Rico

Rico

Adde har dräpt skurkar i bandana på löpande band

Kraven på dagens spelutvecklare är nästintill absurda idag. Det ska vara stora, öppna världar, sidouppdrag, bra story, välskrivna karaktärer, ja - ni förstår. Listan kan göras lång. I vissa fall kan jag tycka att kraven är en smula overkliga. Så är det. Uppfyller inte ett spel varenda liten grej skriker en skara fans sig hesa. Och det är ju såklart sjukt, men det är så det ser ut idag - tyvärr. Visst är jag inte helt oskyldig själv till detta. Ibland kan jag klaga lite väl mycket trots att spelen faktiskt är bra, om än inte perfekta. Just därför har Rico varit en ögonöppnare. Varför? Ja, det tar vi steg för steg här.

Rico
Här är ett exempel på miljö i spelet - en byggnadsplats

Grundpremissen är enkel: Du är en polis som jagar tjuvar. Simpelt koncept, som sagt. Det finns lite olika spellägen, men alla går ut på att skjuta skurkar i hjässan och överleva. Spelläget jag har spelat mest är Cases. Då får du som ett träd av banor med diverse uppgifter att klara. Först är det få utmaningar, men samtidigt som du kommer längre blir utmaningarna allt fler och svårare. Utmaningarna består av att dräpa alla fiender i byggnaden, desarmera bomber, konfiskera bevismaterial och sabba resurser för fienderna. Spelets banor består av byggnader med en ofantlig mängd dörrar och det är ditt jobb att sparka in varenda en så hårt du bara kan och skjuta som en sinnessjuk människa på fienderna som gömmer sig inuti. Sekunden man kickar in dörren slår slowmotion-läget in i några sekunder, och att hinna pricka varenda skurk i skallen innan slowmotion-tiden är slut - känns riktigt tufft och tillfredsställande.

För den tävlingslystne spelaren finns det också ett läge där du kastas in en bana som du ska klara så snabbt som det bara går med målet att hamna högst upp på en lista bland andra spelare. Detta var dock inget för mig, då jag helt ärligt är ganska kass på att klara uppdrag med tidspress. Ett "Case" är aldrig det andra likt, med slumpartade mål och omgivningar känns inte upplevelsen så styrd, vilket givetvis är ett plus. Dock tycker jag att banorna är för få och lite monotona. Några fler miljöer hade absolut inte skadat i detta spelläge men som tur är finns det fler lägen att utforska. Bland annat Lockdown, som är det igenkännliga läget vi bland annat sett i Gears of War där spelaren ska överleva horder av fiender i flera ronder. Enkelt, men kul - och beroendeframkallande. Det är otroligt skoj att prova på olika vapenvariationer i hjärndöd action.

Allt detta är inslaget i ett fint grafiskt paket som påminner om valfri supermysig animerad film. Grafiken i ett spel behöver inte vara banbrytande för att vara vacker. Grafiken i Rico känns originell, men samtidigt välanvänd. Väldigt trivsam. Inte såhär överdrivet våldsamt med lemmar som flyger åt alla håll, utan istället väldigt mysigt och fint. Rico är ett exempel på hur ett spel ska släppas. Inte en enda bugg eller krasch har jag stött på. Det här är ett lir som är tekniskt felfritt som flyter på exemplariskt.

Rico
När någon med melee-vapen rusar emot dig och skriker går pulsen på högvarv

Efter varje avslutat "Case" återställs din arsenal och du måste låsa upp alla vapen igen. Något som gjorde mig en aning irriterad till en början, men snabbt insåg jag att det var trevligt att få välja andra vapen och på så sätt prova det mesta. Dina vapen låser du upp med "momentums", och hur många som ges till spelaren beror på hur många utmaningar du klarar i banan. En utmaning avklarad = en "momentum". Det finns hagelbrakare, maskingevär, revolvrar, vanliga pistoler, granater, ja, helt enkelt det mesta man kan tänka sig i vapenväg. Det bjuder på en frisk vapenvariation som ger spelaren möjlighet att prova olika taktiker. Springa in med ett hagelgevär och pumpa hagel i fienderna, glida in på marken med en kulspruta vilandes i nävarna och spreja ner varenda sluskhuvud i rummet - valet är ditt.

På tal om vapen kan vi gå in lite på striderna. Jag är en sån som gillar när spelaren känner varenda kula borra sig in i kroppshyddan på fienden, och helt ärligt tycker jag att actionspel utan just den känslan är nästintill värdelösa (om inte storyn är något utöver det vanliga). Men här i Rico funkar det. Striderna är inte tunga, detaljerade och köttiga. Istället känns det som att skjuta i en bit kartong, typ. Men det gör mig ingenting. För Rico är kul. Och är det inte precis det spel ska vara, kul? Är det inte allt vad spel handlar om - egentligen, om man tänker bort allt annat? Vi spelar för att ha kul. Och Rico, det är ren och skär underhållning som skiner i co-op och funkar bra för ensamvargen - också. Även om det kan bli lite tradigt efter ett tiotal timmar.

Rico
I Rico är det full rulle hela tiden. Konstant snorsnabb action

Rico är inget svulstigt storspel, och jag gillar just det. Det är underhållning. Hjärndöd action med väldigt trevlig grafik och superb co-op som kommer skänka dig många timmars skoj med en eller flera polare.

Rico
8 / 10
+