One Piece: World Seeker

One Piece: World Seeker

Världens mest populära manga-serie, One Piece, är tillbaka i TV-spelsvärlden med World Seeker. Johan har undersökt om piratflaggan kan hissas högt denna gång...

Skip

Sedan One Piece gjorde sin mangadebut 1997 har det hunnit släppas 875 animeavsnitt, 92 mangavolymer och det känns som minst lika många medelmåttiga tv-spel. De allra flesta spelen har varken varit dåliga eller bra (med ett fåtal undantag) utan mest... meh... Kan det nya One Piece: World Seeker vända denna trista trend?

Det finns ju högkvalitativt material att jobba med. Mangan har sålt över 450 miljoner exemplar, vilket gör det till den bäst säljande mangaserien någonsin. Det har också varit den bäst säljande serien varje år de senaste elva åren. Det borde väl göra det enkelt att göra ett bra spel? Och allting börjar väldigt bra. Det slår mig direkt hur vackert detta spel är, från miljöerna till karaktärsmodellerna. Mellansekvenserna låter och känns som ett avsnitt ur animen, med lite annan grafik. Huvudkaraktären Luffys gummikropp gör också fajterna intressanta, till en början. Sedan börjar allt bli lite väl repetitivt.

One Piece: World Seeker
Det bästa med spelet är hur vackert det är.

Alla slagsmål blir i princip likadana då du bara behöver använda en knapp. På tuffare bossar kan du också behöva blockera, men i övrigt blir det mest knapphamrande. Du kan låsa upp nya attacker (som Gum Gum Gatling Gun) i ett egenskapsträd där du också kan låsa upp att kunna springa snabbare, få mer hälsa , att ondingarna får svårare att upptäcka dig och så vidare. Egenskapsträdet gör absolut spelet roligare med nya, flashiga slagsmål och att kunna sväva.

Spelet börjar med ett misslyckat uppdrag varpå varenda medlem i The Straw Hat Pirates hamnar på en varsin del av spelvärlden, vilket är på en och samma ö - Prison Island. Prio ett blir då så klart att samla ihop gänget igen, vilket är i princip samma uppdrag flera gånger om. Ta dig till en plats och slåss mot några marinsoldater och/eller en boss. Därefter följer en typisk One Piece-berättelse där piraterna stannar för att rädda ön mot en elaking. Räkna med att slåss mot två typer av fiender om och om igen, nämligen pirater och marinsoldater (The Navy), blandat med några inslängda bossar och robotar.

One Piece: World Seeker
Slagsmål med soldater bör undvikas så ofta som möjligt då det snabbt blir enformigt.

I övrigt är One Piece: World Seeker ett typiskt japanskt rollspel med en öppen värld, som dock är mycket mindre än den först verkar, och sidouppdrag som består av att hämta frukt, blommor och stenar till öborna. Det saknas dock något som är väldigt viktigt i japanska rollspel, nämligen röstinspelad dialog. Röstskådespelarna har lånat ut sina röster till de fantastiska mellansekvenserna, men inte mycket mer. I princip alla samtal du har med andra karaktärer sker endast i textform, vilket är en stor besvikelse.

Den öppna världen känns tom och när du ett par timmar in i spelet låser upp fast travel-system finns det ingen anledning att utforska världen längre. Precis som den öppna, tomma världen känns också de väldigt stora städerna öde. Har alla flytt?

One Piece: World Seeker