Team Sonic Racing

Sonic har åter igen samlat sina färgglada kompisar för att en gång för alla avgöra vem som är den snabbaste bilföraren...

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Nio år har passerat sedan Sumo Digital först lanserade sin konkurrent till Mario Kart. Det blev kanske ingen storsäljare men vi gillade det och kom även att ha oerhört skoj i uppföljaren som släpptes två år senare. Nu, sju år senare, har det äntligen blivit dags att hoppa i förarsätet igen och tävla mot diverse karaktärer från olika äventyr som vi upplevt med Sonic genom åren. Denna gång helt utan övriga spelkaraktärer från Sega.

Tidigare spel i serien har alltid varit svåra. Betydligt svårare än om man jämför med konkurrenter som Mario Kart 8 eller All-Star Fruit Racing, och det slår mig redan i första loppet att Team Sonic Racing inte är något undantag. Jag skulle till och med vilja påstå att det är svårare än någonsin förr och när man dessutom är beroende av att sina lagkamrater presterar bra blir det helt plötsligt ännu svårare. En enkel svårighetsgrad kan du glömma redan nu. Här är det nämligen normal som är det ''lättaste'' alternativet och om du tror att du är bättre än så finns alltid hard och expert att prova på. Med detta sagt ska man inte förvänta sig att Team Sonic Racing kommer bli någon barnlek, för här finns gott om utmaningar och de både frustrerar och underhåller mig.

Föregångaren Sonic & All-Stars Racing Transformed hämtade mycket inspiration från Rares pärla Diddy Kong Racing till Nintendo 64. Spelare var nu inte längre begränsade till att köra på marken utan kunde nu även transformera sitt fordon till en båt eller flygplan. Det var på många sätt och vis ett fräscht koncept som nyanserade en annars ganska så stel kart-genre. Som tidigare nämnt har Sumo Digital även velat skapa en unik känsla när man sätter sig bakom ratten i Team Sonic Racing. För precis som titeln antyder så betyder lagspel allt här. Det kvittar om du susar förbi förare efter förare och kammar hem första platsen. Om dina lagkamrater blir trakasserade av andra förare och rullar in sist i en trasig liten skruttbil är det kört även för dig. För undertecknad älskade jag dock detta koncept då det aldrig går att slappna av, även om man (trots svåra motståndare) ligger först av alla.

Team Sonic Racing
Körkänslan i Team Sonic Racing är precis så härlig som vi hade önskat oss.

När lagspel marknadsförts som en så central del av spelet hade det varit trist om det bara var en ytlig aspekt som försökte inbilla spelaren att det gjorde spelet unikt. Lyckligtvis är så inte fallet. Istället finns det många sätt att samarbeta på och det främsta är att hålla sig nära sina kamrater. Genom att köra i en lagkamrats spår kan du bygga upp fart för att sedan lämna spåret och ge dig själv en boost som skjuter fram dig en rejäl bit. Därtill är det möjligt att skänka vapen som man inte har någon nytta av till sina kamrater som har bättre nytta av det och kan sänka någon gemensam fiende. Allt handlar om samarbete och ju fler samarbetshandlingar ni utför, desto mer bygger du och dina lagkamrater upp er gemensamma kraftmätare. Denna kan vid maximal nivå utlösa en turbofart åt er alla och som dessutom gör er immuna mot andra hot. Den kan nästan liknas med Bullet Bill i Mario Kart 8, minus självstyrningen.

Självklart kommer Team Sonic Racing även med en härlig kampanj, kallad Team Adventure, att sätta tänderna i. En mycket suspekt mårdhund vid namn Dodon Pa (med en urläcker mustasch som skulle få självaste Dr. Eggman att bli svartsjuk) har bjudit in Sonic och några av hans vänner att delta i ett Grand Prix som ska överträffa allt de någonsin varit med om tidigare. Dessutom erbjuds Sonic chilikorv vilket gör att han helt enkelt inte kan tacka nej, även om det luktar skumt på långa vägar. Kampanjen är uppdelad i sju kapitel som utspelar sig på en spelkarta i stil med Super Mario World där man måste bocka av vissa lopp för att kunna ta del av nya. Det räcker inte heller med att klara dem, utan varje lopp har särskilda mål att uppfylla vilket sedan belönar spelaren med stjärnor. Dessa stjärnor fungerar i sin tur som en valuta för att kunna avancera och med en hög svårighetsgrad kan du bereda dig på en rejäl utmaning även i den vanliga svårighetsgraden.

Team Sonic Racing
Att offra och ta emot vapen förblir en viktig aspekt för att hela laget ska knipa en hög placering.

Eftersom Sumo Digital gjort sig av med karaktärer som Ryu, Nights, Ryo Hazuki, Amigo och andra karaktärer från Sega har fokuset på Sonics värld blivit allt mer större. Därmed har även vapensystemet förändrats radikalt och baseras numera på varelserna wisps från Sonic Colours. De som gått miste om det spelet kommer därför känna sig något förvirrade och förstå noll när en indigoblå figur dyker upp i vapenrutan. De vapen som finns till hands är dock inte jättemånga och i menyn finns en guide att kika på om man känner att det är nödvändigt. Det kan för många kännas trist med så anonyma vapentyper men personligen kunde jag uppskatta dem som fanservice, och med tanke på att de varit återkommande figurer i de senaste spelen känns det mer än rimligt.

Team Sonic Racing
Team Sonic Racing