Tropico 6

Tropico 6

El Presidente är tillbaka för att styra upp sitt rike igen, men nog känns det som att den glade diktatorn börjar tappa greppet en smula?

Många långa år och sex upplagor av El Presidentes hänsynslösa exploateringar i det tropiska paradiset, kan kanske tyckas vara i överkant. Ett tecken på utbrändhet är att utvecklarna skiftat från Haemimont Games till Limbic Entertainment. Men faktum är att detta koncept fortfarande håller, även om mycket lär kännas lite för välbekant för veteraner.

För alla som är nya när det kommer till Tropico-serien, så handlar det alltså om ett stadsbyggarspel med temat tropisk bananrepublik där du axlar rollen som El Presidente. I rollen som diktator är di uppgift att starta bondgårdar, tillverkningsindustrier, bostäder åt folket samt fixa infrastruktur och nöjen. Ett unikt inslag med serien är all den spelmekanik som rör det politiska. Du måste ju se till att bli omvald och kan därför fixa så dina motståndare "råkar" ut för olyckor.

Serien har hela tiden anspelat på diktatorstemat ordentligt med massor av klichéer presenterade på charmigt vis. Att balansera en budget, se till att ditt schweiziska bankkonto är välfyllt, folket lyckliga samt hålla kommunister och kapitalister stången samtidigt som andra så kallade demokratiska länder har oönskade synpunkter på ditt sätt att sköta saker - är långt ifrån det lättaste. Detta gäller i synnerhet detta sjätte spel där inget egentligen kapats, utan det bara lagts till nytt innehåll. Och ganska mycket sådant desasutom.

Tropico 6
Skit i söderhavssemestern och bli diktator istället.,

Det finns ingen traditionell kampanj denna gång, utan snarare ett urval scenarion med unika narrativ och uppgifter baserade på olika ämnen. Detta spänner från kriminella element till rent logistiska uppgifter diplomati. De tidigare ganska isolerade öarna har nu bytts mot en hel skärgård, vilket ställer helt andra krav på transporter och liknande. Nya busslinjer, tunnlar och broar behövs för att folk ska kunna ta sig till sina jobb.

Men ju mer du sprider ut dig för att öka intäkterna, desto mer ökar även kraven på att kunna röra sig i bananrepubliken. De som är vana vid spel som Cities: Skylines känner såklart igen alla dessa överväganden, men här är de nya och tillför djup till planerandet. De största kartorna och de största populationerna är rätt mastiga att underhålla och att detaljstyra individuella strukturer och liknande blir snabbt helt omöjligt. Möjligen att jag upplever att denna utökade skala rimmar lite illa med enpersonsupplägget spelet har med El Presidente.

Tropico 6
Tropico 6 har fått väldigt mycket mer innehåll än tidigare delar, men kanske borde även en del gammalt ha skurits bort.

Andra nya funktioner är möjligheten att rent kosmetiskt piffa till ditt palats, hålla valtal för att bossta folkets förtroende, ett nytt researchsystem för att låsa upp byggnader samt underverken du kan konfiskera och förvandla till turistattraktioner. Sistnämnda passar sisådär in med spelets tema och hör spontant inte hemma i Tropico-serien.

Den utgåva jag fick spela inför recension var tyvärr inte den slutgiltiga och eventuella buggar och sådant ska förhoppningsvis vara fixade till det färdiga spelet. Bland annat upplevde jag vägbyggandet som särskilt problematiskt på mindre ytor och det krånglade ofta för mig. Dessutom hade jag event som loopades i vad som tycktes vara en uppenbar bugg.

Tropico 6Tropico 6Tropico 6
Humorn är fortfarande bevarat och att vara El Presidente känns fortfarande kul.

Visuellt imponerar Tropico 6 med azurblå hav, grönskande landskap och relevanta variationer i miljö mellan olika banor. Att gå från en karta i djungeln till en med öken ger mer personlighet till byggandet, även om det ska sägas att texturer och liknande inte tål att detaljgranskas. Det är verkligen inget fel på grafiken i Tropico 6 men faktum är att Tropico 5 från år 2014 är i det närmaste identiskt grafiskt och det är otvivelaktigt ett minus. De fem åren som gått mellan spelen hade gärna fått synas, tycker jag. Ljudet känns också välbekant med calypsotema, lite latino och allmänt avslappnade semesterparadistoner.

Det största problemet för Tropico 6 är dess historia. Här finns så mycket funktioner att de inte riktigt passar ihop och segar ner spelet, ioch utan erfarenhet blir det direkt tillkrånglat. Tropico 6 är fortfarande ett underhållande spel för hobbydiktatorn i oss alla men det börjar verkligen bli dags för helrenovering.

6 / 10
+
Temat används smart, varierade banor, underhållande utmaningar, tjusig design