Total War: Three Kingdoms

Total War: Three Kingdoms

Vår finska kollega (inte Jonas - han är upptagen med bastu, kniv och lakrits) har ägnat sig åt våldsamma jättekrig och slugt diplomatarbete i Total War: Three Kingdoms.

De senaste åren har de väldigt stridsfokuserade Warhammer-liren dominerat totalt, vilket gjort att Total War som serie har tappat en viktig beståndsdel kring krigsföring och att sköta om ett rike... Jag talar förstås om diplomati. Slug och genomtänkt sådan. Three Kingdoms har underbart nog tagit tillbaka detta och samtidigt slängt in hel hög med andra taktiska valmöjligheter och med detta fått till ett riktigt mustigt strategilir.

Total War: Three Kingdoms

Luo Guanzhongs jätteroman "The Romance of Three Kingdoms" med sitt karaktärsfokuserade perspektiv på Kinas historia ligger självklart som inspiration till Three Kingdoms. Han-dynastin har gått åt skogen och nya makttörstiga aspiranter kämpar för att ta plats i auktoritets-vakuumet. Du får möjligheten att förhandla, spionera och/eller lönnmörda dig fram mot den högsta rangen i landet på mer nyanserade sätt än tidigare. Själva grundkonceptet är dock detsamma sedan tidigare på så sätt att du kan samla trupper, ta över städer och små pittoreska byar, forska fram ny teknologi och ta hand om dina närmaste allierade, rivaler och fiender.

Striderna utspelar sig i realtid på helt enorma slagfält där det får visa sig om ditt taktiska förarbete kommit till någon nytta. Stora strider med mustiga soldatpack, upp till tusentals enstaka individer med olika stridspåkar ska göra upp och precis som förr är det ett klassiskt sten-sax-påse-system som avgör huruvida vem som spöar på vem. Exempelvis går spjutsnubbar vinnande mot soldater på hästar, kavalleriet kör över bågskyttar och bågskyttarna får i sin tur fördel mot grabbarna med spjut - och så vidare.

Det nya i Three Kingdoms är de olika spellägena Romance och Record där det förstnämnda ger dina mytomspunna ledare superhjälte-liknande krafter, där bland annat Cao Cao och Lu Bu kan jämföras med hjältarna i Total War: Warhammer. De kan stampa ned tiotal, till och med hundratal av fiendesoldater med lätthet och självklart även duellera mot likasinnade storbödlar från motståndarlaget. Även själva spelkartan får ett ljusare och mer färgsprudlande utseende i Romance-spelläget. Om du däremot är ute efter en mer historisk korrekt spelupplevelse ska du självfallet välja Record då hjältarna inte lika övermäktiga och går oftast tillsammans med en personlig livvaktstrupp istället för att meja ner folkmassor av helt orealistiska mått helt själva. Men oavsett vad du väljer så är två olika spellägena proppade av politiska intriger och underbar såpopera-liknande dramatik i ett dåtidens Kina.

Total War: Three Kingdoms

Det största och mest välkomna tillägget kommer i form av relationer, och inte bara med dina fiender och allierade utan även med dina egna generaler och släktingar. De har alla en egen agenda och om du hjälper dem kan det resultera i livslånga allianser, medan om du inte gör det finns en överhängande risk att ett fullskaligt inbördeskrig bryter ut. Medan de olika karaktärerna runt omkring dig får erfarenhet och blir starkare blir de desto mer betydelsefulla för hur bra det går i strid och ditt rikes stabilitet ökar rätt rejält - framförallt i Romance-läget. De kan också hjälpa dig med att få stridshjälpande prylar så som ännu fler allierade eller olika prydnadssaker som ger ovärderliga buffar till dina krigsgeneraler.

Så, för att hålla din maktlystne furir på din goda sida så bör du ge honom en plats högt upp i ditt rikes hierarki, eller gifta bort honom till någon av dina pampiga släktingar. Men det kan resultera i att någon annan blir förbannad vilket du måste ta itu med förr eller senare. Ett annat härligt tillägg är nyttjandet av spioner som du kan plantera inuti fiendekretsar för att skapa ett riktigt slugt och välplanerat ärkekaos. Helt riskfritt är det inte, för din spion kan bli för hemmastadd hos fienden, så till den grad att han byter sida och börjar slåss för dem istället. Hela vem är vem-scenariet och att alltid behöva titta dig över axeln känns som det största och bästa tillägget till Total War-konceptet.

Total War: Three Kingdoms

En lite störande sak i Three Kingdoms är att själva gränssnittet är ganska så plottrigt och fullchokat. Creative Assembly har varit överambitiösa med hur mycket information som ska visas och resultatet blir snarare att det blir för svårt att ta in alltsammans, speciellt när ett par väldigt små ikoner i kanten av skärmen visar ganska kritisk information. Det är likadant i spelvyn för de taktiska striderna med samma minimala ikoner och en övergripande problematik med placeringen av viktig nyckelinformation - speciellt om du spelar på en stor skärm.

De olika trupptyperna hade också kunnat skilja sig mer till utseendet från långt håll. De har alla sin unika färgsättning men den är ganska otydlig och gör det svårt att skilja dina egna trupper från fiendens. Det kanske är så att Warhammers väldigt varierande slagskämpar har skämt bort mig en smula, men att konstant behöva zooma hela vägen in till plytet på soldaterna är ett ont måste just nu.

Allt som allt är Total War: Three Kingdoms ett välkommet genrebyte sett till de olika Warhammer-spelen vi har fått det senaste. Alla de bra delarna finns fortfarande där att njuta av och när du väl kommer över tröskeln för det överambitiösa gränssnittet går det finfint att mysa ned sig i kinesisk politik och mastiga intriger, dagarna i ända.

8 / 10
+
Djupt diplomati-system, två olika kampanjlägen, rejäla möjligheter till att bygga personliga relationer.