Shakedown Hawaii

Shakedown: Hawaii

Petter har tillbringat helgen med en eldkastare i nävarna. Här kommer Gamereactors recension av Vblanks hett efterlängtade GTA-klon

Det är inte lätt att bli gammal. Det har före detta super-VD:n (som enbart kallas "The CEO") som Vblanks hett efterlängtade actionspektakel fått erfara när äventyret drar igång. Hans en gång blomstrande affärsmodell är numer på utdöende. Ingen hyr hans videokassetter längre, ingen köper saker i fysiska butiker och överallt stöter han på problem som förvärras av hans bristande förståelse för modern teknologi. Men The CEO misströstar inte särskilt länge. Istället beordrar han sin misslyckade diskjockey till son (aspirerande wannabe-gangster) och sin högra hand Al att hjälpa honom bygga ett företagsimperium större och mäktigare än någon hade kunnat föreställa sig. Och där tar Shakedown: Hawaii sin början. Avstampet är en urskön parodi på Grand Theft Auto, pricksäkert rolig satir på vår samtid och lyckas på samma gång hylla en svunnen tid där spel var enklare, mer välfyllda av renodlad spelglädje.

Och det är väl lite så jag skulle vilja sammanfatta Shakedown: Hawaii efter att ha tillbringat helgen med Vblank Entertainments pixelproppade äventyr. Det är tillräckligt komplicerat och avancerat för att hela tiden hålla mig utmanad och underhållen trots att det blandar spelmekanik från Metal Slug med perspektivet och upplägget från det allra första GTA-spelet. Mixen är underbar. Och även om det finns småsaker att gnälla över gällande det inbyggda systemet för hur spelets ekonomi fungerar, är det faktiskt ingenting jag kommer att pyssla med. För jag älskar det här.

Shakedown HawaiiShakedown Hawaii
Grafiken är av 16-bitstyp och är sådär färgstarkt underbar och genommysig.

I Shakedown: Hawaii handlar det som i många "open world"-spel av GTA-typen inte bara om att skjuta folk, dänga lejda hejdukar och stjäla pengar. En stor del av spelsystemet kretsar kring att verkligen bygga upp ett imperium och detta innebär att man som aspirerande gangsterboss måste skaka loss pengar för att kunna investera dem i bland annat fastigheter och företag. Här har Vblank verkligen tagit i från tårna då det finns hundratals olika hus, tomter samt företag att köpa upp. Företag som sedan naturligtvis genererar vinst och tillåter spelaren att expandera. I början handlar mycket om så kallade "shakedowns" där det krävs att man som spelare skrämmer butiks och restaurang-ägare att betala för det "beskydd" som man erbjuder. Detta görs på mängder av olika sätt (allt från att spola ned för mycket toapapper i en butiksägares toalett vilket får hans avloppsrör att explodera, till att brassa eldkastare på kläderna inuti en jeansbutik) och bidrar till massor av komiskt strålande variation. Så snart som en viss förmögenhet byggts upp går det att spendera kosingen på mängder av olika saker och även om det kan vara lockande att köpa turkosa Miami Vice-kostymer, örhängen och skor, är det trots allt (precis som i verkligheten) alltid klokast att stoppa ned sluringen i fastigheter.

Mot slutet av Shakedown: Hawaii blir det inbyggda ekonomisystemet en smula poänglöst eftersom man då sitter på tillräckligt mycket pengar för att köpa upp allt som finns tillgängligt på ön och sedan uppgradera rubbet till maxtaket nåtts, men det spelar ingen roll. Det ger samtidigt en känsla av maximal belöning eftersom man faktiskt skrapat ihop alla dessa pengar på helt egen hand. Genom att vara genuint otrevlig.

Shakedown HawaiiShakedown Hawaii
Här springer du fritt, gör vad du vill. Helt och hållet... Friheten är fantastisk.

Actionpartierna i Shakedown: Hawaii är strålande. Vapnen (det finns mängder här) är välgjorda och varierade och de förstörbara omgivningarna gör att ingen eldstrid är den andra lik. Spelvärlden är stor, innehåller städer, skogar, djungler, hav och allt där i mellan och tack vare möjligheten att sno och manövrera bilar, lastbilar samt båtar är det en ren fröjd att lära känna Vblanks pixelbaserade semesterö.

Jag älskar presentationen och satiren i Shakedown: Hawaii. Humorn är fantastisk, pixelgrafiken superb och musiken fantastisk. Jag är även svag för upplägget, spelmekaniken och karaktärerna. Visst hade det gått göra ännu mer med ekonomisystemet och hur det fungerar mot slutet att hantera sitt imperium, men å andra sidan finns det väldigt få spel av den här typen som ens försöker sig på den här typen av upplägg. Om du gillade utvecklarnas förra spel (Retro City Rampage) eller är förtjust i GTA och GTA II - Torde detta vara ett alldeles självklart inköp. Snyggt, djupt, roligt, utmanande, varierat. Shakedown: Hawaii är ett av årets hittills bästa spel.

9 / 10
+
Ursnygg presentation, klockren komik, djupt spelsystem, massor av variation, god utmaning, superläcker grafik, klockren musik, mängder av roliga vapen