Yoshi's Crafted World

Glöm Mario. Yoshi kan stå på egna ben, någon han med all tydlighet visar i pinfärska Yoshi's Crafted World där vi får besöka en 'klipp och klistra'-värld full av hemligheter...

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Ända sedan Super Mario Bros släpptes i Japan år 1985 har Nintendo varit de obestridliga kungarna av plattformsspel. Varje gång det kommer något nytt med Mario och gänget kan man vara garanterad att det kommer bjudas på originella inslag, nytänkande och ursmart bandesign. Dessutom har de ju även andra serier som framför allt utmanande Donkey Kong och det lite snällare Kirby (samt spinoffs som Super Princess Peach och Wario-spelen) som också håller skyhög klass. Därför var det kanske inte så konstigt att jag var väldigt sugen på Yoshi's Crafted World.

Ni som hade en Wii U och spelade Yoshi's Woolly World (som även kom till Nintendo 3DS förra året) har kanske en föraning om vad som väntar. Som namnet antyder var det ett spel med all grafik inspirerad av garner och tyger, en makalöst charmig stil som gjorde det till 2015 års mysigaste äventyr. Till Yoshi's Crafted World har tygarbetet dock utvecklats till något som närmast påminner om "klipp och klistra på lekis möter Nintendo Labo", och är det en sak jag vågar slå fast direkt, så är det att kreativiteten inte är något som utvecklarna Good Feel lider brist på.

Yoshi's Crafted World
Grafiken är direkt makalöst läcker och ofta vill jag bara stanna till och titta.

Vi har väl alla sett någon av de otaliga videos som presenterats på bland annat 9gag genom åren på framför allt asiatiska pappershandarbeten, där det genom att vikas uppnåtts otroliga resultat. Tänk origami om du vill. Det är här spelet glänser som allra mest. Hela världen är skapad i kartong med papper, klister, tejp och annat där andra smarta produkter smugit sig in. En upp och nedvänd pappmugg kan vara en ö, kakförpackningar blir utmärkta plattformar och en stor farlig drake kan vara en bit kartong styrd av en liten Shy Guy. Lägg till detta ett helt makalöst animationsarbete och ofta direkt häpnadsväckande snygga texturer, och du har en sann fröjd för ögonen att se fram emot, något som inte heller blir sämre av en imponerande miljövariation.

Kort sagt är det en väldigt inbjudande värld att spela i, och som vanligt spelar Yoshis ägg en viktig roll. Den här gången kan du även röra dig samt slunga dem i djupled, något som dels används för att besegra fiender, men dels även för att på ett smart sätt lösa pussel samt hitta gömda föremål (något det finns gott om). Just att det finns möjlighet att påverka spelet i djupled får även till följd att jag automatiskt scannar av omgivningarna bättre för att försöka vara förberedd på överraskningar samt hitta hemligheter. Att tillföra en extra dimension att röra sig i, lite som i bland annat Little Big Planet, gör mycket för spelbarheten, men det är inte helt utan problem.

Yoshi's Crafted WorldYoshi's Crafted World
Banvariationen är god och du får under resans gång besöka vitt skilda omgivningar.

Ibland är det svårt att pricka saker med Yoshis ägg, som använder sig av ett system för att låsa fast siktet på fienden. Vill du skjuta på en springande Shy Guy i bakgrunden och därför vill sikta lite framför, så går det inte eftersom du måste låsa fast siktet på denne pch det fungerar inte utanför den nivån du själv befinner dig på. Vill du däremot skjuta fiender som samma nivå av djupled som dig själv, kan du däremot sikta analogt och avfyra snygga äggträffar. Det är inget jätteproblem, men något utvecklarna gärna hade fått se över.

Yoshi's Crafted World
Yoshi's Crafted World