Void Bastards

Void Bastards

Blue Manchu Games rymdäventyr bjuder på grafisk charm och underhåller under korta stunder. Men missar att sikta mot de mest avlägsna och imponerande stjärnorna...

Blue Manchu Games Void Bastards är ett sci-fi-doftande förstapersonsäventyr som tar oss till det ruffigt vilda området av galaxen kallat Saregasso Nebula. Denna lilla astrologiska avkrok är dock ingen viktlös månpromenad på ostliknande underlag. Åh, nej. Utan en upp och nedvänd tillvaro där trilskna mutanter burat in dess inneboende och nu håller dem som fångar. Trött på det nya status quo blir det upp till oss som spelare (självfallet i skorna på dessa ockuperade) att göra vårt bästa av situationen. Vilket börjar med att hoppa från Enterprise till Enterprise i jakt på mat, bränsle, reservdelar och ammunition, medan man konstant undviker fientliga mutanter och annat som helst ser att vi återgår till underkastelse.

Historien som här berättas, görs så genom en härligt retroflörtande serietidning. Den ger oss hintar om vad som finns i nästa rum, vilka komponenter vi behöver eller rätt och slätt - uppdragets mål. Och detta görs, rent visuellt, genom att kasta upp svävande text framför oss. Tyvärr gäller inte detta för allt ljud i spelet, något som vi hade ansett hade varit ett häftigt sätt att leverera ljudmässiga hintar på.

Det första som slår mig är hur läckert Void Bastards är på ytan. Det är rätt ut sagt vackert och medan det i mångt och mycket påminner om det, vid det här laget, näst intill kultklassade Borderlands, är en jämförelse inte helt rättvis. För Void Basterds är skarpare än det sistnämnda och även om cell-shade-inspirerad grafik har sin charm, är detta gjort på sprites snarare än 3D-modeller och polygoner. Vilket ger ett resultat som inte säkert är möjligt att efterlikna helt och hållet om man hade valt att skulptera i dimensionen bortom den tvådimensionella. Nå, vidare.

Void Bastards
Spelets starka sida är dess charm, men faller lite på spelmekaniken och upplägget.

Som tidigare antytt så är det på skeppen det händer. Dessa är, till en början, uppbyggda på olika sätt. Varje skepp består av olika moduler, som både varierar från skepp till skepp men också från klass till klass (olika skepp har olika klasser). Olika uppsättningar och placeringar av både lådor med värdefulla prylar, till faror såsom olja, eld, rök, mutanter, stativmonterade maskingevär och radioaktivt spill ser olika ut för varje skepp och därför är inte ena uppdraget det andra likt. Något som såklart är plus i kanten. Olika skepp har olika resurser och erbjuder även olika tjänster; de mer luxuösa innehåller mer mat, medan andra är specialiserade på förband, mer tätt detaljerade kartor eller genmodifiering.

Void Bastards
Medelst rymdpuffror gäller det att slå tillbaka det utomjordiska hoten.

Och just genmodifiering har en del att göra med hur vår karaktär är uppbyggd och beter sig. För vad gäller egenskaper, har våra karaktärer en del att välja mellan. Från sådant som är mer eller mindre bra att ha, som tunnelseende eller förmågan att läsa kartan bättre, till rent värdelösa (men hysteriskt roliga) som egenheten att vråla århundradets vårskrik varje gång man plockar upp ett vapen. Dessa (och många fler) kan du som sagt växla mellan vid ovannämnda genmodifiering.

Just vapen är något som du kommer låsa upp och upptäcka mer av ju mer du spelar och ju mer material du hittar. Samla tillräckligt och du kommer kunna lägga vantarna på (läs: bygga) en manick som, först kan fånga och sen teleportera allehanda varelser. Eller en tyst rackare som skjuter radioaktiv död omkring sig. Föredrar du hellre skenmanövrar eller rökridåer? Då kanske avledande mekaniska katter vara något? Det sorgliga här är att de dock exploderar då de slutat fungera. Sen finns det ett urval av sköldar och andra tillhyggen passande för att mota bort alienpatrasket. Summa summarum är vapenvariationen väl godkänd och då chansen till att springa på ammunition av olika slag kan öka om du låser upp visa skeppsmoduler, krävs det lite planering i vilken riktning du tar nästa steg. Vilket i sin tur ger en viss tillfredsställelse, då alla vapen inte är lika effektiva och du lyckas hitta ett pack värdefulla patroner.

Void Bastards
Uppgradering är nödvändigt och enkelt, men blir i långa loppet långtråkigt.

Dessa patroner gäller det att hushålla med. Även fast du, när du dör, får ett litet paket med ammunition till de vapen du bär, är mängden du plockar åt dig är inte enorm. Och då fienderna bitvis är rätt utmanande, kan döden komma krypande när du minst anar det. Det gäller även då motståndet ibland kan bjuda på annat än vad du kom förberedd på (eller då resurserna tar slut och du förmultnar i jakt på flera). Hur som haver, trots att du som sagt får en liten boost bestående av en liten mängd ammunition när efter att du dött, börjar den omständliga processen att samla in ny matt och ammunition om från början (uppgraderingar och annat behålls från karaktär till karaktär). Så, dö inte.

Men dö är något du kommer göra, framför allt i början. Spelet har faktiskt en rätt rejäl inlärningskurva och även om du kommer få grepp om saker och ting i sinom tid, kan det mycket väl vara först då du börjar närma dig slutet av äventyret. Innan du helt bemästrat experimenteringen med resurser (som används till vapenuppgradering eller nedbrytning), balansen mellan mat och förband, hur fienderna beter sig, när man ska fly kontra illa fäkta eller när smygande är att föredra, kan rejält med tid ha förflutit. Detta är i och för sig om du raskat dig igenom uppdragen och inte plockat varje sidopyssel.

Void Bastards
Effekter målas upp på skärmen i form av flytande text. Snyggt!

Hur väl spelar allt det här in med spelets längd, då? Att vandra genom äventyret tar, beroende på hur brått du har, runt 12-15 timmar och är precis lagom. För medan balansen vi pratade om tidigare är rolig att leka med, så känns det som om den når sin kulmen och tappar lite mot slutet. Exempelvis skepp: när vi upptäckt alla olika konfigurationer, rätt lika och detsamma gäller fienderna med deras mönster och egenheter. För att inte tala om irritationen och mödan att, efter att ha förlorat en karaktär som levt ett långt och blomstrande liv, behöva göra om allt igen. Medan det här kan vara ett minustecken, är det just längden som räddar det från att poängteras. Hade den här toppen kommit tidigare och följts av ett fall, hade det varit en annan femma.

Vad som däremot måste räknas till spelets minuskonto är striderna. Medan de i sig själva inte är direkt undermåliga, finns det en hel del frågetecken och de känns ganska "mitten". För det första saknas den där reptilresponsen äldre och mer klassiska titlar har (och som är karaktäristiskt för genren), samtidigt som finjusteringen från modernare upplagor också lyser med sin frånvaro. Istället får vi förlita oss på rektanglar som sikten eller hamna i situationer då vi önskat att vi hade möjligheten att ta till nävarna. Vilket vi inte har. Samtidigt känns fienderna ibland för pricksäkra och det hände att vi blev blåsta ur stövlarna eller korsstygnsbroderade med kulhål då vi spenderade lite för lång tid med att försöka få upp en låst dörr. Dessa är verkligen inte något som är exklusivt till just det här spelet, men något som är så vedertaget i genren att det är värt att nämna åtminstone.

Void Bastards
Vi måste också erkänna att hela den grafiska stilen påminner lite om de fantastiska barnprogrammen på lördagsmornarna under 80-talet.

Sammanfattningsvis är Void Bastards ett trevligt lir, om än med lite repetition och efter hand, uttröttande mekaniker. Om du redan gluttat på betyget blir du nog inte förvånad av att det dock inte räcker hela vägen. Det fungerar i korta doser, men under längre sessioner kan det uppfattas som uttröttande. Som det ser ut nu gör Void Bastards rätt på många punkter, men brister på andra. Något som vi hoppas tas i beräkning för framtida projekt.

6 / 10
+
Fantastisk grafik, bra struktur runt resurssamlandet