Annonsera
logo hd live | Overwatch on Nintendo Switch

Startsidan
Brain Training: How Old is Your Brain?

Brain Training: How Old is Your Brain?

Det japanska undret har anlänt, och vi snackar inte rischips. Sophie har trimmat hjärnan med Brain Training

Ja, jag vet att det kan verka som en helknäpp idé. Vem sjutton skulle frivilligt betala för att räkna matematik och lösa andra hjärnstimulerande problem på sin lediga tid? Jag kan erkänna att jag var skeptisk till spelidén i början, men om sanningen ska fram är Dr. Kawashima’s Brain Training helt genialisk. Låt mig förklara varför.

Det Brain Training går ut på är, i all enkelhet, att erbjuda människor enkla övningar som stimulerar hjärnan på bästa tänkbara sätt. Att spelet är revolutionerande råder det inga tvivel om, för hur ofta utvecklar neurologer spel som dessutom inte är ämnade att försoffa? Enligt doktor Kawashima, japansk neurolog och Brain Trainings upphovsman, är en halvtimme per dag allt som behövs för att ha möjligheten att trimma din hjärna och få den mer alert. Doktorns digitala alter ego finns till och med i spelet som din alldeles egna coach där han kommer med roliga kommentarer, leder övningar och kommer med tips som kan få din frontallob att bli lika trimmad som Petters Nissan Skyline.

Brain Training har nio övningar som hjälper dig att få den hjärna du drömt om. Att på snabbast möjliga sätt lösa hundra mattetal, läsa högt, räkna stavelser i ord och komma ihåg trettio slumpmässigt utvalda ord är några av övningarna som anses ha bäst effekt för att stimulera hjärnan. Som en bonus har den globala flugan sudoku inkluderats, där du kan lösa ett hundratal japanska sifferpussel med varierande svårighetsgrad. När du har tränat nog för dagen, kan du genomföra doktor Kawashimas hjärnålderstest för att se hur din hjärnas dagsform ser ut. Den bästa åldern är 20 enligt doktorn, och för att hålla koll på dina framgångar lagrar spelet alla dina framgångar i form av grafer. Du kan till och med kolla upp hur det har gått för dig under ett helt år genom att bläddra tillbaka i statistiken.

Att upp till fyra personer kan träna sina hjärnor på en och samma kassett går hur smidigt som helst, tack vare de fyra profilplatserna. Självklart kan man jämföra varandras statistik och göra sig rolig på de andra trötta hjärnornas bekostnad. För att skoja till det drar Kawashima ibland till med helsjuka ritövningar som bonus och ju fler man är, desto fler utföranden får koalor, Afrika och lokomotiv. Synd att jag inte kan visa er hur Jonas anser att just Afrika ser ut. Ingen vacker syn. Att upp till 16 personer kan kämpa i en matematisk dödsmatch gör sannerligen inte spelet sämre.

Dessvärre är Brain Training inte ett spel som passar alla. Det är inte ämnat att spelas i mer än just en halvtimme om dagen, och att man endast har sin egen hjärna som med- eller motspelare kan nog uppfattas som irriterande för high score-jagande ungtuppar. Ett annat litet minus är att de, visserligen få, övningar som styrs med rösten inte riktigt fungerar så bra som jag skulle vilja. Spelets strooptest är den sämsta övningen, eftersom spelet anser att "blue" ska uttalas "blooh" med en fet betoning på den sista stavelsen. Handstilsigenkänningen som spelet har är däremot mycket imponerande.

Dr. Kawashima’s Brain Training är ett spel med makalös livslängd som dessutom underhåller samtidigt som det gör nytta. Jag trodde faktiskt inte att jag någonsin skulle pröjsa för att få räkna matte under tidspress ända sedan jag led mig igenom en D-kurs i matematik, men Nintendo har lyckats galant med att kombinera nytta med nöje. Brain Training är ett askul litet tidsfördriv som med lätthet kan få icke-spelare att öppna ögonen för allt det de missat som har med TV-spel att göra. Visst är det underbart att få säga att TV-spel kan vara nyttigt och stimulerande på en och samma gång?

Brain Training: How Old is Your Brain?
Brain Training: How Old is Your Brain?
Brain Training: How Old is Your Brain?