Giga Wrecker Alt.

Henric har bekämpat robotar i Pokémon-utvecklarnas dystopiska plattformsspel och satt betyg...

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Tjugo år framåt i tiden har människorna på jorden blivit attackerade. Slaktade av mördarmaskiner utan någon känd bakgrund. Deras invasion av jorden var mer än vad människorna kunde hantera och de tvingades se på medan städerna runtom i världen raserades. Ett par år efter att invasionen ägt rum finns bara ett fåtal överlevare kvar. Däribland en liten flicka vid namn Reika Rekkeiji som efter en lång kamp för överlevnad nu blivit kidnappad av robotarna. Men när allt hopp verkar ute och Reika är döende av hennes skador räddas hon av en forskare som ersätter delar av hennes kropp med mekaniska delar. Ett ingrepp som välsignar henne med kraften att en gång för alla kunna bekämpa robotarna som nu härskar över jorden.

Giga Wrecker Alt.
Designen i Giga Wrecker Alt. väcker inte något spelsug på långa, långa vägar...

Det är en något banal berättelse som Giga Wrecker Alt. målar upp, men den duger ändå när det kommer till att bygga upp universumet. Tankarna går omedelbart till mangan Alita och det krävs inget geni för att se andra tydliga inspirationskällor från manga- och animevärlden. Det är därför synd att universumet som spelet utspelar sig i känns mycket blekt. Designen får mig nästan att vilja spy rakt ut eftersom allt känns så grått och oinspirerat. Dock kan jag uppskatta menyerna och dialogerna som känns härligt retro-inspirerade och snabbt får mig att blicka tillbaka på de gamla goda dagarna med Mega Man och Metroid.

Giga Wrecker Alt. är ett plattformsspel som utspelar sig helt i 2D. Som tidigare nämnt är designen inte grann, och det är inte grafiken i helhet heller. Det kanske största problemet sett till denna aspekt stavas upplösning. Ruinerna och den övriga bakgrunden ser ut att ha genomgått flera storleksförändringar vilket försämrat upplösningen avsevärt och sedan klistrats in med vad som likaväl skulle kunna vara Paint. Detta gäller även delar av själva spelytan, och de enda sakerna jag kan beskriva som dugliga är Reika och fienderna. De ser rent av riktigt bra ut, men samtidigt får omgivningen dem att se vackrare ut än självaste Mona Lisa. Faktum är att redan när jag börjar äventyret får det visuella mig att vilja sluta spela med detsamma. Något som är extremt synd eftersom jag vid det tillfället inte ens hunnit ge det en chans.

Giga Wrecker Alt.
När du väl lärt dig allt om spelet dyker det ofta upp nya saker som tvingar dig att lära dig nya knep.

Lyckligtvis är inte spelet som helhet lika dåligt som grafiken. Inte alls. Med Reikas nya krafter kan hon göra betydligt mer än hon kunde som vanlig människa. Lägligt för oss är att omgivningen är vårt bästa medel för att ta kol på våldsamma robotarna där ute. Reika kan nämligen slå sönder svaga strukturer och på så vis hitta nya vägar för att ta sig igenom den dystopiska platsen som spelet utspelar sig på. Men hon kan inte bara förstöra sin omgivning utan även forma den.

Giga Wrecker Alt.
Giga Wrecker Alt.