MLB: The Show 19

Årets basebollupplevelse, MLB: The Show, har släppts. Johan har undersökt om det är en home run eller en missad swing.

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

MLB: The Show är år efter år ett av de absolut bästa sportspelen, men då sporten inte är speciellt populär utanför USA och ett par andra länder missar tyvärr många denna serie. Men de som plockar upp detta spel får en fantastisk basebollupplevelse. Förra årets spel tog tyvärr ett steg framåt, men därefter två stora kliv bakåt. Det fungerade dåligt online, var innehållsfattigt och det fanns ett fokus på mikrotransaktioner. Har San Diego Studios lyssnat på spelarna och gjort The Show 19 till en bättre upplevelse?

Det korta svaret är ja. Årets version är mycket bra, men det finns fortfarande saker att jobba på. Jag kan med glädje meddela att förra årets allmänt hatade souvenirer är borta. Dessa souvenirer, kepsar, tröjor, signerade bollar med mer, behövdes om du ville få de bästa spelarna i Diamond Dynasty, The Shows motsvarighet till Ultimate Team. Ville du till exempel ha den bästa versionen av Cal Ripken behövde du byta in tusentals kepsar och tröjor från Baltimore Orioles. Hur fick du då dessa souvenirer? Genom att köpa paket så klart. Men detta är borta i år, vilket är väldigt trevligt.

MLB 19: The Show
Basebollkänslan är fantastisk... i år igen.

Tidigare nämnda Diamond Dynasty är utan tvekan det bästa Ultimate Team-liknande spelläget. Många gånger bättre än EA:s och NBA 2K:s motsvarigheter. Det känns mycket mer generöst i år och du kommer kunna få ihop ett bra lag utan att behöva spendera en enda krona. Bara genom att tjäna XP, genom att spela matcher, går du upp i nivå. Du låser sedan upp nya spelare när du når vissa nivåer och det är inte helt ovanligt att du belönas med en av de bästa spelarna. Detta är verkligen ett steg i rätt riktning när sportspel blir mer och mer giriga i sina Ultimate Team-lägen.

Vad har då gjorts för att få spelet att kännas nytt och fräscht? Sportspel har ju en förmåga att fastna i "samma gamla vanliga"-träsket. Jo, två nya spellägen har introducerats och båda är rikigt roliga. Moments ger dig möjligheten att spela och uppleva några av basebollhistoriens största ögonblick. Det ger dig till exempel chansen att spela som legenden Babe Ruth under några av hans största ögonblick i karriären. Däribland finns den troligtvis mest kända basebollhändelsen någonsin, när Ruth i en jämn match kliver upp, pekar kaxigt upp på läktaren och drar till med en fantastisk home run. Detta görs dessutom i svartvitt i spelet, för att få det så verklighetstroget som möjligt. Vid tiden för denna recension fanns fyra olika Moments att spela igenom, men det är mycket möjligt att det kommer fler så småningom.

MLB 19: The Show
I Moments-läget får du uppleva några av basebollens bästa ögonblick, som när Babe Ruth pekade och slog bollen ut i publiken.

Det andra nya spelläget heter March to October och kan ses som en nerbantad version av Season Mode, vilket togs bort till förra årets spel. Här väljer du ett lag och spelar sedan igenom några av de viktigaste händelserna under en säsong. Du kommer till exempel slängas in efter lite mer än halva säsongspremiären för att försöka leda ditt lag till seger. Lyckas du så ökar det lagets självförtroende vilket leder till en större chans att vinna de kommande, simulerade matcherna. Efter några matcher får du spela på nytt, denna gång kanske du kommer in i slutet av matchen och behöva vända ett underläge. Målet är att vinna the World Series. Underhållande och utmanande. I detta spelläge introduceras vi också till den nyaste rösten i spelet, reportern Heidi Watney. Varje gång du kommer in i en match uppdaterar hon hur ditt lag har spelat dittills under säsongen. På tal om röster är kommentatorerna fortfarande bra med mängder av dialoger, men vissa fraser har en tendens att upprepa sig.

MLB 19: The Show
MLB 19: The Show