Descenders

Descenders

Efter att ha flugit av sadeln fler gånger än vad vi kan räkna till har vi äntligen lyckats sätta ett betyg på fartfyllda Decenders...

Känslan av att i hög fart cykla nedför ett högt berg är verkligen mäktig i Descenders. Allt ifrån den visuella effekten till det skramlande ljudet som cykeln ger ifrån sig medan farten ökar får en verkligen att bli engagerad under hela loppet. Det räcker dock med ett litet misstag för att allt ska vara kört. En felaktig sväng eller ett för långt hopp räcker för att förlora allt, men när det väl går vägen är belöningen väl värd mödan. Att lyckas med en dubbelvolt följt av snabba kurvor och en loop som med en sanslöst fart får dig att fara förbi mållinjen räcker gott och väl för att få en att fortsätta vilja upptäcka vad nästa nivå har att bjuda på.

Premissen i Descenders är relativt enkel där det handlar om att cykla nedför en hög topp. Konceptet skulle kunna sägas vara en blandning mellan spel som SSX och Trials eller MTX, men medan dessa spel endast fokuserar på alla tricks prioriterar Descenders minst lika mycket farten. Att ha koll på sin cykel är utmanande nog och när nivåer slumpvis genereras skulle det potentiellt kunna vara svårt att förutse nästa hinder, och det är det ibland. Dock saknas det variation i de flesta banor och efter att ha spelat ett par timmar är det tydligt att flera av banorna smälter samman. Vädereffekterna kan däremot vara överraskande och det kan vara knepigt att överkomma de hinder som en storm eller en stenig terräng medför. Det händer även att den nivå som genereras fram saknar en ordentlig väg och kan helt enkelt leda till att man får väja för tusentals träd. Det är hur som helst under dessa stunder som Descenders skiner allra bäst eftersom spelaren själv får ta kontroll över situationen och lista ut hur man ska nå slutet av nivån.

Descenders

Alla spellägen bygger på samma koncept och vare sig du bestämmer dig för att lira kampanjen eller andra spellägen handlar allt om att behålla en hög fart genom hela loppet. Ett koncept som ofta känns väldigt tillfredsställande, men miljön runt omkring ens cykel hade kunnat behöva lite extra arbete.

Karriären består av fyra olika områden där varje område erbjuder sina specifika nivåer. Det hela liknar ett uppgraderingsträd där man får välja vilken bana man vill tackla härnäst. Dessa banors upplägg varierar i form av branthet, kurvor och stunts och från stund till stund dyker det även upp en lite mer annorlunda nivå. De standardiserade nivåerna känns ofta identiska med varandra men däremot känns specialnivåerna mer varierade och är härliga att bryta av med. Höjdpunkterna är de banor som utspelar sig i förstapersonsperspektiv eftersom de är så utmanande när man försöker sig på att göra snygga stunts. Det är knappast någon hemlighet att vi flög av cykeln flera gånger i detta läge.

Spelets svårighetsgrad blir allt högre när man rör sig från ett område till ett annat. Särskilt när bergnivåerna introduceras. Plötsliga fall, sprickor och trånga passager tvingar spelaren att vara extra uppmärksam på cykelns beteende för att inte falla av den. Den visuella variationen som denna miljö bjuder på känns också välkomnande efter att ha bockat av höglandet och skogarna som känns betydligt mer begränsade vad det gäller denna aspekt. Utöver detta finns dagliga utmaningar att ta del av som utspelar sig på en slumpad bana där spelaren tvingas uppfylla särskilda objektiv.

Descenders

Karriärläget har en hel del att erbjuda men eftersom man bara har ett visst antal liv kan man tvingas spela om alltihop om alla liv förloras. Tyvärr känns inte detta system särskilt bra alls och det var inte sällan som vi hade knapert med extraliv. Genom att utföra objektiv och tricks kan man snabbare tjäna extraliv men det kändes aldrig värt det eftersom det inte gick tillräckligt snabbt och kostade oss flera liv på grund av misslyckade försök. Att försöka ta sig nerför backen utan att tricksa blev snarare mer lönsamt än att försöka få fler liv. Detta system begränsar därför spelarens experimenterande och gör banorna därför tråkigare än vad de kunde vara.

Utöver karriärläget och de dagliga utmaningarna finns det inte mycket annat att göra i Descenders. Det är fullt möjligt att skräddarsy sin cykel och karaktär men alternativen känns ganska så begränsade och med tanke på spelets mediokra grafik är det egentligen svårt att bry sig om hur man ser ut. Det går även att fara omkring i hub-världen som låter en interagera lite grann, men i övrigt är det ganska tomt på aktiviteter. Att inkludera minispel i denna värld hade gjort det så otroligt mycket roligare.

Som denna text redan påpekat är spelets grafik ingen höjdare, och det flyter inte heller på särskilt bra. Grafiken känns bitvis buggig och upplösningen ser grumlig ut på Xbox One X. Presentationen fungerar men för ett spel som precis lämnat early access hade vi hoppats på mer. Bland annat förbättrade konsolfunktioner, klarare grafik och högre bilduppdatering hade verkligen gynnat spelkänslan. Spelets ljudspår är däremot fenomenalt som verkligen bidrar till en härlig känsla och som gör det lite svårare att brista ut i vrede när man dör om och om igen.

I helhet är Descenders hur som helst ett bra spel. Sättet man rör sig på känns mer än bra, samtidigt som spelets kontroller verkligen levererar det som konceptet ämnar att göra. Lägg därtill den stämningsfulla musiken som förbättrar upplevelsen avsevärt. Bandesignen kunde dock ha varit mycket bättre och de tekniska aspekterna hade behövt mer arbete innan spelet lämnat early access-stadiet. Kan man bortse från detta vill vi ändå slå ett slag för Descenders som med högsta sannolikhet lär kasta av dig cykeln fler än en gång.

7 / 10
+
Snabbt att lära sig, ljuvligt ljudspår, härlig spelmekanik