Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
recensioner
Void Bastards

Void Bastards

Blue Manchu Games rymdäventyr bjuder på grafisk charm och underhåller under korta stunder. Men missar att sikta mot de mest avlägsna och imponerande stjärnorna...

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Blue Manchu Games Void Bastards är ett sci-fi-doftande förstapersonsäventyr som tar oss till det ruffigt vilda området av galaxen kallat Saregasso Nebula. Denna lilla astrologiska avkrok är dock ingen viktlös månpromenad på ostliknande underlag. Åh, nej. Utan en upp och nedvänd tillvaro där trilskna mutanter burat in dess inneboende och nu håller dem som fångar. Trött på det nya status quo blir det upp till oss som spelare (självfallet i skorna på dessa ockuperade) att göra vårt bästa av situationen. Vilket börjar med att hoppa från Enterprise till Enterprise i jakt på mat, bränsle, reservdelar och ammunition, medan man konstant undviker fientliga mutanter och annat som helst ser att vi återgår till underkastelse.

Historien som här berättas, görs så genom en härligt retroflörtande serietidning. Den ger oss hintar om vad som finns i nästa rum, vilka komponenter vi behöver eller rätt och slätt - uppdragets mål. Och detta görs, rent visuellt, genom att kasta upp svävande text framför oss. Tyvärr gäller inte detta för allt ljud i spelet, något som vi hade ansett hade varit ett häftigt sätt att leverera ljudmässiga hintar på.

Det första som slår mig är hur läckert Void Bastards är på ytan. Det är rätt ut sagt vackert och medan det i mångt och mycket påminner om det, vid det här laget, näst intill kultklassade Borderlands, är en jämförelse inte helt rättvis. För Void Basterds är skarpare än det sistnämnda och även om cell-shade-inspirerad grafik har sin charm, är detta gjort på sprites snarare än 3D-modeller och polygoner. Vilket ger ett resultat som inte säkert är möjligt att efterlikna helt och hållet om man hade valt att skulptera i dimensionen bortom den tvådimensionella. Nå, vidare.

Void Bastards
Spelets starka sida är dess charm, men faller lite på spelmekaniken och upplägget.

Som tidigare antytt så är det på skeppen det händer. Dessa är, till en början, uppbyggda på olika sätt. Varje skepp består av olika moduler, som både varierar från skepp till skepp men också från klass till klass (olika skepp har olika klasser). Olika uppsättningar och placeringar av både lådor med värdefulla prylar, till faror såsom olja, eld, rök, mutanter, stativmonterade maskingevär och radioaktivt spill ser olika ut för varje skepp och därför är inte ena uppdraget det andra likt. Något som såklart är plus i kanten. Olika skepp har olika resurser och erbjuder även olika tjänster; de mer luxuösa innehåller mer mat, medan andra är specialiserade på förband, mer tätt detaljerade kartor eller genmodifiering.

Void Bastards
Medelst rymdpuffror gäller det att slå tillbaka det utomjordiska hoten.

Och just genmodifiering har en del att göra med hur vår karaktär är uppbyggd och beter sig. För vad gäller egenskaper, har våra karaktärer en del att välja mellan. Från sådant som är mer eller mindre bra att ha, som tunnelseende eller förmågan att läsa kartan bättre, till rent värdelösa (men hysteriskt roliga) som egenheten att vråla århundradets vårskrik varje gång man plockar upp ett vapen. Dessa (och många fler) kan du som sagt växla mellan vid ovannämnda genmodifiering.

Just vapen är något som du kommer låsa upp och upptäcka mer av ju mer du spelar och ju mer material du hittar. Samla tillräckligt och du kommer kunna lägga vantarna på (läs: bygga) en manick som, först kan fånga och sen teleportera allehanda varelser. Eller en tyst rackare som skjuter radioaktiv död omkring sig. Föredrar du hellre skenmanövrar eller rökridåer? Då kanske avledande mekaniska katter vara något? Det sorgliga här är att de dock exploderar då de slutat fungera. Sen finns det ett urval av sköldar och andra tillhyggen passande för att mota bort alienpatrasket. Summa summarum är vapenvariationen väl godkänd och då chansen till att springa på ammunition av olika slag kan öka om du låser upp visa skeppsmoduler, krävs det lite planering i vilken riktning du tar nästa steg. Vilket i sin tur ger en viss tillfredsställelse, då alla vapen inte är lika effektiva och du lyckas hitta ett pack värdefulla patroner.

Void Bastards
Uppgradering är nödvändigt och enkelt, men blir i långa loppet långtråkigt.
Void Bastards
Void Bastards