Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
recensioner
A Plague Tale: Innocence

A Plague Tale: Innocence

Om inte pestsmittade råttor blir din undergång, finns risken att inkvisitionen blir det. Vem sade att det var bättre förr? Vi har upplevt den franska medeltiden...

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Det här med historia är alltid spännande och egentligen är det lite märkligt att inte fler spel använder sig av det som inspiration. Nåja, de senaste åren har vi åtminstone haft Assassin's Creed i olika eror samt Kingdom Come: Deliverance som lät oss uppleva det medeltida Europa. Nu kommer ytterligare ett historiskt spel, denna gång i franska Asobo Studios regi, en utvecklare som tidigare bara varit känd som förvaltare av familjevänliga spel med populära varumärken. A Plague Tale: Innocence är därför långt ifrån deras första spel, men på flera sätt upplever jag ändå att detta är deras debut som en respekterad spelutvecklare för den breda allmänheten med ett eget äventyr.

Storyn startar ganska traditionellt med att jag introduceras för hur spelkontrollen fungerar, där jag även får träffa den unga protagonisten Amicia de Rune. Upplägget är smart gjort och snart är jag redo för den flykt Amicia inleder med sin bror Hugo. Saker och ting eskalerar snabbt och det tar inte lång tid innan jag måste undvika arga vakter medan jag stressar mig fram genom de labyrintliknande trädgårdarna i de Rune-familjens herrgård. Tempot i äventyret är genomgående perfekt avvägt och det är något Asobo förtjänar beröm för.

Kapitlen i A Plague Tale är lagom långa och det känns hela tiden som att jag tar mig framåt i historien utan att behöva stå still och stampa någonstans. Visst kommer det finnas folk som hade önskat en högre utmaning, men här ligger istället berättelsen i fokus. Utöver några enstaka, märkliga toppar i svårighetsgraden är äventyret tämligen friktionsfritt hela vägen till slutet där det hela tiden var klart vad som skulle göras. Ofta är det traditionell stealth som krävs för att komma framåt, men sista biten blir det som sagt tuffare där den bristfälliga artificiella intelligensen hos fienderna (såhär dumma var de inte ens under medeltiden!) är det kanske största problemet.

A Plague Tale: Innocence
En äldre syster och hennes yngre bror mot en pestdrabbad värld.

Att utmaningen och stealth-bitarna är förhållandevis enkla, gör att storyn hela tiden rullar på framåt och äventyret är minst tio timmar långt, även om jag tappade den exakta räkningen. Under kampanjens gång hann jag besöka ett flertal intressanta platser som slott, städer, slagfält och rustika bondgårdar. Det är som ett slags "best of" av det medeltida Frankrike och längs resan ansluter även andra personer till Amicia och Hugo, varav alla känns välskrivna.

Utmärkta antagonister bidrar också till att hela tiden hålla intresset uppe, och så har vi ju det konstanta hotet av framvällande råttor som attackerar om du kommer för nära. Råttorna reagerar för övrigt på ljus och det är grunden i många av spelets pussel där du allt eftersom låser upp brygder som har olika effekter på råttorna (samt i vissa fall även på datorkontrollerade karaktärer). Det är när du fått möjlighet att kontrollera eld och lura råttorna mot speciella områden som spelet är som allra bäst. Detta koncept växer även när jag senare träffar mer avancerade soldater som kan göra mina förmågor verkningslösa, och tvingar mig därmed att tänka utanför den så kallade lådan för att kombinera de verktyg jag har till hands.

A Plague Tale: Innocence
Den franska medeltiden är väldigt snyggt skildrad.

Storyn känns genomgående väldigt mystisk och inte ens efter att ha sett eftertexterna rulla på skärmen, kan jag med säkerhet säga att jag fattade allt. I synnerhet inte som det tidigt i berättelsen dessutom finns några ganska stygga logiska luckor. Lyckligtvis klarnar det något längre fram i berättelsen, men råttorna och deras beteende ger en fantasykänsla till äventyret som annars känns tämligen ondskefullt, inte minst inkvisitionen som gör allt som står i sin makt att bekämpa syskonparet. Jag vill ändå tillägga att åldern på Amicia, Hugo och deras vänner gör att det ibland finns drag av tonårsdrama i storyn.

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

A Plague Tale: Innocence är ett tämligen linjärt äventyr, även om det finns några små sidospår längs vägen. Dessa gör det mödan värt att utforska lite extra i spelvärlden, och det finns även samlarobjekt, som jag personligen tyvärr inte tyckte tillförde något. Bristen på extrainnehåll och en låg svårighetsgrad gör att jag misstänker att de flesta kommer känna sig rätt klara med äventyret efter en genomspelning.

Även om hotet från råttorna och de onda människorna utgör en spännande fond som driver mig framåt, så är den verkliga stjärnan samspelet mellan Amicia och Hugo. Hugo är så snäll och oförstörd att det känns halvt omöjligt att inte bry sig om honom, och i takt med att fler personer ansluter sig, utökas gruppens färdigheter. Ett bra exempel på det är ett tillskott som kan knocka och rent av döda oförberedda soldater. En annan kan dyrka lås, och det här ger en bra spelmässig variation.

A Plague Tale: Innocence
Eld spelar ofta en nyckelroll i äventyrets pussel.

Striderna är tämligen begränsade och mycket bygger på Amicia och hennes slangbella (som går att uppgradera flera gånger). Oftast skjuter hon stenar, men så småningom får du även möjlighet att nyttja kemiska substanser. För att välja vad du vill göra och med vilken ammunition, använder du en smidig hjulmeny som snabbt låter dig ta fram det som behövs. Men van hand kan du skjuta en soldat med en brygd som hår honom att ta av sig hjälmen och snabbt följa upp det med en sten som slår ut honom.

Amicia kan som sagt även påverka hur råttorna rör sig och att se dem attackera en fiende är en riktigt slafsig historia. Faktum är att hela spelets stämning känns sådär olycksbådande rakt igenom och här tycker jag att teamet gjort ett jättejobb med att levandegöra medeltiden. Dessutom är grafiken snygg, från de helvetiska råttorna till de ondskefulla fienderna - och Grand Inquisitor i synnerhet. Jag vill även slå ett slag för spelets soundtrack som också är riktigt välgjort.

A Plague Tale: Innocence
Detta är en väldigt bra debut för Asobo Studio.

Visst finns det ett och annat område med A Plague Tale: Innocence som hade kunnat vara bättre, men Asobo Studio har ändå lyckats skapa något riktigt imponerande med relativt liten budget. Stämningen är inget mindre än perfektion. Visst hade en högre utmaning varit trevligt, men det här spelet har gjort mig övertygad om att Asobo inom kort kommer betraktas som en respekterad utvecklare som i framtiden inte längre behöver pyssla med konverteringsarbete och liknande.

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera
View comments
08 Gamereactor Sverige
8 / 10
+
Fantastisk stämning, bra story, utsökt design, mycket bra musik, unikt gameplay, bra tempo i berättandet
-
För låg utmaning, dålig artificiell intelligens, initialt oklar handling
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

Loading next content