Svenska
Gamereactor
recensioner
Anno 1800

Anno 1800

Att upprätthålla relationer och samtidigt försöka expandera ett helt nytt samhälle är ingen enkel uppgift, men vi har försökt i Anno 1800...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Jag tror jag har sagt det förut, säkerligen vid flera olika sammanhang också, strategispel har länge varit en av mina absoluta favoritgenrer. Det fanns en period i mitt yngre liv då jag inte gjorde något annat än att spela gamla Westwood-spel och käkade makaroner och även om genren idag inte är lika blomstrande som då kommer det faktiskt en och annan pärla. Anno 1800 är precis det, en liten strategipärla som du inte bör missa.

Jag ska villigt erkänna att jag faktiskt aldrig spelade Anno 2205 som släpptes för några år sedan, jag kan alltså inte riktigt kommentera på vilka försämringar eller förbättringar som Blue Byte har gjort mellan spelen. Jag har dock spelat Anno 2070 och på många sätt är det lätt att känna igen sig i 1800, på många andra känns allting väldigt nytt - och jag gillar det.

Inför den här recensionen fokuserade jag mestadels på spelets kampanjläge (som jag ska berätta om alldeles strax) och experimenterade inte jättemycket i sandlådeläget alls. Jag tycker mig dock ha tillräcklig koll på spelets mest fundamentala byggstenar vid det här laget och ser fram emot att fortsätta utforska olika scenarion under kommande månader.

Anno 1800
Det är mycket att hålla koll på i Anno 1800, men lyckligtvis är menyerna faktiskt riktigt bra.
Detta är en annons:

Själva kampanjen är egentligen en förtäckt jättestor genomgång där nykomlingar får lära sig grunderna och veteranerna kan bekanta sig med nyheter. Det är det perfekta sättet att komma in alla detaljer som faktiskt dikterar hur Anno 1800 ska spelas och samtidigt lära sig att undvika att göra vissa misstag när det väl börjar bli dags att ge sig ut i onlinevärlden för att skapa relationer med riktiga människor. Det känns till en början som att spelet verkligen försöker lära mig grunderna på ett långsamt och pedagogiskt sätt men när jag väl börjar första vad som är viktigt blir det uppenbart att vissa delar (som är riktigt viktiga, som byteshandel) förklaras dåligt eller inte alls. Det gör Anno 1800 till ett mycket svårare spel än vad det egentligen hade behövt vara och kan mycket väl skrämma bort spelare som försöker ge genren en chans. Det är dock en matig kampanj som spänner från de första vacklande stegen för en ny koloni till ett pulserande metropol proppat med människor.

Kampanjen har faktiskt en berättelse också, även om den inte gör särskilt mycket nytt fungerar den tillräckligt väl för att driva händelserna framåt. Ett gäng olika karaktärer dyker upp och har faktiskt till och med röstskådespelare som gör ett hyfsat jobb med att ge klichéerna någon form av liv. Det är inte nyskapande eller briljant utfört, men det är tillräckligt för att få kampanjen att kännas levande och engagerande. När kolonin har växt till sig låses även möjligheten att bege sig ut på expeditioner upp vilket blir till sköna avbrott i alla andra vanliga sysslor. Här presenteras en liten berättelse per text där du som spelare måste göra vissa val för att påverka utgången på uppdragen.

Själva grunden i Anno 1800 handlar alltså om att gradvis bygga och expandera sitt samhälle samtidigt som den ekonomiska tillväxten måste vara god och folkets krav ska tillgodoses. Det gäller att producera tillräckligt med material för att kunna få staden att fortsätta växa men samtidigt se till att det finns produkter som tvål, bröd, fisk eller öl att exportera till närliggande öar. Det är en ständig balansgång och prioritetsordning som behöver bemästras och ibland krävs det att man helt tänker om för att snabbt åtgärda något som gör att produktion eller export inte fungerar som det ska. Det är komplexa system och i slutändan måste du bemästra produktionen och byteshandeln för att verkligen lyckas. Vårda rätt relationer, prioritera korrekt och gör inga förhastade beslut, det är mycket svårare än vad det låter men samtidigt beroendeframkallande.

Anno 1800
Det råder inga tvivel om att det här är ett supersnyggt spel, fullproppat med detaljer.
Detta är en annons:

Anno 1800 är supersnyggt, oavsett om du har zoomat in helt eller överblickar landskapet är det proppat med härlig design och massor av detaljer. Träden svajar i vinden och ekipagen med bomull springer längs grusvägarna för att leverera så snabbt som möjligt. Tillsammans med grafiken har Blue Byte även lyckats pula in ett menysystem som faktiskt gör ett riktigt bra jobb med att hålla det mesta tydligt och som gör det betydligt lättare för mig att organisera saker snabbt. Även musikspåren håller hög standard och det är lätt att sitta och småpilla med sina grisfarmar samtidigt som en vacker melodi spelas och helt och hållet glömma bort begreppet tid. Anno 1800 är en fröjd audiovisuellt, helt enkelt.

Gillar du att bygga städer? Att detaljstyra produktioner och tillverkningskedjor? Gillar du män i papiljottperuker eller damer i korsettklänning? Då är Anno 1800 helt klart något för dig att ta en närmare titt på. Den 20 timmar långa kampanjen underhåller rakt igenom och skapar ett direkt sug efter att djupdyka ännu mer i den beroendeframkallande spelbarheten och att möta andra spelare online är lika spännande som det är läskigt. Det kan vara mycket att ta i för den nya spelaren och jag hade önskat lite bättre grundförklaring på några av spelets system men om du tar dig tiden att bemästra dem blir belöningen direkt uppenbar.

08 Gamereactor Sverige
8 / 10
+
Beroendeframkallande spelbarhet, krispig grafik, smarta menyer, utmanande, proppat med innehåll
-
Lite för hög inlärningskurva för nya spelare, klichéartade karaktärer
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

5
Anno 1800Score

Anno 1800

RECENSION. Skrivet av Kim Orremark

Att upprätthålla relationer och samtidigt försöka expandera ett helt nytt samhälle är ingen enkel uppgift, men vi har försökt i Anno 1800...

1
Anno 1800 kommer till konsoler i mars

Anno 1800 kommer till konsoler i mars

NYHET. Skrivet av Johan Vahlström

Det har varit PC-exklusivt i nära fyra år, men nu är det meddelat att Anno 1800 även kommer till Playstation 5 och Xbox Series X/S. Imperiumbyggaren kommer finnas...

1
GRTV spelar Anno 1800 i ett par timmar

GRTV spelar Anno 1800 i ett par timmar

NYHET. Skrivet av Petter Hegevall

Varje veckodag (och ibland helger, men bara om vi känner oss givmilda och arbetstokiga) sänder vi klockan 16:00 något som sedan 2014 har kallats för Gamereactor Live....

1
GRTV intervjuar teamet bakom Anno 1800

GRTV intervjuar teamet bakom Anno 1800

NYHET. Skrivet av Petter Hegevall

Under ett nyligen avslutat pressevent (som vi på Gamereactor naturligtvis besökte) passade vårt ytterst flitiga Gamereactor TV-team på att ställa en del nyfikna frågor...



Loading next content