Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
recensioner
Observation

Observation

En rymdstation, massor av problem, ödesdigra konsekvenser och datorsystem. Kim Orremark har recenserat No Codes Observation...

Vi har sett det förut. Ganska många gånger dessutom, i böcker, filmer och spel. Någonting går fel på en rymdstation och det är upp till någon eller några att snabbt som attan komma underfund med hur problemen ska lösas annars väntar en säker dödsdom i den kalla rymden. Personligen älskar jag rymdthrillers. 2001: A Space Odyssey och Interstellar hör till två av mina favoritfilmer, exempelvis. Det är någonting visst att skräck passar utmärkt med den premissen också. Den avskalade ensamheten, tystnaden och isoleringen som rymden ändå erbjuder. Observation försöker inte direkt återuppfinna hjulet här (och är inte ett skräckspel heller), premissen som sådan är hyfsat standard vid det här laget, däremot är utförandet strålande och No Codes täta rymdthriller står sig som en av de starkaste spelupplevelserna jag har haft hittills under 2019, och det är ingen liten bedrift det.

Observation
Berättelsen är urstark, spännande och obehaglig.

För att kasta om alla förväntningar börjar inte spelet med att trä på dig en alldeles för stor rymdkostym och axla rollen som aningslös besättning som ska försöka gå till botten med vad som har hänt. Nej, Observation spelas genom rymdstationens artificiella intelligens S.A.M (Systems, Administrations & Maintenance). Tänk dig att du får vara HAL 9000 så kommer du ganska nära. Interaktionerna som du kan göra är således begränsade av att S.A.M endast kan se genom kameror och en handfull drönare spridda över stationen. Det betyder också att du har tillgång till en mängd olika datasystem som kommer väl till användning för att försöka lista ut vad som har hänt och hur allt ska kunna ställas i ordning. Det enklaste sättet att beskriva Observation är att kalla det för en "walking simultator" (även om den faktiska mängden gång är noll här) blandat med ett mer klassiskt peka-och-klicka-äventyr. Berättelsen som målas upp lyckas redan under den inledande halvtimmen ta ett hårt tag kring mig med sin otroliga atmosfär och jag har svårt att lägga spelet ifrån mig för en endaste sekund. Mycket av upplevelsen med Observation rör just själva storyn och här vill jag vara extremt noga med att inte spoila någonting, därför kommer jag medvetet försöka förklara spelets andra aspekter lite mer svepande, men mycket av Observation handlar om S.A.M och den artificiella datorns relation till astronauten Emma Fisher, som förövrigt spelas av samma skådespelerska som gjorde Amanda Ripley i Alien: Isolation.

Observation
Hela Obesrvation består av minispel i form av gamla datorprogram med helt underbart gammal design.

Genom att flytta kameror och ansluta till olika paneler genom rymdstationens moduler blir min uppgift att lösa diverse problem som uppkommer. En brand ska släckas, olika fästanordningar behöver korrigeras och system behöver startas om. Det görs genom små minispel där utmaningen i sig inte riktigt är pussel utan mer som att försöka lära sig någonting nytt för första gången och sedan använda logik för att få det att fungera. Det är ett system som blir väldigt belönande snabbt och varje gång en ny panel ska öppnas myser jag över att få lägga ögonen på ytterligare ett nytt system att pilla i. Det kan innefatta allt från öka eller sänka reglage, hitta koordinatorer eller öppna olika dörrar. Det skadar inte heller att designen på dessa olika system är kraftigt gammaldags i sin utformning och för tankarna till datorprogram från 90-talet. Om du har spelat Alien: Isolation är det lätt att dra paralleller eftersom delar av teamet hos No Code även var med och utvecklade det spelet. Allt du kan integrera med kommer komplett med statiska ljudeffekter, flimrande skärmar och hummande elektricitet vilket bygger ännu mer atmosfär och känslan av att faktiskt vara ombord på en felande rymdstation.

Förutom att försöka lösa direkta problem har S.A.M även tillgång till rymdstationens andra delar såsom kommunikation och personals livsuppehållande system och genom att kommunicera med Emma där hon ställer frågor som du måste in i systemen och svara på förstärks den där mäktiga känslan av att faktiskt kunna styra informationen på rymdstationen. Lägg där till att röstskådespelarna, arbetet med musik och ljudeffekter håller toppklass och tillsammans med den skitiga designen och estetiken blir Observation ett äventyr som är tämligen unikt. Allt är inte perfekt dock, det finns ett par passager som drar ned tempot, eller snarare flytet, på ett sätt som jag inte riktigt uppskattar och PC-versionen innehåller en hel del enerverande grafiska buggar som clipping och texturer som flimrar. I slutändan är det dock ganska enkelt att bortse från allt det och bara njuta av atmosfären.

Observation
Räkna med att klia dig i huvudet minst ett par gånger under resans gång.

Under de sju timmarna som berättelsen tog för mig satt jag som på nålar hela tiden. Jag kunde knappt lämna datorn för att hämta vatten eftersom jag bara ville fortsätta och se vad som skulle hända härnäst. Som jag skrev i början av texten är Observation den starkaste spelupplevelsen jag har har haft i år, i och med hur det har lämnat avtryck på mig. Sedan eftertexterna rullade förbi på skärmen har jag tänkt på Emma och S.A.M konstant. Observation är ett måste för alla som gillar spel där narrativ står i fokus och där framsteg belönas genom mer berättelse. Atmosfären här är otrolig och gillar du spel som Firewatch, What Remains of Edith Finch, Gone Home och Tacoma lär du älska det Observation också.

Observation
Observation
Observation
08 Gamereactor Sverige
8 / 10
+
Superb atmosfär, fiffiga minispel, bra röstskådespelare, fantastisk ljudbild, spännande berättelse
-
Bitvis långsamt tempo, en del grafiska buggar
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här