Phoenix Wright: Ace Attorney Trilogy

Spelvärldens mest ikoniska pekfinger är tillbaka för att introducera de klassiska fallen för en ny publik. Hur står sig uppfräschningen av en av spelvärldens mest ikoniska domstolar?

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Så har det blivit dags för en av Capcoms klassiska spelserier att släppas i nyputsad version till dagens konsoler. Phoenix Wright, advokat-esset som första gången debuterade i just Phoenix Wright till Gameboy Advance i Japan 2001, är tillbaka och det är hans tre första äventyr (Ace Attorney, Justice For All och Trials and Tribulations) som nu klumpats ihop till en trilogi. Låt oss gå igenom bevismaterialet och se om det är vattentätt.

Enklast förklarat är serien en episodbaserad sådan med stort fokus på berättelsedrivet peka-och-klicka-upplägg som presenteras i form av en "grafisk novell". Du har fjorton fall utspridda under de tre spelen och i egenskap av advokaten Mr. Wright kastas du direkt ut i den japanska juridikens djärva värld. Ditt uppdrag blir kort och gott att försvara olika klienter från alla möjliga anklagelser. Vilka börjar med din bästa vän som står anklagad för mord. Måndag, am I (W)right?

Även som spelen överlag är rätt utmanande, börjar det mjukt i och med Ace Attorney, då din chef Mia metodiskt guidar dig igenom vad som ska göras och när det ska göras. Det handlar om att välja och lägga fram rätt bevis, pressa vittnen på information och vilken ödesdiger oneliner du ska slänga fram för att ta hem fallet, rädda dagen och bli den som alla vill ha. Medan det kanske låter simpelt och enkelt, är det raka motsatsen till vad det är. Nyckeln till att lyckas är, precis som på riktigt, att lyssna på det som sägs, jämföra och lägga fram rätt bevis vid rätt tidpunkt. Faktum är att det, framför allt i andra episoden, kommer så nära renodlat detektivarbete som det bara går utan att faktiskt utbilda sig och ta jobb som kostymklädd Johnny Law.

Phoenix Wright: Ace Attorney Trilogy

Ett typiskt fall börjar med att du ibland får se en mellansekvens där någon begår ett brott och ibland inte. Sen gäller det för dig att tillämpa det vi beskrev ovan för att skilja på genuin oskuld och manipulation från kriminellt geni. Det här spelet kräver faktiskt att du gnuggar geniknölarna och ditt sunda förnuft ordentligt snarare än att bara fråga efter insamling av ex antal föremål för att ta dig vidare. Inte helt olikt L.A Noire faktiskt.

Också inte helt olikt L.A Noire (egentligen är det väl L.A Noire som ska jämföras med dessas original, givet tidslinjen), så besöker du brottsplatser, fängelser och andra lokaliteter för att samla in bevis och prata med vittnen. Det blir med andra ord ett evigt flackande mellan ditt kontor utelivet på stan. När vi ändå pratar navigering kan vi ta upp ett litet irritationsmoment. För att ta dig från punkt A till punkt B, gäller det att poppa upp en meny och sedan markera destinationen i en lista. Låter inte särskilt jobbigt, men om du vill gå från ett rum till ett annat på samma ställe, måste du gå igenom alla rum mellan dig och ditt mål. Alltså, upp med listan varje gång. Inte särskilt smidigt.

Phoenix Wright: Ace Attorney TrilogyPhoenix Wright: Ace Attorney Trilogy
Phoenix Wright: Ace Attorney Trilogy