Phoenix Wright: Ace Attorney Trilogy

Phoenix Wright: Ace Attorney Trilogy

Spelvärldens mest ikoniska pekfinger är tillbaka för att introducera de klassiska fallen för en ny publik. Hur står sig uppfräschningen av en av spelvärldens mest ikoniska domstolar?

Så har det blivit dags för en av Capcoms klassiska spelserier att släppas i nyputsad version till dagens konsoler. Phoenix Wright, advokat-esset som första gången debuterade i just Phoenix Wright till Gameboy Advance i Japan 2001, är tillbaka och det är hans tre första äventyr (Ace Attorney, Justice For All och Trials and Tribulations) som nu klumpats ihop till en trilogi. Låt oss gå igenom bevismaterialet och se om det är vattentätt.

Enklast förklarat är serien en episodbaserad sådan med stort fokus på berättelsedrivet peka-och-klicka-upplägg som presenteras i form av en "grafisk novell". Du har fjorton fall utspridda under de tre spelen och i egenskap av advokaten Mr. Wright kastas du direkt ut i den japanska juridikens djärva värld. Ditt uppdrag blir kort och gott att försvara olika klienter från alla möjliga anklagelser. Vilka börjar med din bästa vän som står anklagad för mord. Måndag, am I (W)right?

Även som spelen överlag är rätt utmanande, börjar det mjukt i och med Ace Attorney, då din chef Mia metodiskt guidar dig igenom vad som ska göras och när det ska göras. Det handlar om att välja och lägga fram rätt bevis, pressa vittnen på information och vilken ödesdiger oneliner du ska slänga fram för att ta hem fallet, rädda dagen och bli den som alla vill ha. Medan det kanske låter simpelt och enkelt, är det raka motsatsen till vad det är. Nyckeln till att lyckas är, precis som på riktigt, att lyssna på det som sägs, jämföra och lägga fram rätt bevis vid rätt tidpunkt. Faktum är att det, framför allt i andra episoden, kommer så nära renodlat detektivarbete som det bara går utan att faktiskt utbilda sig och ta jobb som kostymklädd Johnny Law.

Phoenix Wright: Ace Attorney Trilogy

Ett typiskt fall börjar med att du ibland får se en mellansekvens där någon begår ett brott och ibland inte. Sen gäller det för dig att tillämpa det vi beskrev ovan för att skilja på genuin oskuld och manipulation från kriminellt geni. Det här spelet kräver faktiskt att du gnuggar geniknölarna och ditt sunda förnuft ordentligt snarare än att bara fråga efter insamling av ex antal föremål för att ta dig vidare. Inte helt olikt L.A Noire faktiskt.

Också inte helt olikt L.A Noire (egentligen är det väl L.A Noire som ska jämföras med dessas original, givet tidslinjen), så besöker du brottsplatser, fängelser och andra lokaliteter för att samla in bevis och prata med vittnen. Det blir med andra ord ett evigt flackande mellan ditt kontor utelivet på stan. När vi ändå pratar navigering kan vi ta upp ett litet irritationsmoment. För att ta dig från punkt A till punkt B, gäller det att poppa upp en meny och sedan markera destinationen i en lista. Låter inte särskilt jobbigt, men om du vill gå från ett rum till ett annat på samma ställe, måste du gå igenom alla rum mellan dig och ditt mål. Alltså, upp med listan varje gång. Inte särskilt smidigt.

Phoenix Wright: Ace Attorney TrilogyPhoenix Wright: Ace Attorney Trilogy

Själva spelandet de tre spelen igenom är sig likt, bara innehållet skiljer sig. I det andra får vi en ny mekanik kallad "Psyche-locks", som i princip är hemligheter i form av lås som måste dyrkas upp för att få fram sanningen ur lymmeln på andra sidan bordet i förhörsrummet. Aningen luddigt kan tyckas, men det funkade fint i praktiken. Det tredje spelet rör sig mycket kring din chef och hennes första år inom yrket, men annars är den största skillnaden vem du pratar med och vad denne har att säga. Variationen var något som fick ta emot lite klagomål då det begav sig, men höll. Och som det ser ut nu, med alla tre spel kombinerade, märks det knappt av då alla känns mer som ett enhetligt paket snarare än tre separata spel.

I och med att spelet är en så kallad "visuell novell", eller "visual novel" kommer du sitta igenom en hel del dialog följt av ett väl tilltagen slitage av X-knappen (vi har recenserat PS4-versionen, förövrigt). Det fanns ingen voice-over, vilket vi kände kunde ha tillfört en del (framför allt för nya spelare). Istället har du ett konstant ljud i takt med att sanningen (eller falsarierna) rullas fram. Ska vi vara ärliga så blir det ibland lite för mycket text att ta in.

Med det sagt så är texten välskriven, involverande och även till och från humoristisk. Medan större delen av skämten är klyschiga vitsar, ger det spelet en charm och karaktär som engagerar och som motverkar textmassan något. Varje episod är också rätt lång, både sett till spel och dialog. Så det är ingen fråga om att inte få valuta för pengarna. Vad gäller karaktärer får vi här möta ett färgglatt galleri. Karismatiskt komiska skurkar och återkommande karaktärer såsom Edgeworth, den fall-riggande åklagaren och den älskvärda polisen Gumshoe. Och vem kan glömma Maya Fey, som med mystiska krafter kan påkalla en gammal medhjälpares ande för att assistera då det behövs?

För den som spelade originalen och startar upp det här, kommer nog grafiken som en stor överraskning. Pixliga kanter har bytts ut mot högupplösta, färgstarka anime-doftande bilder, perfekt anpassade för större skärmar och även om de involverar relativt lite rörelse, är det en grafisk stil som sitter mitt i prick. Visst, vissa ansiktsuttryck känns lite stela, men det är inget som drar ned helhetsintrycket.

Slutplädering: Överlag finns det mycket att göra i Phoenix Wright: Ace Attorney Trilogy, även om större delen av upplevelsen bärs upp av historien. Och vad gäller bevisen är det för det mest sunt förnuft och tankeverksamhet som gäller (även om logiken inte alltid skulle hålla inför en domstol och bitvis ger behov av en del gissning). Missförstå oss rätt, det är fortfarande roligt och engagerande. Och med tre spel till priset av ett, finns det mycket att hämta. Om du uppskattar starkt berättelsedrivna spel och dessutom inte upplevt grabben med den slickade frisyren och skarpa tungan, är det här ett nästintill klockrent tillfälle att hoppa in. Det kunde ha förbättrats med mer talad dialog och små justeringar i navigering, men det som det visar upp är mer än fullt dugligt försvar. Och med det sagt, har juryn nått ett beslut? Vi dömer i Phoenix Wright: Ace Attorney Trilogys favör och detaljerna finner ni under denna paragraf.

Phoenix Wright: Ace Attorney Trilogy
7 / 10
+