Dauntless

Dauntless

Para Fortnite med Monster Hunter och vad får du? Just det, Phoenix Labs hyperpopulära gratistitel proppad med frustande monster redo att slaktas...

Ibland är det befriande med ett spel som inte för en endaste sekund hymlar med vad det försöker göra, var det kommer ifrån samt vilka befintliga titlar som inspirerat dess upplägg och utseende. Dauntless från Phoenix Labs är ett sådant spel. Redan efter en kvart är jag väldigt väl införstådd med att utvecklarna, från start, har blandat två stycken hutlöst populära spel för att skapa en upplevelse som redan attraherat över fyra (!) miljoner spelare. Dauntless är en mix av Capcoms Monster Hunter och Epics hyperpopulära battle royale-shooter Fortnite. Det fungerar som Monster Hunter och ser ut som Fortnite. På pricken. Något som Phoenix Labs aldrig hymlar med.

Dauntless
Monstren och spelvärlden har delats in i fyra olika "element" som alla skiljer sig markant från varandra.

Precis som i Monster Hunter X kretsar allt kring jagande av enorma monster som befolkar den tecknade spelvärlden. Du slår följe med ett gäng kumpaner i Dauntless hub-värld för att sedan ge dig ut i skogarna och leta reda på en av de grandiosa bestarna. Det mesta kretsar kring loot och för att kunna lägga vantarna på den loot som spelet är proppat av, gäller det naturligtvis att slå ihjäl monstren för att sedan kunna nyttja det du blivit belönad med för att "crafta" ny utrustning. Det är okomplicerat och bekant rent strukturellt och förhållandevis enkelt även om monstren ibland kan vara ordentligt seglivade. Det finns mängder och åter mängder av vapen att tillgå och olika monster reagerar såklart olika på olika typer av tillhyggen. Det är även viktigt att bygga ihop kombinationer av attacker och attackmönster vilket, om de utförts på rätt sätt, gör att vapnet börjar blinka och därmed gör extra mycket skada. Alla som någon gång spelat Monster Hunter från Capcom kommer att känna igen sig i varje liten enskild del här, och även fast jag inte är någon Monster Hunter-fanatiker var jag bekväm med hur Dauntless fungerar redan efter tio minuter. Och det är ju såklart viktigt med tanke på att det här spelet är gratis. Free-to-play, precis som Fortnite eller Playerunknown's Battlegrounds.

Att attackera rätt del av monstren på rätt sätt med rätt vapen och rätt attack - utgör själva djupet rent spelmekaniskt här, för bortser vi från det handlar det i stort sett bara om att hoppa genom skogsbryn och hacka sig fram genom att pumpa samma två knappar. Istället finns det ett väl genomfört system här för den som vill bli riktigt vass på att slakta de gigantiska bestarna som befolkar Dauntless spelvärld och att arbeta i lag, på ett effektivt och strategiskt finurligt vis, hjälper såklart också till i jakten på loot. Det går i och för sig alldeles utmärkt att ge sig ut på egen hand, också, och slakta Behemoths enbart genom att stånga sig fram med spelets första vapen och utan att använda specifika typer av attacker men naturligtvis tar det mycket längre tid och kräver mer tragglande av dig som spelare. Denna valfrihet i det spelmekaniska tror jag kommer att vara nyckeln till framgång här för Phoenix Labs, ett smart sätt att bygga djup på som går hand i hand med den härliga känslan av belöning som uppstår när man i lag, utan att ta för mycket skada, slagit ihjäl en av spelets monster,

Dauntless
Dauntless är gratis att ladda hem och gratis att spela men det ser ut som att "pay-2-win" kommer att vara en stor faktor framöver.

Varje jakt på de allra flesta av spelets Behemoths är indelade i fyra olika kategorier, eller "element". Dessa stavas Blaze, Frost, Shock samt Terra och beroende på vilken kategori monstren hör till, ser de olika ut och kräver olika typer av vapen och attacker. I Blaze-elementet slåss man oftast i skållheta ökenmiljöer medan Frost innebär stelfrusna ismiljöer, med monster som passar in i dessa omgivningar.

Rent visuellt ser som sagt Dauntless nästan exakt ut som Fortnite, vilket jag begriper varför Phoenix Labs gjort men samtidigt tycker känns en smula tråkigt. Designen är absolut inte dålig och färgsättningen är strålande men hela grejen med enkel, tecknad grafik i ett free-to-play-spel börjar kännas lite väl förutsägbar och typiskt, om du frågar mig, Samtidigt är det smart av utvecklarna att inte lasta på med mer visuella detaljer med tanke på att Dauntless, särskilt till Playstation 4, envisas med att krypa ned under 20 bilder per sekund i skärmuppdateringshastighet, vilket tillsammans med en hel del buggar och dryga serverbekymmer gör att jag inte riktigt kan berömma den tekniska biten i detta spel. Jag begriper naturligtvis att serverproblemen har med det faktum att fyra miljoner monstersugna gamers kastat sig ut i Dauntless-världen sedan premiären, något som jag inte ens tror att Phoenix Labs hade räknat med i sina vildaste fantasier, men det är åndå tråkigt att tvingas vänta långa stunder för att sedan bli utslängd från den server där man precis inlett en ny monsterjakt.

Dauntless
Grafiken ser hutlöst mycket ut som Epic Games überpopulära actionparty.

Det finns en del bekymmer i hur spelets inbyggda ekonomisystem fungerar, också. Tyvärr. Något som jag inte har något som helst överseende med, tyvärr. Guld, orbs, ikoner, annan valuta och andra symboler förvirrar och presentationen känns inte särskilt tydlig här med tanke på hur många olika sätt det finns att tjäna "pengar" på, och hur spelet olika valutor kan nyttjas.

Minus dessa problem är Dauntless dock ett roligt gratisalternativ till det suveräna Monster Hunter X. Det är djupare än de flesta andra gratisspel, relativt läckert att kika på och innehåller ett närstrids-spelsystem som belönar och uppmuntrar till träning och byggande av attack-strategier. Resurshanteringen borde Phoenix slipa lite mer på tillsammans med den tekniska biten men som co op-spel för det som ledsnat på att skjuta skallen av varandra i Fortnite är detta ett trevligt alternativ.

7 / 10
+
Påminner extremt mycket om Monster Hunter, djupt spelsystem för att vara en gratistitel, härlig monsterdesign, trevliga närstrider