My Friend Pedro

My Friend Pedro

En banan. En man. Ett spel. Ett gäng stekpannor. Vi har recenserat My Friend Pedro...

För att få det ur vägen så snabbt som möjligt: My Friend Pedro är ett sidoscrollande actionspel i ren och skär arkadstil. Det är också superskoj, hysteriskt på flera sätt och gjort av en svensk herre vid namn Victor. Det handlar om våld, överdriven akrobatik och bananer. Ja, frukten banan, den som är proppad med viktiga vitaminer, inte för att det är särskilt relevant egentligen.

Precis som du kan förvänta dig i genren handlar det om spelbarhet i första hand. Det betyder inte att det helt och hållet saknas narrativt driv. Berättandet för tankarna till vilken serietidning som helst och humorn är klockren rakt igen. I rollen som en sammanbiten lönnmördare guidas du genom banorna av en pratande banan. Japp, frukten.

Du kan springa och sikta åt olika håll och genom att aktivera slow motion-funktionen kan du utföra spektakulära manövrar och skjuta ditt valda vapen åt alla håll samtidigt. Det är exakt lika tillfredsställande som det låter och för tankarna till spel som Max Payne eller F.E.A.R. Det märks att Victor har finslipat på just spelkontrollen och hur den känns under en längre tid. Allt känns responsivt och när du väl blivit varm i kläderna blir banorna som en dödsdans där du måste springa, hoppa, skjuta, aktivera slow motion, ladda om, rulla och sedan hoppsparka någon i ansiktet - allt under en sekvens - och sedan göra det igen. Precis så kul som det låter.

My Friend Pedro
Smaka på bly, bananhatare.

Det hela handlar i slutändan om att lära sig hur fienderna fungerar och hur de kommer att placera sig och målet är (förutom den ständiga tillfredsställelsen) att få "S"-ranken på alla banor. Det görs genom att skruva upp svårighetsgraden och fylla fiender med bly på än mer spektakulära sätt och ta så lite skada som möjligt samtidigt som du ska hålla kombomätaren igång. Det är en solklar flört med den gamla skolans spel, fast med bananer, på ett bra sätt.

Nästan varje bana erbjuder något nytt samtidigt som det konstant introduceras nya vapen, föremål att använda och nya sätt röra sig på. Det blir inte bättre än när du får börja experimentera med hagelbrakare och metallytor där du kan studsa skott på hysteriska sätt och få haglet att ricochera omkring i omgivningarna. Stekpannorna som finns utspridda är så pass roliga att använda att det liksom inte går att hålla sig för skratt när den sparkas upp och sedan används som en kulspridare för att träffa fiender överallt på banan samtidigt.

My Friend Pedro
Lite mer variation i omgivningarna hade inte skadat.

Det finns ett par saker i hyllningarna här som drar ned helhetsintrycket en aning. Framförallt tempot i spelet sabbas lite av ett par segment (och en märklig mittakt), det är inte det att de olika pusseldelarna i sig är dåligt gjorda, vissa känns bara något mer oinspirerade, och banorna hade inte mått dåligt av lite mer variation. Grafiken är inte heller något att direkt hurra över, och kan till och med på vissa ställen vara direkt dålig. Överlag annars känns det välpolerat, genomtänkt och för det mesta direkt superkul, framförallt den träffsäkra dialogen (almänna hatare och arga spelare bör se upp) som blandat med spelbarheten gör My Friend Pedro till en unik upplevelse som är svår att glömma. Det innehåller snabb action och bananer, vad mer kan man ens behöva?

8 / 10
+
Underbar spelmekanik, träffsäker humor, varierade pussel, stekpannan