Mortal Kombat 11

Så har det blivit dags att lemlästa folk på det mest underhållande och brutala vis. Vi snackar såklart om Mortal Kombat 11 där begreppet 'underhållningsvåld' återigen tas till en ny dimension...

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Bam! Uppercut så utslagna tänder bokstavligt talat flyger som konfetti över skärmen, ilsnabbt följt av Johnny Cages klassiska gröna eldboll och ett vältajmat tryck på LT/RT för att inleda en Fatal Blow. Min motståndare ledde betryggande med nästan halva livet kvar, men nu får jag istället se Cage dra fram en av sina många (va, verkligen?) Oscars-statyetter för att visa att de är lika användbara till övervåld som för att pryda spiselhällen.

Plötsligt är det match igen och jag hör hur min motståndare trycker på alla knappar i vild panik på ett sätt som får det att låta som att han spelar maracas snarare än Mortal Kombat 11. Panik är sällan rätt väg att gå för den som vill vinna, så en rejäl och klassisk pungkross från herr Cage - och det är dags för en Fatality. En snabb knappkombination senare får vi se ett hängande tarmpaket från en söndertrasad motståndare, medan Johnny Cage illustrerar sina fina (återigen: va, verkligen?) buktalarkunskaper med offrets torso.

Mortal Kombat 11
Det nya och gamla gardet drabbar samman i Mortal Kombat 11 efter att Kronika manipulerat tiden.

Jag skrattar så jag tjuter trots att jag sett det förr. Egentligen är det ju bara smaklöst och morbid humor, och förmodligen ligger det ungefär så fel i tiden som något överhuvudtaget kan göra. Men det skiter jag i. Jag har alltid varit svag för Mortal Kombat-serien och har hängt med ända sedan innan serien ens kom till Super Nintendo i den ökänt supercensurerade versionen, vilken fick Sega att kännas coola och Nintendo som paranoida och överbeskyddande. En stämpel de egentligen först med Switch lyckats tvätta av sig.

Men det ska sägas, serien var rejält på dekis. Jag har skrivit det förr, men det var paradoxalt nog utgivaren Midways konkurs som blev räddningen. Istället för svältbudget och usel utrustning, kunde nya ägaren Warner ge Netherrealm Studios allt de behövde, och för första gången sedan Ultimate Mortal Kombat 3 blev serien sådär riktigt bra igen. Och med Mortal Kombat X blev det ännu lite bättre, och nu med Mortal Kombat 11 märks det verkligen hur skickliga de blivit på sitt hantverk.

Mortal Kombat 11
Nykomlingarna i Mortal Kombat 11 känns inte helt klockrena.

För låt oss börja med det visuella - även om gameplay givetvis är allt och lite till i ett fightingspel - eftersom grafiken trots allt är det första som möter oss när vi startar en match. Orsaken är förstås att det är spektakulärt. Riktigt spektakulärt. Fightingspelen var länge genren som pressade gränserna för vad vi kunde vänta oss från spel rent grafiskt med titlar som Virtua Fighter 2, Soul Calibur och Dead or Alive 3. Idag är det snarare motsatsen och grafik i fightingspel är påfallande ofta av budgetkaraktär, även när det kommer till giganter som Street Fighter V och Soul Calibur VI.

Därför känns det så befriande att lira med vännerna och höra drömska suckar och imponerade utrop. Spontaniteter som "Men såg ni!!?!" och "Ohhh, kolla!", hörs mest hela tiden under den första timmen. Det är verkligen sanslöst läckert i allt från karaktärsmodeller till texturer, bakgrunder och faktiskt även animationer. Just sistnämnda är något som sällan blir sådär övermåttans lyckat i västerländska spel, och ofta är något som stryker på foten när detaljrikedomen skruvas upp.

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Allt detta gör förstås att spelets halvt patenterade och en smula ofattbara mängd övervåld, stundtals nästan känns i maggropen. De blytunga smällarna som krossar inre organ likt överfyllda vattenballonger samt pulveriserar skelett som om vore det utbrunna tändstickor, har helt enkelt aldrig varit brutalare än här, och det klär Mortal Kombat 11. En gimmick som egentligen inte påverkar fightingen, absolut, men likafullt en unik touch som Netherrealm Studios lyckas göra något nytt av varje gång det är dags för ännu en del i denna anrika serie.

Mortal Kombat 11
Mortal Kombat 11
Mortal Kombat 11