Rage 2

Rage 2

Kim har tillbringat massor med tid i Avalanches postapokalyptiska värld proppad med färger och tuppkammar och berättar om det i vår recension...

När Rage släpptes för snart åtta sedan blev det något av en vattendelare, även om betygen generellt var bra var det många som menade på att spelet kanske var något underutvecklat och spretigt, men proppat med härligt skjutande och en häftig (och jämnbrun) spelvärld. När uppföljaren skulle planeras blev det svenska spelhuset Avalanche Studios som skulle utveckla och med Mad Max-spelet i bakfickan kändes det på förhand som en given matchning. Vad är då skillnaden på Rage 2, nu åtta år senare? Egentligen inte mycket alls, bortsett från den skrikrosa färgpaletten.

30 år efter händelserna i det första spelet ska jag, iklädd rollen som Walker, som är en så kallad Ranger, sätta stopp för genomelaka Authority som med den robotmodifierade General Cross i spetsen gör allt i sin makt för att ta kontroll över det som finns kvar av världen. Efter att ha fått bestämma kön på Walker kastas jag rakt ut i spelvärlden för att skapa allianser, samla vapen och skjuta mutanter. Lägg därtill en del bilburna strider så har du egentligen en perfekt mix av Doom, Just Cause och Mad Max, något som på pappret låter som det mest ultimata actionspelet någonsin. Upplägget, storyn och själva spelvärlden i Rage 2 är ingenting nyskapande direkt, men det går snabbt att komma in i och visst borde som sagt Avalanche Studios och id Software vara en perfekt kombination?

Rage 2
Rage 2 är snyggt och innehåller trevlig miljövariation.

Själva berättelsen i Rage 2 fungerar mest som en anledning att få kuta omkring och spotta bly i allt och alla som rör sig. General Cross som skurk är ofantlig tråkig och enfaldig och även om jag konstant får möta karaktärer som till en början verkar vara intressanta och ha säregna personligheter utvecklas ingen ordentligt. De olika städerna som går att besöka innehåller också sidokaraktärer som går att prata med där egentligen ingen har något intressant att säga och ett par timmar in har jag slutat bry mig helt och hållet. Det är upplagt som att karaktärerna ska vara intressanta men det lyckas aldrig riktigt. Det är synd, samtidigt som jag också förstår att berättandet förmodligen inte varit det viktiga under utvecklingen. Det märkligaste med det är dock hur själva kampanjen är strukturerad och över innan den ens har börjat.

Det finns tre stycken huvudpersoner som fungerar som uppdragsgivare; Marshall, Loosum och Kvasir och det är genom dem som själva storyn utspelar sig. Kampanjen innehåller endast en handfull uppdrag totalt och själva mittdelen består av att utföra sidoaktiviteter i spelvärlden för att öka deras nivåer. Det här är rutten design, rakt igenom. Den strukturen är endast till för att förlänga speltiden i kampanjen och det i sig kanske inte är något ovanligt, men det blir smärtsamt tydligt här. Det kampanjuppdragen som finns är dock, med ett par undantag roliga, och det är merparten av sidouppdragen också, men som helhet känns upplevelsen märkligt utfylld, substanslös och som sagt, riktigt kort.

Förutom den smärtsamt korta kampanjen är spelvärlden proppad med olika aktiviteter att utföra, saker som att rensa ur fiendeläger, leta rätt på försvunna rangers, slåss mot minibossar och delta i biltävlingar. Det blir snabbt tradigt, och även om själva striderna är roliga (mer om det strax), har jag svårt att motivera mig att verkligen göra allt på kartan när jag har nått sluttexterna efter kampanjen. Det känns också som att själva fordonsdelen är kraftigt underanvänd, visst kan det vara kull att decimera en konvoj i Mad Max-stil för första gången och de olika bilarna som finns att tillgå går att bestyckas med olika vapen, men så snart jag låser upp gyrokoptern och snabbt kan flyga mellan destinationer undviker jag bilåkandet helt och hållet av den enkla anledningen att det mest känns som dryga transportsträckor.

Rage 2
Att experimentera med olika vapen är helt klart den största behållningen med spelet.

Något som däremot fungerar otroligt väl är spelets vapen. Här snackar vi istället om fantastisk design och som kontrast till storyn, något som det faktiskt har lagts mycket tid på. Det finns en sprudlande kreativitet i varenda vapen och med ett väl utbyggt uppgraderingssystem där jag får skräddarsy hur olika vapen ska fungera finns det massor att experimentera med. Här finns det flesta typer av vapen som du kan förvänta dig, pistoler, automatgevär och raketstrutar, men även lite mer annorlunda varianter. En av mina favoriter är en revolver som skjuter iväg små bomber som fastnar på fiender som jag sen kan detonera genom en knäppning med fingrarna vilket sätter eld på den stackaren på andra sidan av mitt sikte. Nästan alla vapen gör åtminstone två olika saker och den absolut största behållningen med Rage 2 är att experimentera sig fram och hitta på nya sätt att avverka fiendefloran.

En intressant aspekt med just vapenhanteringen är att du måste utforska världen och hitta olika vapen på eget bevåg. Det finns alltså ingen riktig ordning på vilket vapen du har tillgång till under vilken del av spelet. Du skulle alltså egentligen kunna klara spelet och se eftertexterna utan att ha hittat alla vapen, vilket är någonting jag inte skulle rekommendera eftersom just vapen är vad som gör spelet roligt. Vapen hittas i behållare som bara du kan öppna och med varje ny krutpåk kommer också en liten tutorial som beskriver hur du använder det, detsamma gäller de olika förmågorna du kan låsa upp också. Som ett komplement till skjutandet kan Walker också få tillgång till flertalet olika specialförmågor som skänker en till nivå till spelets strider.

Det är saker som dubbelhopp, en tillfällig barriär som kan användas som skydd och en hoppattack som skickar fiender flygande. Wingsticken (den där livsfarliga boomerangen) är också tillbaka och är precis lika dödlig som i det förra spelet. Allt det tillsammans med de väldesignade puffrorna gör Rage 2 till en otroligt rolig sandlåda att bara göra galna saker i, åtminstone i början. Alla vapen och förmågor går att uppgradera in i absurdum men själva innehållet i spelet räcker inte till för att det ska finnas någon riktig mening med det. När kampanjen är slut för mig efter ungefär sex timmar finns det såklart aktiviteter kvar på kartan och massor av uppgraderingar att låsa upp, men jag har svårt att hitta motivationen för att faktiskt göra det.

Rage 2
Tyvärr är fordonsdelarna något underanvända, vilket är trist då det är roligt att vräka omkring.

Det råder det väl inga tvivel om att Rage 2 är underbart rent grafiskt. Färgarbetet, ljussättning och detalrikedomen i själva spelvärlden gifter sig på helt underbara sätt. De olika regionerna på kartan är distinkt olika och jag gillar verkligen blandningen av ökenlandskap, träskmark och de industriella, avskalade, inomhusmiljöerna. Effektarbetet med exempelvis explosioner gör också att jag blir sådär barnslig glad varje gång någonting exploderar framför mig. Det är snyggt, stilfullt och rockar en stil som är lätt att gilla. Jag har däremot haft en del problem med PC-versionen i form av buggar och regelrätta krascher. Vid flertalet tillfällen har ljudet helt försvunnit i konversationer, karaktären jag integrerar med rör fortfarande på munnen, undertexterna syns men rösten hörs inte.

Jag har också behövt starta om spelet för mina uppdrag helt och hållet har slutat fungera. Under recensionstiden har jag fått en patch, men jag kan inte säga om den har åtgärdat problemen eftersom jag då redan var färdig med kampanjen. Övrigt verkar PC-versionen vara väloptimerad och jag har inga problem med att köra på ultrainställningen på både min stationära PC med ett 2080 Ti-kort eller på min Asus Zephyrus S från förra året. Ljudmässigt är det också klart godkänt, röstskådespelarna fungerar, även om karaktärerna i sig är tämligen ointressanta och vapenljuden är bra. Det låter som att det mesta faktiskt har riktig tyngd i sig och att fylla en mutantslusk med bly från hagelbrakaren är tillfredsställande tack vare feedbacken från ljudet.

Rage 2
Att sätta eld på mutanter är alltid kul, i alla fall i korta stunder.

Det är lätt att starta upp Rage 2 och göra det inledande uppdraget och sen utforska världen och känna att det är riktigt skoj. Att förflytta sig, sikta, hoppa, skjuta och köra bil känns bra med tight spelkontroll och fantastisk roliga vapen. Men, ju mer du spelar desto mer uppenbart blir det att det saknas riktig substans. Kampanjen är smärtsamt kort och saknar helt någon sort tillfredsställelse att klara och det går förvånansvärt snabbt att tröttna på sidoaktiviteterna. Rage 2 är egentligen bara att gå från strid till strid och försöka använda de olika verktygen på kreativa sätt, och det kan vara riktigt kul, men på många sätt känns det framstressat och som att innehållet inte riktigt matchar möjligheterna.

Rage 2 är det där största och mest färgglada paketet som ligger under granen på julafton som sen innehåller en mindre låda med ett par fina sockor i. Det är bra, men kanske inte vad det såg ut att vara. Det är roligt, framförallt själva spelbarheten och från stund till stund är det riktigt kul att bara rensa fiendeläger och experimentera med de olika vapentyperna. Det blir också repetitivt snabbt och ska nog allra helst spelas i korta doser.

6 / 10
+
Väldesignade och roliga vapen, kreativ spelbarhet, tight spelkontroll, sprudlande grafik