Dreams - Early Access

Fråga inte vad Dreams kan göra för dig, fråga dig vad du kan göra i Dreams...

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annons

Det har tagit praktiskt taget hela den här konsolgenerationen för Media Molecule att utveckla Dreams, och då är det inte ens klart, men redan nu kan du köpa det som early access-spel och nu har vi alltså kollat in vad du får för pengarna. Den versionen som finns att köpa nu är fokuserad på möjligheterna att skapa, men Media Molecules egna spel (som alltså utvecklas med samma verktyg som du själv har tillgång till) är inte färdigt än. Så i en märklig vändning är det upp till bevis för alla som hävdar att spelutvecklare är lata och att man själv minsann skulle kunna göra det snabbare.

Sedan barnsben har jag drömt om att få göra mina egna tv-spel, men förutom primitiva projekt i Amiga Basic blev det aldrig något med utvecklardrömmarna. Jag har viss kunskap i enklare programmering som HTML och Excel. Det här nämner jag inte som någon sorts CV - det vore en ganska futtig CV som ingen skulle anställa mig på - utan för att förklara min utgångspunkt. Många gånger har jag funderat på om jag kanske borde lära mig Visual Basic eller Unity eller något liknande, för att kunna börja göra verklighet av mina många idéer. Men verkligheten kom i vägen: det tar för lång tid och innebär ju faktiskt en förbaskad massa slitjobb. Nu är mina drömmar plötsligt fullt rimlig verklighet. Dreams är en oerhört kraftfull spelmotor och kreativt verktyg som i princip låter dig skapa vad som helst. Därmed inte sagt att det är enkelt. Det tar ett tag att komma in i Dreams logik, men det är ändå extremt pedagogiskt och lättanvänt, särskilt med tanke på att det går att styra helt och hållet med en handkontroll.

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annons

På många sätt påminner det om upplägget i Little Big Planet. Du hamnar direkt i din egna hemvärld, som är ett litet spelrum i sig. Redan här kan du börja experimentera och bygga saker, men i övrigt bjuder Dreams på två huvudsakliga val. Antingen kan du börja skapa själv, eller så kan du surfa runt och ta del av vad andra redan har gjort. Även om de flesta förmodligen kommer att mest vilja spela, så går jag in på skapandet först. Detta för att du ska få ett grepp om hur oerhört mycket arbete som ligger bakom det som redan finns här. Om du överhuvudtaget inte bryr dig kan du hoppa till DreamSurfing på nästa sida, men då bör du också vara medveten om att Dreams i sin early access-version troligen inte passar dig just nu.

DreamShaping är egentligen en enda helomfattande funktion som låter dig skapa vad som helst, men för enkelhetens skull går det att välja vad man vill göra. En hel komplett upplevelse är en "Dream", men denna kan bestå av ett antal "scener". I scenerna finner du alla de olika beståndsdelarna: grafik, animation, programmering, musik och ljud. Låt säga att du vill börja med att bygga, låt säga, en tre meters lila cyborg med kanonarm. En bra utgångspunkt är att börja med Dreams standardkropp som sedan kan anpassas hur du vill. Genom att justera proportionerna och dra runt kroppsdelarna kan du åstadkomma en grundläggande pose. Sen använder du antingen handkontrollen eller två Move-kontroller för att börja modellera. Och här börjar genialiteten. Egentligen finns ganska få verktyg, men genom att kombinera dem kommer du långt. Det går förstås att bara stämpla in enkla fysiska former och bygga upp grejer av det, men det går också att rita i 3D med volymer och på så sätt skulptera i spelet precis som om du använde lera. En viktig del här är möjligheten att radera med samma sorts volymer, eller till och med med andra föremål. Så du kan till exempel modellera ett emblem och sedan använda det som en mall för att stämpla ut samma form ur din cyborgs axelplåt. Det finns också smarta funktioner för att spegla det du ritar, vilket är särskilt användbart för att skapa symmetri på en figur. Vill du bygga arkitekturella detaljer kan det vara mer användbart med de olika kalejdoskopfunktionerna. Här kopieras allt du gör upp i ett valfritt antal kopior runt en cirkel, vilket gör det till en barnlek att skapa spiraltrappor eller valvbågar.

Dreams
Dreams bygger på voxelteknik där alla föremål består av tredimensionella pixlar. Dessa kan antingen forma kompakta föremål eller svävande penseldrag som ger modellerna en målad känsla. Allt går förstås att finjustera.

Att skapa en modell är förstås inte allt. Det behövs ju lite färg också. Du kan välja att byta färg direkt på det du målar, men det går också att justera i efterhand. Det går också att ändra material, till exempel om du vill att något ska vara metallglänsande. Du kan också måla utanpå dina modeller, så klart. Även om huvudsyftet i Dreams inte är att vara ett målarverktyg går det i princip att bara modellera en slät vägg och sedan använda den som målarduk. Men allt går sedan också att justera, bit för bit, genom att editera egenskaperna. Du kan sätta fysiska variabler som hur tungt ett föremål är, eller hur hög friktion det har. Dreams fysikmotor är fenomenalt avancerad, men det gäller att ha tungan rätt i mun. Har du gjort något orörligt så kommer det ju att bli svårt att styra det sen.

Efter att du har byggt din modell är det dags för lite animation. Om du har byggt utifrån en standardkropp har du mycket gratis. Här kan man välja allt från gångstil till hur mycket figuren ska svänga med armarna eller om den ska se sig omkring när du vänder på handkontrollen. Men om du bygger något helt annat måste du animera på egen hand - vilket förstås också är fullt möjligt. Det finns enkla verktyg för att lägga upp en tidslinje. På den kan du sedan definiera keyframes. Låt säga att du vill att din cyborg lyfter på armen och siktar. Du kan göra det hur noggrant eller hur enkelt du vill, men du flyttar bara kroppsdelarna som du vill ha dem och tar en "stillbild" av hur det ser ut. Du kan sedan låta animationen interpoleras mellan två lägen, eller så kan du göra en stop-motion-effekt utan mellansteg. Vill du göra det mer komplext kan du sedan, till exempel, modellera en axelkanon som har ett ihopfällt läge och ett utfällt, där delarna sätts ihop av gångjärn eller bultar, och där du har gjort en animation som byter mellan dessa lägen.

Nästa steg är att programmera, och här kommer du att ha användning av lite grundläggande logiskt tänkande. Allt handlar om att välja den funktion man vill ha, koppla den till något och sedan koppla invärden och utvärden till funktionen. Låt säga att du vill att din cyborg ska skjuta när du trycker på R1. Först behöver du en skaparfunktion, som genererar nya föremål från en viss punkt, lämpligtvis placerad i kanonarmen. Sedan väljer du handkontrollsfunktionen och kopplar en sladd från R1-knappen till skaparfunktionen. Svårare än så är det inte, men man inser snabbt att det behövs mer finlir. Du vill ju kanske inte att man ska kunna skjuta hur snabbt som helst, eller så kanske du bara har ett visst antal skott. Allt detta går att bygga upp med funktioner. Det här kan vara den knivigaste biten i Dreams, men det går snabbt att börja få grepp om hur spelet "tänker". Du kan också snabbt hoppa in och testa funktioner och ha alla diagnostikfönster öppna så du ser direkt hur funktioner lyser upp utifrån vad du trycker på. Härnäst kanske det är lämpligt att definiera att projektilen, låt säga ett päron, färdas i en viss hastighet och orsakar en viss mängd skada på allt som definieras som "fiender" om de kolliderar. Och så vidare.

Dreams
Ljussättning är förstås viktigt för att skapa rätt känsla. Du kan justera den omgivande ljusstyrkan och flytta runt solen på himlen, eller helt enkelt stänga av allt och låta objekten du skapar lysa upp omgivningen.

Jag anser mig vara ett rätt hyfsad amatörtecknare, så även om man behöver tänka i tre dimensioner här har jag åtminstone ett hum om vad jag sysslar med. Det kan jag inte hävda när det gäller musik. Men musikverktygen är, så vitt jag kan se, tämligen kompletta. Du kan lägga upp sequencer-spår och sedan lägga in valfritt antal instrument i dem. Precis som med allt annat i Dreams kan du justera egenskaper för varje instrument för sig, till exempel om det ska transponeras eller om volymen ska ändras. Men du kan också spela in musik i realtid där handkontrollen används som keyboard. Här är jag alltså fullständigt borta, men om du kan dina skalor kan du definitivt skapa musik här. Det går att lägga på effekter i realtid medan du spelar eller så kan du bara sätta ut noterna. Varje sektion kan sedan förstås kopieras upp, om du vill ha en basgång som repeteras under hela slingan.

Dreams
Dreams
DreamsDreamsDreamsDreams