Sword Art Online: Hollow Realization

Sword Art Online: Hollow Realization

Den populära animen har tagit världen med storm och för första gången finns nu ett Sword Art Online-spel på en Nintendokonsol. Men är detta upplevelse alla Switch-ägande Sword Art Online-fantaster väntat på? Johan har prövat...

Sword Art Online: Hollow Realization är det fjärde spelet i serien och följer du animen vet du vad som väntar. Men om du inte är familjär med Sword Art Online är kan du glömma att förstå vad som försiggår i detta spel. Utvecklarna Aquari valde nämligen att exklusivt fokusera på en publik erfaren med serien och gör sig därför aldrig besväret att introducera världen, karaktärerna eller tidigare händelser som genomgående diskuterats alltigenom spelets gång. Ett frustrerande men ändå förståeligt val då detta är den fjärde delen trots allt och historien bygger direkt vidare från animen.

Nåväl, Sword Art Online: Hollow Realization tar vid tre år efter det förskräckliga virtuella dödsspelets slut. Spelet har dock fått sig en omstart, utan dödsmekaniken såklart, och Aincard har replikerats till protagonisten Kazuto "Kirito" Kirigayas och hans vänners glädje. Men tidigt stöter du på en ovanlig NPC som saknar instruktioner och mening. Med goda intentioner försöker du hjälpa henne finna sin roll men snabbt får du veta att ett större hot lurar under ytan.

Sword Art Online: Hollow Realization
Din karaktär behöver inte se ut som i animen utan här kan du glatt designa din egna karaktärs utseende och kön.

Om du känner till Sword Art Online vet du att historien bara är halva aspekten av spelet. Den andra halvan handlar om att dejta en eller alla av de dussin waifus som slaviskt trånar efter din närhet. Om det går segt på tinder kan du såldes trösta dig med vetskapen att du kan lyckas charma en handfull damer i denna äventyrare/dejtingsimulator.

Men räkna inte med att det blir speciellt spännande eller intressant. För trots franchisens stora fokus på relationer mellan dig och dina följare är alla karaktärer oerhört trista. Japanska rollspel tenderar att sprudla med charm och humor, men här faller varje karaktär platt på grund av sin obefintliga karaktärsark och varje dialog blir oumbärlig så väl som tradig. Dialogerna är så absurt utdragna till den grad att vissa konversationer är femton minuters lidande då kvalitén kan jämställas med en lågstadieklass teaterframträdande på roliga timmen.

Sword Art Online: Hollow Realization
Konversationsscenerna är snyggt ritade men tråkiga och stela.

Och det blir värre. För den narrativa utvecklingen leder tragiskt nog ingenstans då hela storyn är en ända stor sörja som varken lyckas beröra eller engagera. Antagonisten saknar ett vettigt motiv, hela historien är förutsägbar och flera monumentala stunder slutar i ett så pass stort antiklimax att resan kändes längre än den egentligen var. Det tog mig 35 timmar att ta mig igenom hela kalaset vars svårighetsgrad är av det lägre slaget. Men det finns en hel del att fortsätta utforska, nya utmaningar att övervinna och tonvis av bossar att besegra även efter storyns slut.

Dessvärre kommer du aldrig undan spelets brister då även tekniken är usel. Visserligen är detta en deluxe-utgåva av ett spel som släpptes 2016 men detta känns likväl som en produkt från föregående konsolgeneration. Grafiken är motbjudande, texturerna likaså och tar även lång tid att ladda, och oförlåtligt ofta faller blidskärmsuppdatering till groteska nivåer. Sedan ska vi inte prata om de förfärliga laddningstiderna. Mellan varje område slocknar skärmen i drygt 20 sekunder, som kanske inte låter speciellt farligt, men i och med att jag ständigt stöter på dessa laddningssekvenser tappar jag tillslut tålamodet.

Sword Art Online: Hollow Realization
Switch-versionen är troligtvis en portering från Playstation Vita vilken förklarar den undermåliga grafiken.

Det är verkligen synd, eftersom så fort alla håller käft och bortom den föråldrade tekniken är Sword Art Online: Hollow Realization i sina bästa stunder väldigt underhållande. I klassisk rollspelsanda ger du dig ut på äventyr med tre tappra vänner. Striderna sker i realtid samtidigt som tempot är högt, och därför är det nödvändigt att snabbt bekanta sig med spelkontrollen för att smidigt se till att du, så väl som dina vänner, överlever och att ni kan dela ut så mycket skada som möjligt via koordinerade attackkombinationer. Stridssystemet är dynamiskt, underhållande och helt klart spelets höjdpunkt, och att aktivt mikrostyra ditt lag till seger under större bataljer är en frisk adrenalinkick.

Att det också finns mängder av bossar som kan återbekämpas när du än behagar förgyller upplevelsen. Dessa bossar kan du även ta dig an ihop med andra online och flyter på förvånansvärt smärtfritt, ibland till och med bättre än när jag spelar själv eftersom bilskärmsuppdateringen varit mer stabil.

Sword Art Online: Hollow Realization
Lyckligtvis bjussas vi på stimulerande bossfighter som är spelets ända behållning.

Nej detta var en underväldigande resa. Sitter du på en Switch och letar efter ett japanskt rollspel så rekommenderar jag dig att kika in Tales of Vesperia. Letar du efter bra dejtingsimulator med finfint spelvärde så finns Persona 5 på Playstation 4. Sword Art Online: Hollow Realization var tämligen sömnigt och lämnar mig alltjämt besviken samt oberörd.

5 / 10
+
Fantastiskt stridssystem, många bossar, hyggligt online-stöd.