå givande att känna lite framsteg under spelets gång.

12 is Better Than 6 är ett kort men ändå polerat actionspel. Det kändes först som en ren kopia av Hotline Miami men det är inte helt rättvist att säga då spelet har sin egna identitet och stil. För en ynka hundralapp på Switch eller PC så är det ett behagligt tidsfördriv. Det enda jag egentligen fann trist med spelet var just stunderna då kameran kändes för nära eller att jag med tiden kunde tröttna på den lite västern-rockiga musiken som snurrar under spelets gång. Men det är inte något jag direkt håller emot spelet. Det är snyggt, det är oförlåtande och det är underhållande. Vad mer behöver vi?

12 is Better Than 6
12 is Better Than 6
12 is Better Than 6